Data-analytiikan hyödyntäminen kysynnän ennustamisessa vaateteollisuudessa
Pohjasmäki, Alisa (2023)
Kandidaatintyö
Pohjasmäki, Alisa
2023
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023022728712
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023022728712
Tiivistelmä
Työn tavoitteena on selvittää, miten data-analytiikkaa voidaan hyödyntää kysynnän ennustamisessa vaateteollisuudessa. Tutkimuksen alussa perehdytään data-analytiikkaan ja siihen liittyviin käsitteisiin. Tämän jälkeen käsitellään vaateteollisuuden ominaispiirteitä ja toimitusketjuja sekä avataan kysynnän ennustamiseen liittyvää teoriaa. Lopuksi käydään läpi datan lähteitä sekä data-analytiikan hyödyntämismahdollisuuksia kysynnän ennustamisessa vaateteollisuudessa. Työ on toteutettu kirjallisuuskatsauksena.
Kysynnän ennustaminen vaateteollisuudessa on lähtökohtaisesti haastavaa, mikä johtuu historiadatan puutteesta, nopeasti vaihtuvista muotitrendeistä sekä kysynnän epävakaudesta. Ennustamisen haasteellisuus vaikeuttaa kysynnän ja tarjonnan yhteensovittamista, mikä aiheuttaa erilaisia ongelmia yrityksille. Kysynnän ennustamisessa käytettävien menetelmien kehittäminen on tämän takia tärkeää.
Tutkimuksen tulosten perusteella data-analytiikan menetelmiä on mahdollista hyödyntää kysynnän ennustamisessa vaateteollisuudessa. Vaateteollisuuden yritykset voivat kerätä dataa sisäisistä sekä ulkoisista datalähteistä. Merkittävänä haasteena on uusien tuotteiden kysynnän ennustaminen. Uusien tuotteiden kysyntää voidaan ennustaa hyödyntämällä aikaisemmin myynnissä olleiden samankaltaisten tuotteiden historiadataa. Lisäksi data-analytiikan avulla voidaan analysoida sosiaalisesta mediasta saatavaa dataa, jota voidaan hyödyntää kuluttajien mieltymysten analysoimisessa ja muotitrendien tunnistamisessa.
Kysynnän ennustaminen vaateteollisuudessa on lähtökohtaisesti haastavaa, mikä johtuu historiadatan puutteesta, nopeasti vaihtuvista muotitrendeistä sekä kysynnän epävakaudesta. Ennustamisen haasteellisuus vaikeuttaa kysynnän ja tarjonnan yhteensovittamista, mikä aiheuttaa erilaisia ongelmia yrityksille. Kysynnän ennustamisessa käytettävien menetelmien kehittäminen on tämän takia tärkeää.
Tutkimuksen tulosten perusteella data-analytiikan menetelmiä on mahdollista hyödyntää kysynnän ennustamisessa vaateteollisuudessa. Vaateteollisuuden yritykset voivat kerätä dataa sisäisistä sekä ulkoisista datalähteistä. Merkittävänä haasteena on uusien tuotteiden kysynnän ennustaminen. Uusien tuotteiden kysyntää voidaan ennustaa hyödyntämällä aikaisemmin myynnissä olleiden samankaltaisten tuotteiden historiadataa. Lisäksi data-analytiikan avulla voidaan analysoida sosiaalisesta mediasta saatavaa dataa, jota voidaan hyödyntää kuluttajien mieltymysten analysoimisessa ja muotitrendien tunnistamisessa.