Suorituskyvyn mittaaminen strategian jalkauttamisen tukena
Silvennoinen, Nea (2022)
Kandidaatintutkielma
Silvennoinen, Nea
2022
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202301255545
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202301255545
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintutkielman tavoitteena oli kuvata, millä mittareilla ulkoistettuja asiantuntijapalveluita tarjoavassa yrityksessä seurataan strategian toteutumista, ja selvittää, miten mittaamista voidaan hyödyntää strategian jalkauttamista tukevalla tavalla. Tutkimuksessa selvitettiin, miten mittaustuloksia hyödynnetään kohdeyrityksessä ja tukeeko mittaristo päätöksentekoa. Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään strategian jalkauttamista sekä suorituskyvyn mittaamista painottaen jalkauttamisen näkökulmaa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua haastattelua. Tutkimusta varten haastateltiin kohdeyrityksen toimitusjohtajaa. Haastattelun vastaukset analysoitiin teemoittain, keskittyen erikseen strategian jalkauttamiseen, jalkauttamisen mittaamiseen ja mittaustulosten hyödyntämiseen.
Tutkimuksen tuloksissa on yhteneväisyyttä aikaisempiin suorituskyvyn mittaamista strategian jalkauttamisessa tutkiviin tutkimuksiin. Myös tämän tutkimuksen mukaan suorituskyvyn mittarit tukevat strategian jalkauttamista. Tutkimuksessa havaittiin, että suorituskyvyn mittaristo tukee strategian jalkauttamista mahdollistamalla keskeisten toimenpiteiden etenemisen seuraamisen ja poikkeamien tunnistamisen. Lisäksi ne tukevat jalkauttamista tarjoamalla tietoa päätöksenteon tueksi ja toimimalla viestinnän välineenä henkilöstölle. The goal of this Bachelor’s thesis was to look into which meters can be used to measure the implementation of the strategy. In the study, it was looked at how can different results be used in order to lay out a new strategy for a company. The study looked at how the data was used in the case company and do the performance measurement system support decision-making. The theoretical framework looks at the implementation of the strategy and performance measurement, mainly with a focus on implementing the strategy in the company.
The case study was conducted as a qualitative case study. The method used for gathering data was a half-structured interview. A CEO of a company was interviewed in the interview. The answers of the interview were analyzed in different themes, separating the focus of implementing a new strategy, measuring the implementation of a strategy, as well as using the newly gathered data in order to make decisions regarding the case company.
The results of the study are consistent with previous studies investigating performance measurement in strategy implementation. Also, according to this study, performance indicators support the implementation of the strategy. The study found that the performance measurement systems support the implementation of the strategy by enabling the monitoring of the progress of key measures and the identification of deviations. In addition, they support implementation by providing information to support decision-making and by acting as a communication tool for personnel.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua haastattelua. Tutkimusta varten haastateltiin kohdeyrityksen toimitusjohtajaa. Haastattelun vastaukset analysoitiin teemoittain, keskittyen erikseen strategian jalkauttamiseen, jalkauttamisen mittaamiseen ja mittaustulosten hyödyntämiseen.
Tutkimuksen tuloksissa on yhteneväisyyttä aikaisempiin suorituskyvyn mittaamista strategian jalkauttamisessa tutkiviin tutkimuksiin. Myös tämän tutkimuksen mukaan suorituskyvyn mittarit tukevat strategian jalkauttamista. Tutkimuksessa havaittiin, että suorituskyvyn mittaristo tukee strategian jalkauttamista mahdollistamalla keskeisten toimenpiteiden etenemisen seuraamisen ja poikkeamien tunnistamisen. Lisäksi ne tukevat jalkauttamista tarjoamalla tietoa päätöksenteon tueksi ja toimimalla viestinnän välineenä henkilöstölle.
The case study was conducted as a qualitative case study. The method used for gathering data was a half-structured interview. A CEO of a company was interviewed in the interview. The answers of the interview were analyzed in different themes, separating the focus of implementing a new strategy, measuring the implementation of a strategy, as well as using the newly gathered data in order to make decisions regarding the case company.
The results of the study are consistent with previous studies investigating performance measurement in strategy implementation. Also, according to this study, performance indicators support the implementation of the strategy. The study found that the performance measurement systems support the implementation of the strategy by enabling the monitoring of the progress of key measures and the identification of deviations. In addition, they support implementation by providing information to support decision-making and by acting as a communication tool for personnel.