Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Diplomityöt ja Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Diplomityöt ja Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

The effect of a successful supplier selection and purchasing strategy

Ailus, Jyrki (2023)

Katso/Avaa
ProGradu_Ailus_Jyrki.pdf (1.049Mb)
Lataukset: 


Pro gradu -tutkielma

Ailus, Jyrki
2023

School of Business and Management, Kauppatieteet

Kaikki oikeudet pidätetään.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023030730258

Tiivistelmä

The importance of purchases made from suppliers to the company's profitability and competitiveness is significant. Since the company's operation, continuity of operations, and development need information and resources from outside the company, the buying company should strive to utilize the supply of the supplier market so that the company's profitability and overall benefit are the best possible. The purpose of this thesis is to clarify what effect the right choice of supplier and the selected purchasing strategy has on an SME operating in the construction industry.

The thesis was carried out as a qualitative study, where the research material was collected with the help of semi-structured thematic interviews. The research method enabled a broad perspective on the researched topic, and the thesis reveals both differences and similarities between the previous research literature and the case company. This study extends the general models and methods presented in the literature for procurement management and supplier evaluation and comparison, explaining them more practically.
 
Toimittajilta tehtävien hankintojen merkitys yrityksen tuloksenteko- ja kilpailukyvylle merkittävä. Koska yrityksen toiminta, toiminnan jatkuvuus ja kehittäminen tarvitsevat yrityksen ulkopuolista tietoa ja resursseja, tulee hankinnoissa asiakkaan pyrkiä hyödyntämään toimittajamarkkinoiden tarjonta niin, että yrityksen kannattavuus ja kokonaisetu ovat parhaat mahdolliset. Tämän tutkielman tarkoituksena onkin selventää mikä vaikutus oikealla toimittajan valinnalla ja valitulla hankintastrategialla on rakennusalalla toimivalle pk-yritykselle.

Tutkielma toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoitujen teemahaastatteluiden avulla. Tutkimusmenetelmä mahdollisti laajan näkökulman tutkittuun aiheeseen ja tutkielmasta ilmeneekin niin eroavaisuuksia, kuin myös yhtäläisyyksiä aiemman tutkimuskirjallisuuden ja case yrityksen välille. Tämä tutkimus täydentää kirjallisuudessa esitettyjä yleisiä malleja ja tapoja hankintojen johtamiseen ja toimittajien arvosteluun sekä vertailuun selittäen niitä käytännönläheisemmin.
 
Kokoelmat
  • Diplomityöt ja Pro gradu -tutkielmat [11681]
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetKoulutusohjelmaAvainsanatSyöttöajatYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste