Kustannusparametrien huomioiminen infrahankkeissa : case Kouvolan RRT
Tossavainen, Teemu (2022)
Kandidaatintyö
Tossavainen, Teemu
2022
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023030329568
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023030329568
Tiivistelmä
Työ tehdään konsulttiyhtiö Ramboll CM Oy:lle kartoittamaan infrahankkeisiin vaikuttavia kustannusparametrejä sekä kustannusarviossa että hankkeen käyttövaiheessa. Kustannusparametrien kartoituksen lisäksi työssä keskitytään luomaan infrahankkeiden lainsäädännön piirteissä rakenne, josta tulee ilmi, kuinka infrahankkeen eri vaiheissa muodostetaan ja kehitetään kustannuksiin liittyviä estimaatteja kokonaiskustannuksien osilta. Käsiteltäviä asioita tutkitaan, koska jokavuotiset investoinnit infrastruktuuriin ovat ympäri maailmaa merkittäviä, eikä niiden kustannusarvioiden onnistumisessa ole tapahtunut merkittävää parannusta viimeisen 80 vuoden aikana. Samalla on huomattu, että käyttövaiheessa on ilmennyt haasteita johtuen ylläpitotarpeiden määrän kasvusta sekä ylläpitokustannusten noususta.
Työssä käytetään alan tieteellisiä julkaisuja teorialähteenä. Empiiristä tutkimusta kerätään esimerkkiyrityksenä toimivasta RRT-hankkeesta, joka on vuonna 2022 valmistuva intermodaaliterminaali Kouvolan kaupungin alueella. Ramboll CM Oy on toiminut hankkeen alusta lähtien suunnitteluttajan roolissa. Esimerkkihanketta käytetään työssä empirian lisäksi konkretisoimaan teorialähteistä saatujen huomioiden esittämiseen. Työtä varten haastellaan Ihku-kustannuslaskentaohjelman projektinjohtajana, koska nykyaikana datan rooli on erittäin keskeisessä asemassa infrahankkeiden kustannusarvioiden onnistumisen kohdalla.
Olennaisimmat huomatut tekijät infrahankkeen kokonaiskustannuksien onnistumiselle löytyvät suunnitelmien laadusta. Suunnitelmien laatuun voidaan vaikuttaa riskienhallintaa, suunnittelijoiden asiantuntijuutta, kustannuslaskentaohjelmaa ja käyttövaiheen huomiointia kehittämällä. Suunnittelijoiden tavoitteena on luoda suunnitelma, jonka rakentamiseen käytetään taloudellisia, pitkäikäisiä, tehokkaita ja helposti huollettavia ratkaisuja.
Työssä käytetään alan tieteellisiä julkaisuja teorialähteenä. Empiiristä tutkimusta kerätään esimerkkiyrityksenä toimivasta RRT-hankkeesta, joka on vuonna 2022 valmistuva intermodaaliterminaali Kouvolan kaupungin alueella. Ramboll CM Oy on toiminut hankkeen alusta lähtien suunnitteluttajan roolissa. Esimerkkihanketta käytetään työssä empirian lisäksi konkretisoimaan teorialähteistä saatujen huomioiden esittämiseen. Työtä varten haastellaan Ihku-kustannuslaskentaohjelman projektinjohtajana, koska nykyaikana datan rooli on erittäin keskeisessä asemassa infrahankkeiden kustannusarvioiden onnistumisen kohdalla.
Olennaisimmat huomatut tekijät infrahankkeen kokonaiskustannuksien onnistumiselle löytyvät suunnitelmien laadusta. Suunnitelmien laatuun voidaan vaikuttaa riskienhallintaa, suunnittelijoiden asiantuntijuutta, kustannuslaskentaohjelmaa ja käyttövaiheen huomiointia kehittämällä. Suunnittelijoiden tavoitteena on luoda suunnitelma, jonka rakentamiseen käytetään taloudellisia, pitkäikäisiä, tehokkaita ja helposti huollettavia ratkaisuja.