Kohti vahvasti vastuullista liiketoimintaa : liiketoimintamallin vastuullisuuden kehityspolku case-yrityksissä
Ylinen, Leena (2023)
Pro gradu -tutkielma
Ylinen, Leena
2023
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202301235219
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202301235219
Tiivistelmä
Työ tutkii yritysten liiketoimintamallien vastuullisuuden vahvuutta, sen kehittämisen esteitä ja edistäjiä sekä tulevaisuustyöpajatyöskentelyn hyödyntämistä kehittämisessä. Kyseessä on empiirinen tapaustutkimus liiketoimintamallin vastuullisuuden kehittämisestä sidosyksikkö-asemassa toimivissa yhtiöissä.
Tutkimuksen case-yritysten liiketoimintamallien vastuullisuuden kehittämistä voidaan kuvata polkuna, joka etenee tavanomaisesta liiketoiminnasta innovoinnin avulla kohti vahvasti vastuullista liiketoimintamallia. Ensimmäisenä merkittävänä kehitysaskeleena on arvonluonnin näkökulman laajentaminen ja siirtyminen riskinäkökulmasta ekologisen, sosiaalisen ja taloudellisen arvonluonnin johtamiseen. Toisena merkittävänä radikaalina muutoksena on koko näkökulman vaihtaminen ja yhteiskunnan kriittiseen vastuullisuushaasteeseen vastaamisen asettaminen liiketoimintamallin keskiöön. Radikaalissa muutoksessa ja innovoinnissa voidaan hyödyntää tulevaisuustyöpajoja ja tulevaisuustaulukkoa, sillä ne auttavat yrityksiä perusolettamusten tarkastelussa ja uusien ideoiden luomisessa.
Liiketoimintamallin vastuullisuuden vahvistamiseen liittyy monia haasteita ja se vaatii muun muassa tavoitteellista kehittämistä, vahvaa yhteistyötä arvoverkostossa ja innovointia. Lopulta liiketoimintamallin vastuullisuuden vahvuus kiteytyy kuitenkin siihen, mikä yrityksen liiketoiminnan ydin on ja luodaanko sillä merkittäviä positiivisia vastuullisuusvaikutuksia vai ei. The objective of the thesis is to study the degree of sustainability in companies’ business models, drivers and challenges of the development of sustainable business models, and whether futures studies workshops are beneficial for development. This is an empirical case study of the development of sustainable business models in in-house companies that are owned by public organizations.
The development of sustainable business models in the case companies can be described as a process from ‘business-as-usual’ through innovation towards a truly sustainable business model. The first major step in the development is to expand the perspective of value creation from risk management to management of ecological, social, and economic value. The second step is more fundamental and necessitates to shift the focus of the business to answering the sustainability challenges society is facing. ‘The futures workshops’ and ‘the futures table’ can be used in a radical sustainability change and innovation to consider the company’s basic assumptions and to create new ideas.
When improving the sustainability of its business model, a company can face several managerial challenges. This work requires, for example, goal-oriented development, strong cooperation, and innovation. The sustainability of the business model depends fundamentally on the core of the business, and whether it creates significant positive sustainability impacts or not.
Tutkimuksen case-yritysten liiketoimintamallien vastuullisuuden kehittämistä voidaan kuvata polkuna, joka etenee tavanomaisesta liiketoiminnasta innovoinnin avulla kohti vahvasti vastuullista liiketoimintamallia. Ensimmäisenä merkittävänä kehitysaskeleena on arvonluonnin näkökulman laajentaminen ja siirtyminen riskinäkökulmasta ekologisen, sosiaalisen ja taloudellisen arvonluonnin johtamiseen. Toisena merkittävänä radikaalina muutoksena on koko näkökulman vaihtaminen ja yhteiskunnan kriittiseen vastuullisuushaasteeseen vastaamisen asettaminen liiketoimintamallin keskiöön. Radikaalissa muutoksessa ja innovoinnissa voidaan hyödyntää tulevaisuustyöpajoja ja tulevaisuustaulukkoa, sillä ne auttavat yrityksiä perusolettamusten tarkastelussa ja uusien ideoiden luomisessa.
Liiketoimintamallin vastuullisuuden vahvistamiseen liittyy monia haasteita ja se vaatii muun muassa tavoitteellista kehittämistä, vahvaa yhteistyötä arvoverkostossa ja innovointia. Lopulta liiketoimintamallin vastuullisuuden vahvuus kiteytyy kuitenkin siihen, mikä yrityksen liiketoiminnan ydin on ja luodaanko sillä merkittäviä positiivisia vastuullisuusvaikutuksia vai ei.
The development of sustainable business models in the case companies can be described as a process from ‘business-as-usual’ through innovation towards a truly sustainable business model. The first major step in the development is to expand the perspective of value creation from risk management to management of ecological, social, and economic value. The second step is more fundamental and necessitates to shift the focus of the business to answering the sustainability challenges society is facing. ‘The futures workshops’ and ‘the futures table’ can be used in a radical sustainability change and innovation to consider the company’s basic assumptions and to create new ideas.
When improving the sustainability of its business model, a company can face several managerial challenges. This work requires, for example, goal-oriented development, strong cooperation, and innovation. The sustainability of the business model depends fundamentally on the core of the business, and whether it creates significant positive sustainability impacts or not.