Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Kandidaatin tutkintojen opinnäytetyöt
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Kandidaatin tutkintojen opinnäytetyöt
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Parhaat käytännöt kestävästä jakamis- ja palveluliiketoiminnasta eurooppalaisten kaupunkien liikennejärjestelmissä

Jolma, Samuel (2023)

Katso/Avaa
Kandidaatintyö_Jolma_Samuel.pdf (5.073Mb)
Lataukset: 


Kandidaatintyö

Jolma, Samuel
2023

School of Energy Systems, Ympäristötekniikka

Kaikki oikeudet pidätetään.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023022328384

Tiivistelmä

Tässä työssä tutkitaan jakamis- ja palveluliiketoimintaa eurooppalaisten kaupunkien liikennejärjestelmissä. Työ on toteutettu kirjallisuuskatsauksena. Työssä tutustutaan kaupunkien liikennejärjestelmien kehitykseen ja jakotalouteen sekä jakamisliiketoimintaan yleisesti, jonka jälkeen perehdytään kolmen kulkuneuvon, yhteiskäyttösähköpotkulaudan, kaupunkipyörän, ja yhteiskäyttöauton ympärille kehitettyyn jakamisliiketoimintaan eurooppalaisissa kaupungeissa.

Kirjallisuus osoittaa, että nykyisillä käyttötottumuksilla mikroliikenteen jakopalvelut kuluttavat yleensä korvaamiaan kulkumuotoja enemmän energiaa. Mikroliikenteen palveluilla on kuitenkin potentiaalia korvata autoliikennettä toimiessaan tukena julkisen liikenteen palveluille. Yhteiskäyttöautoilla on onnistuttu vähentämään yksityisten autojen hankintaa Euroopassa. Yhteiskäyttöautojen kokonaisvaikutusta ympäristöön pidetään yleensä positiivisena, mutta vaikutusten suuruuden kohdalla kirjallisuudesta löytyy hajontaa.
 
This thesis examines sharing economy business models in European urban transport systems. The thesis is carried out as a literature review. First in the thesis, the themes of development of urban mobility systems and sharing economy and sharing services are looked into on a surface level. After this, three modes of transport, shared electric scooters, city bikes, and shared cars, and the business models that have risen around these models in European cities are examined more closely.

The literature shows that with current usage habits shared micro mobility services usually consume more energy than the modes of transport they substitute. Micro mobility services have potential in replacing private car usage working in conjunction with public transport services. Car sharing has been successful in reducing private car acquisition in varying amounts across Europe. Car sharing’s overall impact on the environment is deemed positive, but there is still deviation in the literature when it comes to the extent of the lessened impact.
 
Kokoelmat
  • Kandidaatin tutkintojen opinnäytetyöt [4795]
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetKoulutusohjelmaAvainsanatSyöttöajatYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste