Turnaround in one Finnish high-tech company
Holopainen, Timo (2023)
Katso/ Avaa
Sisältö avataan julkiseksi: 15.03.2025
Diplomityö
Holopainen, Timo
2023
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023022828875
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023022828875
Tiivistelmä
The decline of a company is not caused by one single reason, as it is often a consequence of many individual management actions and behaviours. It is possible to find similarities in turnarounds, and each turnaround case is different.
This research was done to find the essential factors to implement a successful turnaround in a knowledge-intensive industry, in a case company context. The selected methodology is qualitative case study research. The case company executives were interviewed, and the collected data was analysed to identify themes and their relationships.
The analysis shows that in a critical turnaround situation, the control of the execution of actions by directive management correlates with a successful turnaround. The analysis also shows that the principal executive’s cultural fit and cognitive background have high importance.
As a conclusion it is possible to say that independent of the reason for the decline, the issue can always be caused by management, and thus many concepts used in turnarounds belong in the normal company operations toolkit. Yrityksen taantuminen ei johdu yhdestä ainoasta syystä, vaan se on usein seurausta monista yksittäisistä johdon toimista ja asenteista. Yritysten toipumiselle, suunnanmuutokselle (turnaround) on mahdollista löytää yhtäläisyyksiä, mutta jokainen tapaus on erilainen.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on löytää olennaisia tekijöitä onnistuneen suunnanmuutoksen toteuttamiseksi tietointensiivisellä toimialalla, ja tietyssä case yrityksessä. Valittu metodologia on kvalitatiivinen tapaustutkimus. Yrityksen johtajia haastateltiin ja kerättyä dataa analysoitiin teemojen ja niiden suhteiden tunnistamiseksi.
Analyysi osoittaa, että kriittisessä käännetilanteessa toimenpiteiden suorittamisen systemaattinen ohjaaminen korreloi onnistuneen toipumisen kanssa. Analyysi osoittaa myös, että johtajan kulttuurisella sopivuudella, kognitiivisella taustalla, ja kokonaisuuden kontekstin hyvällä ymmärtämisellä on suuri suunnanmuutoksen onnistumisen kannalta suuri merkitys.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että taantumisen syystä riippumatta ongelma voi aina johtua johdosta, ja näin ollen monet käännöksissä käytetyt käsitteet kuuluvat yrityksen normaalin toiminnan työkalupakkiin.
This research was done to find the essential factors to implement a successful turnaround in a knowledge-intensive industry, in a case company context. The selected methodology is qualitative case study research. The case company executives were interviewed, and the collected data was analysed to identify themes and their relationships.
The analysis shows that in a critical turnaround situation, the control of the execution of actions by directive management correlates with a successful turnaround. The analysis also shows that the principal executive’s cultural fit and cognitive background have high importance.
As a conclusion it is possible to say that independent of the reason for the decline, the issue can always be caused by management, and thus many concepts used in turnarounds belong in the normal company operations toolkit.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on löytää olennaisia tekijöitä onnistuneen suunnanmuutoksen toteuttamiseksi tietointensiivisellä toimialalla, ja tietyssä case yrityksessä. Valittu metodologia on kvalitatiivinen tapaustutkimus. Yrityksen johtajia haastateltiin ja kerättyä dataa analysoitiin teemojen ja niiden suhteiden tunnistamiseksi.
Analyysi osoittaa, että kriittisessä käännetilanteessa toimenpiteiden suorittamisen systemaattinen ohjaaminen korreloi onnistuneen toipumisen kanssa. Analyysi osoittaa myös, että johtajan kulttuurisella sopivuudella, kognitiivisella taustalla, ja kokonaisuuden kontekstin hyvällä ymmärtämisellä on suuri suunnanmuutoksen onnistumisen kannalta suuri merkitys.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että taantumisen syystä riippumatta ongelma voi aina johtua johdosta, ja näin ollen monet käännöksissä käytetyt käsitteet kuuluvat yrityksen normaalin toiminnan työkalupakkiin.