Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Kandidaatin tutkintojen opinnäytetyöt
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Kandidaatin tutkintojen opinnäytetyöt
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Data-analytiikan hyödyntäminen kysynnän ennustamisessa vaateteollisuudessa

Pohjasmäki, Alisa (2023)

Katso/Avaa
Kandidaatintyö_Pohjasmäki_Alisa.pdf (381.1Kb)
Lataukset: 


Kandidaatintyö

Pohjasmäki, Alisa
2023

School of Engineering Science, Tuotantotalous

Kaikki oikeudet pidätetään.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023022728712

Tiivistelmä

Työn tavoitteena on selvittää, miten data-analytiikkaa voidaan hyödyntää kysynnän ennustamisessa vaateteollisuudessa. Tutkimuksen alussa perehdytään data-analytiikkaan ja siihen liittyviin käsitteisiin. Tämän jälkeen käsitellään vaateteollisuuden ominaispiirteitä ja toimitusketjuja sekä avataan kysynnän ennustamiseen liittyvää teoriaa. Lopuksi käydään läpi datan lähteitä sekä data-analytiikan hyödyntämismahdollisuuksia kysynnän ennustamisessa vaateteollisuudessa. Työ on toteutettu kirjallisuuskatsauksena.

Kysynnän ennustaminen vaateteollisuudessa on lähtökohtaisesti haastavaa, mikä johtuu historiadatan puutteesta, nopeasti vaihtuvista muotitrendeistä sekä kysynnän epävakaudesta. Ennustamisen haasteellisuus vaikeuttaa kysynnän ja tarjonnan yhteensovittamista, mikä aiheuttaa erilaisia ongelmia yrityksille. Kysynnän ennustamisessa käytettävien menetelmien kehittäminen on tämän takia tärkeää.

Tutkimuksen tulosten perusteella data-analytiikan menetelmiä on mahdollista hyödyntää kysynnän ennustamisessa vaateteollisuudessa. Vaateteollisuuden yritykset voivat kerätä dataa sisäisistä sekä ulkoisista datalähteistä. Merkittävänä haasteena on uusien tuotteiden kysynnän ennustaminen. Uusien tuotteiden kysyntää voidaan ennustaa hyödyntämällä aikaisemmin myynnissä olleiden samankaltaisten tuotteiden historiadataa. Lisäksi data-analytiikan avulla voidaan analysoida sosiaalisesta mediasta saatavaa dataa, jota voidaan hyödyntää kuluttajien mieltymysten analysoimisessa ja muotitrendien tunnistamisessa.
Kokoelmat
  • Kandidaatin tutkintojen opinnäytetyöt [4795]
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetKoulutusohjelmaAvainsanatSyöttöajatYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste