The attractiveness of the public procurement and its impact on Finnish suppliers' willingness to implement green innovations
Löytömäki, Noora (2023)
Pro gradu -tutkielma
Löytömäki, Noora
2023
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202301316666
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202301316666
Tiivistelmä
Public procurement refers to a process where public organizations like cities purchase goods and services from companies that exceeds the national thresholds. The principle of public procurement is to be transparent, equal, relative, and non-discriminate.
The aim of this research was to investigate what factors affect positively and negatively to the attractiveness of public procurement. In addition, the aim was to investigate how the emphasis on ecological criteria in comparison affect Finnish suppliers’ willingness to innovate. This research was conducted as a qualitative survey research and the survey was send to companies that have already participated in the public tenders in southern part of Finland.
Value of the contract, location of the contract, clarity of documents and public procurement unit’s reputation are factors that affect positively to the attractiveness. Negatively affect factors are preferring a specific vendor, unrealistic requirements, price competition, unclear documents and too high reference requirements. The biggest negative factor is pre-pegged prices used in public procurement. Only thirty-three percent of the respondents of the survey thinks that the situation in Ukraine has reduced the attractiveness of the public procurement. Julkiset hankinnat tarkoittaa prosessia, jossa julkiset organisaatiot, kuten kaupungit ostavat tavaroita ja palveluita yrityksiltä, joiden arvo ylittää kansalliset kynnysarvot. Julkisten hankintojen periaatteena on olla avoin, tasa-arvoinen, suhteellinen ja syrjimätön.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää mitkä asiat vaikuttavat julkisten hankintojen houkuttelevuuteen negativiisesti ja positiivisesti. Tarkoitus oli myös tutkia, kuinka ekologisten kriteerien painotus vertailussa edistää suomalaisten toimittajien innovointihalukkuutta. Tutkimus toteutettiin laadullisena kyselylomake tutkimuksena, joka lähetettiin jo julkisiin hankintoihin osallistuneille yrityksille Etelä-Suomessa.
Positiivisesti houkuttelevuuteen vaikuttaa hankinnan arvo, hankinnan sijainti, asiakirjojen selkeys ja julkisen hankintayksikön maine. Negatiivisina tekijöinä julkisissa hankinnoissa nähdään tietyn toimittajan suosiminen, epärealistiset vaatimukset, hintakilpailu, epäselvät asiakirjat ja liian korkeat referenssivaatimukset. Suurimpana negatiivisena tekijänä nähdään ennalta sidotut hinnat, joita käytetään julkisissa hankinnoissa. Vain kolmekymmentäkolme prosenttia kyselyyn vastaajista ajattelee, että Ukrainan tilanne on vähentänyt julkisten hankintojen kiinnostavuutta.
The aim of this research was to investigate what factors affect positively and negatively to the attractiveness of public procurement. In addition, the aim was to investigate how the emphasis on ecological criteria in comparison affect Finnish suppliers’ willingness to innovate. This research was conducted as a qualitative survey research and the survey was send to companies that have already participated in the public tenders in southern part of Finland.
Value of the contract, location of the contract, clarity of documents and public procurement unit’s reputation are factors that affect positively to the attractiveness. Negatively affect factors are preferring a specific vendor, unrealistic requirements, price competition, unclear documents and too high reference requirements. The biggest negative factor is pre-pegged prices used in public procurement. Only thirty-three percent of the respondents of the survey thinks that the situation in Ukraine has reduced the attractiveness of the public procurement.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää mitkä asiat vaikuttavat julkisten hankintojen houkuttelevuuteen negativiisesti ja positiivisesti. Tarkoitus oli myös tutkia, kuinka ekologisten kriteerien painotus vertailussa edistää suomalaisten toimittajien innovointihalukkuutta. Tutkimus toteutettiin laadullisena kyselylomake tutkimuksena, joka lähetettiin jo julkisiin hankintoihin osallistuneille yrityksille Etelä-Suomessa.
Positiivisesti houkuttelevuuteen vaikuttaa hankinnan arvo, hankinnan sijainti, asiakirjojen selkeys ja julkisen hankintayksikön maine. Negatiivisina tekijöinä julkisissa hankinnoissa nähdään tietyn toimittajan suosiminen, epärealistiset vaatimukset, hintakilpailu, epäselvät asiakirjat ja liian korkeat referenssivaatimukset. Suurimpana negatiivisena tekijänä nähdään ennalta sidotut hinnat, joita käytetään julkisissa hankinnoissa. Vain kolmekymmentäkolme prosenttia kyselyyn vastaajista ajattelee, että Ukrainan tilanne on vähentänyt julkisten hankintojen kiinnostavuutta.