DevOps ja työntekijäkokemus
Tyllilä, Kati (2023)
Pro gradu -tutkielma
Tyllilä, Kati
2023
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023031632144
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023031632144
Tiivistelmä
Tutkimus käsittelee ohjelmistokehittämisessä hyödynnettävän DevOps-toimintamallin yhteyttä työntekijäkokemukseen. Yhteyttä ei juurikaan ole tutkittu aikaisemmin, mutta aihe on huomionarvoinen johtuen kilpailusta, jota osaavasta työvoimasta käydään IT-alalla. Kyseessä on laadullinen tapaustutkimus, jonka kohderyhmä on DevOpsin periaatteiden mukaisesti toimivat, ohjelmistokehittämisen parissa työskentelevät henkilöt. Tutkimuksen tavoitteena on täydentää aihetta koskevaa tutkimusaukkoa sekä tarjota DevOpsia hyödyntäville organisaatioille potentiaalisia tarkkailukohtia oman organisaation kontekstissa.
Tutkimus paljasti useita yhteyksiä DevOpsin ja työntekijäkokemuksen välillä. Keskeisimpinä tuloksina voidaan mainita, että DevOps lisää vastuuta ja laajentaa työrooleja merkittävästi. Sen periaatteet ja työkalut kuitenkin tukevat vastuun kantamista. Ne myös lisäävät työn tehokkuutta, mielekkyyttä ja merkityksellisyyttä. Toimintamallin myötä autonomia lisääntyy, mikä vaikuttaa myönteisesti työntekijäkokemukseen. Vastuu ja laajemmat työroolit kuitenkin lisäävät kuormitusta ja stressiä, mistä syystä DevOps voi myös vaikuttaa kielteisesti työntekijäkokemukseen. Kuormituksen hallintaan on erilaisia keinoja, mutta ne edellyttävät onnistunutta sisäistä vuorovaikutusta. Toimintamallissa vuorovaikutuksella on tärkeä rooli niin tiimin kuin organisaation tasolla. Palaute on DevOpsissa oppimisen ja toiminnan kehittämisen edellytys, minkä lisäksi se lisää motivaatiota ja työn merkityksellisyyttä. Johtamisessa arvostetaan transformationaalisen johtajuuden piirteitä. Kulttuurin näkökulmasta DevOpsille ihanteellinen ympäristö korostaa työntekijöiden hyvinvointia, samanarvoisuutta ja psykologista turvallisuutta. Tulosten perusteella on selvää, että DevOpsin avulla voidaan tukea positiivista työntekijäkokemusta. The purpose of this study is to examine the connection between a software development methodology called DevOps and employee experience. In the IT industry, there is constant competition for talent, which makes employee experience a relevant research topic. The study was conducted as a qualitative case study. The target group is software development employees who have adopted DevOps practices. Primarily, the results of this research aim to provide an understanding of this under-researched topic. It also provides relevant insights for organizations using DevOps about the opportunities and challenges of the methodology in terms of employee experience.
The study revealed several connections between DevOps and employee experience. The results of the study showed that DevOps increases responsibility and expands work roles significantly. However, its principles and tools support employees in carrying out those responsibilities. They also increase the efficiency and meaningfulness of work. In DevOps, autonomy increases, which positively affects the employee experience. However, due to expanded responsibilities and work roles, stress increases, which is why DevOps can also have a negative impact on the employee experience. Workload management requires successful internal communication. Communication in general plays a significant role in DevOps at a team and organizational levels. Feedback is a prerequisite for learning and development in DevOps, and it also increases motivation and the meaningfulness of work. In terms of leadership, employees value the characteristics of transformational leadership. In addition, an ideal cultural environment for DevOps emphasizes employee well-being, equality and psychological safety. The results indicate clearly that DevOps can support organizations in building a positive employee experience.
Tutkimus paljasti useita yhteyksiä DevOpsin ja työntekijäkokemuksen välillä. Keskeisimpinä tuloksina voidaan mainita, että DevOps lisää vastuuta ja laajentaa työrooleja merkittävästi. Sen periaatteet ja työkalut kuitenkin tukevat vastuun kantamista. Ne myös lisäävät työn tehokkuutta, mielekkyyttä ja merkityksellisyyttä. Toimintamallin myötä autonomia lisääntyy, mikä vaikuttaa myönteisesti työntekijäkokemukseen. Vastuu ja laajemmat työroolit kuitenkin lisäävät kuormitusta ja stressiä, mistä syystä DevOps voi myös vaikuttaa kielteisesti työntekijäkokemukseen. Kuormituksen hallintaan on erilaisia keinoja, mutta ne edellyttävät onnistunutta sisäistä vuorovaikutusta. Toimintamallissa vuorovaikutuksella on tärkeä rooli niin tiimin kuin organisaation tasolla. Palaute on DevOpsissa oppimisen ja toiminnan kehittämisen edellytys, minkä lisäksi se lisää motivaatiota ja työn merkityksellisyyttä. Johtamisessa arvostetaan transformationaalisen johtajuuden piirteitä. Kulttuurin näkökulmasta DevOpsille ihanteellinen ympäristö korostaa työntekijöiden hyvinvointia, samanarvoisuutta ja psykologista turvallisuutta. Tulosten perusteella on selvää, että DevOpsin avulla voidaan tukea positiivista työntekijäkokemusta.
The study revealed several connections between DevOps and employee experience. The results of the study showed that DevOps increases responsibility and expands work roles significantly. However, its principles and tools support employees in carrying out those responsibilities. They also increase the efficiency and meaningfulness of work. In DevOps, autonomy increases, which positively affects the employee experience. However, due to expanded responsibilities and work roles, stress increases, which is why DevOps can also have a negative impact on the employee experience. Workload management requires successful internal communication. Communication in general plays a significant role in DevOps at a team and organizational levels. Feedback is a prerequisite for learning and development in DevOps, and it also increases motivation and the meaningfulness of work. In terms of leadership, employees value the characteristics of transformational leadership. In addition, an ideal cultural environment for DevOps emphasizes employee well-being, equality and psychological safety. The results indicate clearly that DevOps can support organizations in building a positive employee experience.