Sähköautojen älykäs lataus kotitalouksissa
Auramo, Aleksi (2023)
Kandidaatintyö
Auramo, Aleksi
2023
School of Energy Systems, Sähkötekniikka
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023021326892
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023021326892
Tiivistelmä
Tässä kandidaatintyössä tarkastellaan älykästä sähköauton latausta kotitalouksissa. Työssä tullaan kertomaan lyhyesti sähköautojen eri lataustavoista ja sähköauton latauksesta yleisesti omakotitalossa. Tämän jälkeen eritellään eri ominaisuuksia älykkäissä latausasemissa ja esitellään niitä. Merkittäviä älykkään latausaseman ominaisuuksia ovat etenkin dynaaminen kuormanhallinta ja spot-ohjattu lataus.
Työ toteutetaan tilastoanalyysinä ja kirjallisuuskatsauksena. Työssä selvitetään minkälaisia ominaisuuksia kuuluu älykkääseen latausasemaan ja kuinka ne toimivat osana kokonaisuutta. Tutkielmassa käydään läpi omakotitalon sähkönkulutusdataa ja lisätään siihen sähköauton latausaseman kulutus. Älykkään latausaseman ja ohjaamattoman latausaseman vaikutusta omakotitalon sähkötehoon ja tehohuippujen sijoittumiseen vertaillaan simulointien avulla. Simuloinneissa lasketaan latauksen hinta ohjatulle ja ohjaamattomalle lataukselle.
Työn lopussa kootaan yhteenveto työssä tutkituista ominaisuuksista ja niiden vaikutuksesta omakotitalon sähkönkulutukseen. Yhteenvedossa pohditaan tulevaisuutta sähköautojen latausasemien kanssa ja kootaan keskeiset asiat älykkäiden sähköautojen latausasemien toiminnasta. In this bachelor's thesis, we examine smart electric vehicle charging in households. The thesis will briefly describe the different charging methods for electric vehicles and electric vehicle charging in a single-family home. Afterwards, we will examine the various features of smart charging stations and present them. Significant features of a smart charging station include dynamic load management and spot-price controlled charging.
The work is carried out as a statistical analysis and literature review. The study investigates what features a smart charging station should have and how they function as part of a whole. The thesis examines the consumption data of a single-family home and adds the consumption of the electric vehicle charging station to it. The impact of a smart charging station and an uncontrolled charging station on the electricity consumption and peak load of a single-family home is compared through simulations. The simulations calculate the cost of controlled and uncontrolled charging.
In the end, a summary of the features studied in the work and their impact on the electricity consumption of a single-family home is compiled. The summary reflects on the future of electric vehicle charging stations and brings together key aspects of the operation of smart electric vehicle charging stations.
Työ toteutetaan tilastoanalyysinä ja kirjallisuuskatsauksena. Työssä selvitetään minkälaisia ominaisuuksia kuuluu älykkääseen latausasemaan ja kuinka ne toimivat osana kokonaisuutta. Tutkielmassa käydään läpi omakotitalon sähkönkulutusdataa ja lisätään siihen sähköauton latausaseman kulutus. Älykkään latausaseman ja ohjaamattoman latausaseman vaikutusta omakotitalon sähkötehoon ja tehohuippujen sijoittumiseen vertaillaan simulointien avulla. Simuloinneissa lasketaan latauksen hinta ohjatulle ja ohjaamattomalle lataukselle.
Työn lopussa kootaan yhteenveto työssä tutkituista ominaisuuksista ja niiden vaikutuksesta omakotitalon sähkönkulutukseen. Yhteenvedossa pohditaan tulevaisuutta sähköautojen latausasemien kanssa ja kootaan keskeiset asiat älykkäiden sähköautojen latausasemien toiminnasta.
The work is carried out as a statistical analysis and literature review. The study investigates what features a smart charging station should have and how they function as part of a whole. The thesis examines the consumption data of a single-family home and adds the consumption of the electric vehicle charging station to it. The impact of a smart charging station and an uncontrolled charging station on the electricity consumption and peak load of a single-family home is compared through simulations. The simulations calculate the cost of controlled and uncontrolled charging.
In the end, a summary of the features studied in the work and their impact on the electricity consumption of a single-family home is compiled. The summary reflects on the future of electric vehicle charging stations and brings together key aspects of the operation of smart electric vehicle charging stations.