Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Kandidaatin tutkintojen opinnäytetyöt
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Kandidaatin tutkintojen opinnäytetyöt
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Pelinteko-ohjelmistojen kehittyminen 2000-luvulla

Bragge, Matti (2023)

Katso/Avaa
kandidaatintyo_bragge_matti.pdf (722.7Kb)
Lataukset: 


Kandidaatintyö

Bragge, Matti
2023

School of Engineering Science, Tietotekniikka

Kaikki oikeudet pidätetään.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023021727674

Tiivistelmä

Pelien muuttuessa monimutkaisemmiksi ohjelmiksi niiden kehittämiseen käytettävien työkalujen on samalla kehityttävä. Tässä työssä tutkitaan sitä, miten pelinteko-ohjelmistot ovat muuttuneet 2000-luvun aikana. Tutkimuksen näkökulmia ovat peliominaisuuksien toteuttamisen helppous, ohjelmien toimintojen määrä ja dokumentaatio.

Tutkimus toteutettiin empiirisenä tapaustutkimuksena, jossa vertaillaan kahta pelinteko-ohjelmistoa: vuonna 2001 julkaistua Multimedia Fusionia ja vuonna 2022 päivitettyä Godotia. Vertailu perustuu havaintoihin, jotka kerätään tekemällä sama pelidemo molemmilla ohjelmistoilla. Vertailussa arvioidaan ohjelmistoilla tehtyjä tehtäviä aikatehokkuuden ja tavoitevastaavuuden pohjalta.

Vertailusta saatiin selville, että merkittävää kehitystä on huomattavissa pelinteko-ohjelmistojen käyttömukavuuden, ohjelmavirheettömyyden, rajoittavien tekijöiden ja työskentelytehokkuuden osalta. Toisaalta ilmeni asioita, jotka onnistuivat yhtä helposti tai helpommin Multimedia Fusionilla sen yksinkertaisuuden ansiosta. Yksinkertaisuus toi kuitenkin usein rajoitteita, jotka monimutkaistivat tiettyjen asioiden saavuttamista. Nämä asiat eivät aiheuttaneet ongelmia Godotilla, joka tarjoaa käyttäjälle paljon enemmän vapautta monilla toiminnoillaan. Pelidemon tekemiseen meni Multimedia Fusionilla 3,5 tuntia ja Godotilla 1 tunti ja 40 minuuttia.
 
As games become more complex programs, the tools that are used to develop them must also evolve. The aim of this thesis is to research how game creation software has changed during the 2000s. The research perspectives are the easiness of implementing game features, the number of functions in the software, and the documentation.

The research was carried out as an empirical case study that compares two pieces of software: Multimedia Fusion, which was released in 2001, and Godot, which was updated in 2022. The comparison is based on observations that were collected by creating the same game demo with both pieces of software. In the comparison, the tasks done with the software are evaluated based on time efficiency and goal correspondence.

The comparison revealed that significant developments can be observed in the comfort of use, the number of bugs, limiting factors, and efficiency of use of game creation software. On the other hand, some things were found to be as easy or easier with Multimedia Fusion due to its simplicity. However, the simplicity brought limitations often, which made accomplishing certain things more complicated. These things did not cause issues when using Godot, which offers the user much more freedom with its numerous features. Creating the game demo took 3,5 hours with Multimedia Fusion and 1 hour and 40 minutes with Godot.
 
Kokoelmat
  • Kandidaatin tutkintojen opinnäytetyöt [4795]
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetKoulutusohjelmaAvainsanatSyöttöajatYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste