Keskeisimmät mittarit toiminnan johtamiseen rautatielogistiikan palveluyrityksen tuotannon johtoryhmässä
Tolonen, Tapani (2023)
Diplomityö
Tolonen, Tapani
2023
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023030229161
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023030229161
Tiivistelmä
Suorituskyvyn mittaamisen ja analysoinnin tarkoituksena on tukea päätöksentekoa tuottamalla informaatiota valituista arviointi- ja mittauskohteista. Palvelutuotanto on kokonaisuutena kompleksinen ja kattavan kuvan saamiseksi on välttämätöntä kerätä tietoa useista eri näkökulmista. Tämän tutkimuksen tavoitteena on kartoittaa rautatielogistiikan palveluyrityksen tuotannon johtoryhmätyöskentelyyn keskeisimmät mittarit toiminnan johtamista varten. Osana tutkimusta kartoitetaan johtoryhmän näkökulmasta mittareiden digitaalisen visualisoinnin tuomaa lisäarvoa. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena hyödyntäen laadullista eli kvalitatiivista tutkimuslinjaa. Tutkimuksen rakenne koostuu johdannosta, teoriaosuudesta, empiirisestä osuudesta, tutkimuksen tuloksista sekä yhteenvedosta. Teoriaosuudessa tutkittiin suorituskyvyn mittaamista, johtamista ja visualisointia sekä palveluita ja palvelutuotantoa. Empiirisessä osuudessa syvennyttiin kohdeorganisaation, rautatielogistiikan palveluyrityksen, tuotannon johtoryhmän toimintaan.
Tutkimuksen tuloksena kartoitetut keskeisimmät mittarit ovat teemoista turvallisuus, tehokkuus, palvelun laatu, resurssit ja asiakaskysyntä. Digitaalisen visualisoinnin lisäarvot: päivittäisen johtamisen helpottuminen, nopeutuminen ja tehostuminen, ajan säästäminen, virheiden minimointi, faktoilla johtamisen lisääntyminen, reaaliaikaiseen tiedon saaminen, reagointinopeuden paraneminen, ongelmien ratkaisun helpottuminen ja toiminnan yllätyksettömyys. The purpose of performance measurement and analysis is to support decision making by providing information on selected assessment and measurement targets. Service production as a whole is a complex and in order to obtain a comprehensive picture, it is necessary to collect information from several different points of view.
The aim of this study is to identify the key indicators for the management of the production management team of a railway logistics service company. As part of the study, the added value of digital visualization of metrics is mapped from the management team's point of view. The study was carried out as a case study using a qualitative research line. The struc-ture of the study consists of an introduction, a theory section, an empirical part, the results of the study and a summary. In the theory section, performance measurement, management, and visualization, as well as services and service production were studied. The empirical part delved into the activities of the production management team of the case organisation, a railway logistics service company.
The key indicators mapped as a result of the study are safety, efficiency, quality of service, resources and customer demand. The added values of digital visualization: easier, faster and more efficient day-to-day management, saving time, minimizing errors, increasing knowledge with facts, obtaining real-time information, improving the speed of response, making it easier to solve problems and there are no surprises in operations.
Tutkimuksen tuloksena kartoitetut keskeisimmät mittarit ovat teemoista turvallisuus, tehokkuus, palvelun laatu, resurssit ja asiakaskysyntä. Digitaalisen visualisoinnin lisäarvot: päivittäisen johtamisen helpottuminen, nopeutuminen ja tehostuminen, ajan säästäminen, virheiden minimointi, faktoilla johtamisen lisääntyminen, reaaliaikaiseen tiedon saaminen, reagointinopeuden paraneminen, ongelmien ratkaisun helpottuminen ja toiminnan yllätyksettömyys.
The aim of this study is to identify the key indicators for the management of the production management team of a railway logistics service company. As part of the study, the added value of digital visualization of metrics is mapped from the management team's point of view. The study was carried out as a case study using a qualitative research line. The struc-ture of the study consists of an introduction, a theory section, an empirical part, the results of the study and a summary. In the theory section, performance measurement, management, and visualization, as well as services and service production were studied. The empirical part delved into the activities of the production management team of the case organisation, a railway logistics service company.
The key indicators mapped as a result of the study are safety, efficiency, quality of service, resources and customer demand. The added values of digital visualization: easier, faster and more efficient day-to-day management, saving time, minimizing errors, increasing knowledge with facts, obtaining real-time information, improving the speed of response, making it easier to solve problems and there are no surprises in operations.