Suorituskyvyn mittausjärjestelmän suunnitteleminen kierrätysliiketoiminnan organisaatiolle
Nurminen, Aki (2023)
Diplomityö
Nurminen, Aki
2023
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023021727620
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023021727620
Tiivistelmä
Tämän diplomityön aiheena on Suorituskyvyn mittausjärjestelmän suunnitteleminen kierrätysliiketoiminnan organisaatiolle. Työn tavoitteina on tutkia, millaisilla suorituskyvyn johtamisjärjestelmillä kierrätysliiketoiminnan organisaation suorituskykyä voidaan ohjata. Lisäksi pyritään selvittämään mitkä ovat toimialan suorituskyvyn johtamisen ja mittaamisen erityispiirteet ja keskeiset menestystekijät toimialalla. Työ jakaantuu teoriaan ja tapaustutkimukseen organisaatiossa. Teoria luodaan kirjallisuustutkimuksella suorituskyvyn ohjaamisesta, johtamisesta ja mittaamisesta. Tapaustutkimus suoritetaan kvalitatiivisina puolistrukturoituina teemahaastatteluina ja strukturoituna kvantitatiivisena kyselytutkimuksena.
Tutkimuksessa tehtyjen havaintojen perusteella, kierrätysliiketoiminnan organisaatioiden suorituskykyä voidaan ohjata yleisimmillä suorituskyvyn johtamisjärjestelmillä, huomioiden organisaation koko ja liiketoimintamalli. Toimialan keskeiset menestystekijät voidaan luokitella kahteen kategoriaan; hankintaan/myyntiin ja sisäisten prosessien menestystekijöihin. Erityispiirteenä kierrätysliiketoiminnan suorituskyvyn johtamisen ja mittaamisen näkökulmasta voidaan nähdä liiketoimintamallin vaikutus johtamiseen ja mittaamiseen, laadun merkitys, henkilövetoisuus ja asiakastyytyväisyyden korostuminen. Awareness of sustainability and circular economy has created a growing market for recycling related companies. The emerging interests for recycling as one tool for sustainability has made the recycling business a growing and unexplored market, from a performance management and measurement point of view.
This Master`s thesis is about designing a performance measurement system for an organization in the recycling business. It contains a theoretical framework, based on literature study and case study about the case organization. The case study is split into theme interviews of the CEO of the company, the plant manager of the case organization and structured survey for the personnel of the case organization.
The findings are that performance can be managed and measured with the most common management and measurement systems taking account of the size and the business model of the measured organization. The key success factors in the business are split in two – procurement/sales and the organizations` inner processes. The characteristics of the business from measuring point of view are the impact of the business model, importance of quality, importance of individuals and importance of the customer satisfaction.
Tutkimuksessa tehtyjen havaintojen perusteella, kierrätysliiketoiminnan organisaatioiden suorituskykyä voidaan ohjata yleisimmillä suorituskyvyn johtamisjärjestelmillä, huomioiden organisaation koko ja liiketoimintamalli. Toimialan keskeiset menestystekijät voidaan luokitella kahteen kategoriaan; hankintaan/myyntiin ja sisäisten prosessien menestystekijöihin. Erityispiirteenä kierrätysliiketoiminnan suorituskyvyn johtamisen ja mittaamisen näkökulmasta voidaan nähdä liiketoimintamallin vaikutus johtamiseen ja mittaamiseen, laadun merkitys, henkilövetoisuus ja asiakastyytyväisyyden korostuminen.
This Master`s thesis is about designing a performance measurement system for an organization in the recycling business. It contains a theoretical framework, based on literature study and case study about the case organization. The case study is split into theme interviews of the CEO of the company, the plant manager of the case organization and structured survey for the personnel of the case organization.
The findings are that performance can be managed and measured with the most common management and measurement systems taking account of the size and the business model of the measured organization. The key success factors in the business are split in two – procurement/sales and the organizations` inner processes. The characteristics of the business from measuring point of view are the impact of the business model, importance of quality, importance of individuals and importance of the customer satisfaction.