Gender differences in sustainable consumption : an examination on how changing gender roles affect sustainable consumption habits
Kallio, Julia (2023)
Pro gradu -tutkielma
Kallio, Julia
2023
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023021026746
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023021026746
Tiivistelmä
Previous studies regarding gender differences in sustainable consumption have investigated a so called “eco gender gap” which usually states that women make more sustainable choices in their consumption habits than men. The purpose of this study is to look into those factors which affect these differences but more importantly to take into consideration the constant changes in gender roles and identities. This study provides a more inclusive and up-to-date look into gender roles and how they influence sustainable consumption habits. This study focuses only on gender roles in Western culture and the timeframe for the changing gender roles is within the 21st century.
This study was conducted through qualitative method to gather a deeper understanding on the topic. Interviewees represented different gender identities and different generations to ensure that the results were inclusive and mirrored the society we live in currently. The results of this study showcased that there was no strong correlation between gender and sustainable consumption. This can be explained by the changing gender roles in Western cultures. Furthermore, the results showcased that gender identities are much more fluid these days. All the participants agreed on the fact that gender roles are much more equal nowadays. Especially the younger generation acknowledged the fluidity of gender and how one’s gender identity can change and evolve. Aiemmat tutkimukset sukupuolten välisistä eroista kestävässä kulutuksessa ovat tutkineet ”eco gender gap” ilmiötä, jonka mukaan naiset tekevät kulutustottumuksissaan kestävämpiä valintoja kuin miehet. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella tekijöitä, jotka vaikuttavat näihin eroihin ja eritoteen ottaa huomioon sukupuoliroolien ja identiteettien jatkuvat muutokset. Se tarjoaa kattavamman ja ajankohtaisemman katsauksen sukupuolirooleista ja niiden vaikutuksista kestäviin kulutustottumuksiin. Tämä tutkimus keskittyy sukupuolirooleihin länsimaisessa kulttuurissa ja ajanjakso sukupuoliroolien muuttumisessa puolestaan keskittyy 2000-luvulle.
Tutkimus tehtiin kvalitatiivisella menetelmällä, jotta aiheesta saataisiin syvempää ja monipuolisempaa ymmärrystä. Haastateltavat edusivat eri sukupuoli-identiteettejä ja eri sukupolvia, jotta tulokset olisivat mahdollisimman inklusiivisia ja heijastaisivat yhteiskuntaa, jossa tällä hetkellä elämme. Tulokset osoittivat, että sukupuolen ja kestävän kulutuksen välillä ei ollut vahvaa korrelaatiota. Tämä voidaan selittää muuttuvilla sukupuolirooleilla länsimaisessa kulttuurissa. Lisäksi tulokset osoittivat, että sukupuoli-identiteetit ovat nykyään paljon moninaisempia. Kaikki osallistujat olivat yhtä mieltä siitä, että sukupuoliroolit ovat nykyään paljon tasa-arvoisempia. Nuorempi sukupolvi tiedosti, että sukupuoli-identiteetit ovat paljon moninaisempia, jotka muuttuvat ja kehittyvät jatkuvasti.
This study was conducted through qualitative method to gather a deeper understanding on the topic. Interviewees represented different gender identities and different generations to ensure that the results were inclusive and mirrored the society we live in currently. The results of this study showcased that there was no strong correlation between gender and sustainable consumption. This can be explained by the changing gender roles in Western cultures. Furthermore, the results showcased that gender identities are much more fluid these days. All the participants agreed on the fact that gender roles are much more equal nowadays. Especially the younger generation acknowledged the fluidity of gender and how one’s gender identity can change and evolve.
Tutkimus tehtiin kvalitatiivisella menetelmällä, jotta aiheesta saataisiin syvempää ja monipuolisempaa ymmärrystä. Haastateltavat edusivat eri sukupuoli-identiteettejä ja eri sukupolvia, jotta tulokset olisivat mahdollisimman inklusiivisia ja heijastaisivat yhteiskuntaa, jossa tällä hetkellä elämme. Tulokset osoittivat, että sukupuolen ja kestävän kulutuksen välillä ei ollut vahvaa korrelaatiota. Tämä voidaan selittää muuttuvilla sukupuolirooleilla länsimaisessa kulttuurissa. Lisäksi tulokset osoittivat, että sukupuoli-identiteetit ovat nykyään paljon moninaisempia. Kaikki osallistujat olivat yhtä mieltä siitä, että sukupuoliroolit ovat nykyään paljon tasa-arvoisempia. Nuorempi sukupolvi tiedosti, että sukupuoli-identiteetit ovat paljon moninaisempia, jotka muuttuvat ja kehittyvät jatkuvasti.
Kokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineisto, joilla on samankaltaisia nimekkeitä, tekijöitä tai asiasanoja.
-
Vanhemmuus ja ura - Miten vanhemmuus vaikuttaa uraan liittyviin valintoihin?
Svärd-Jaatinen, Selja (2018)Työn tarkoituksena oli tutkia, miten vanhemmuus vaikuttaa äidin urakehitykseen. Urakehitystä tutkittiin selvittämällä, miten vanhemmuus vaikuttaa äidin omaa uraa koskevaan päätöksentekoon ja miten nämä valinnat vaikuttavat ... -
Naiskiintiöt ja työelämän tasa-arvo – diskurssianalyysi sukupuolikiintiöiden rakentumisesta eräiden suomalaisten lehtien teksteissä
Lang, Gitta Maria (2004)Tutkielman tavoitteena on selvittää, miten ”sukupuolikiintiöt yritysten hallituksissa” rakentuvat suomalaisessa mediassa ja sitä kautta; nähdäänkö sukupuolikiintiöt toimivana keinona saavuttaa työelämän tasa-arvo. Tutkielmassa ... -
“Women can’t fix these problems alone. We need men colleagues, recruiters, managers, and leaders, too” – Exploring the ways to support the women in IT : an interview study done in a Finnish IT Company
Haaranen, Anni (2022)Number of women studying and working in the STEM field is still low despite the effort to try increase the representation in various ways. Women missing in STEM professions creates a gap in expertise as half of the population ...