Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Kandidaatin tutkintojen opinnäytetyöt
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Kandidaatin tutkintojen opinnäytetyöt
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Teamwork in video games : evolution of teamwork in video games and the effects on player experience

Aaltonen, Karoliina (2023)

Katso/Avaa
Aaltonen_Karoliina_kandidaatintyo.pdf (1.339Mb)
Lataukset: 


Kandidaatintyö

Aaltonen, Karoliina
2023

School of Engineering Science, Tietotekniikka

Kaikki oikeudet pidätetään.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023031732185

Tiivistelmä

Multiplayer video games were first introduced less than 50 years ago. During this period video gaming has evolved from simplistic command line-based games to intricate real-time online worlds.

How has this development affected teamwork in games? What is teamwork’s meaning for video gaming experience? This thesis aims to provide an answer for these questions through inspecting the evolution of teamwork in online games through systematic literature analysis. Furthermore, it is reviewed whether increased in-game communication has improved or impaired player experience.

The results show that online gaming has become increasingly social as advances in technology have brought new features to the virtual worlds. Although chat abuse is a serious problem, increased in-game communication adds to immersion and enhances player experience. Removing communication features impairs player experience.
 
Ensimmäiset moninpeliä tukevat videopelit julkaistiin noin 50 vuotta sitten. Tässä ajassa videopelaaminen on kehittynyt yksinkertaisista komentorivipeleistä monitasoisiin ja reaaliaikaisiin online-maailmoihin.

Kuinka tiimipelaaminen on muuttunut? Mikä on tiimipelaamisen merkitys videopelaamiselle? Tämä kandidaatin tutkielma pyrkii vastaamaan näihin kysymyksiin tarkastelemalla tiimipelaamisen kehitystä online-peleissä systemaattisen kirjallisuusanalyysin kautta. Tämän lisäksi tarkastellaan, kuinka pelinsisäinen kommunikaatio on vaikuttanut pelaajakokemukseen.

Tulokset osoittavat, että onlinepelaamisesta on tullut enenevissä määrin sosiallista uusien pelinsisäisten ominaisuuksien kehittyessä. Vaikkakin väärinkäyttöä tapahtuu, lisääntynyt pelinsisäinen kommunikaatio lisää immersiota ja parantaa pelaajakokemusta. Pelinsisäisen vuorovaikutuksen rajoittaminen vaikuttaa pelaajakokemukseen negatiivisesti.
 
Kokoelmat
  • Kandidaatin tutkintojen opinnäytetyöt [4791]
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetKoulutusohjelmaAvainsanatSyöttöajatYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste