Communicating the sustainability of the supply chain : an investigation based on Finnish retail companies’ CSR communication
Pätäri, Jenniina (2023)
Pro gradu -tutkielma
Pätäri, Jenniina
2023
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023032232788
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023032232788
Tiivistelmä
Stakeholders’ pressure towards more sustainable supply chains has increased. To achieve a more sustainable supply chain, companies must implement various sustainable supply chain practices into their operations. For the stakeholders to be able to evaluate the sustainability of the companies, these practices must also be communicated to the stakeholders. The main objective of the thesis is to identify key sustainable supply chain practices and to analyse how companies communicate their practices to stakeholders using CSR communication. Based on the theory, the found key sustainable supply chain practices are: standardization, certification, labelling, using external evaluators, CSR reports, lists of sustainable suppliers, monitoring sustainability performance, usage of the KPIs, training/education, exchanging knowledge and expertise, jointly solving sustainability problems, providing financial support to suppliers, use of questionnaires, supplier sustainability auditing, the sustainable supply chain risk management, traceability practices and supplier codes of conduct.
The thesis focuses on analysing how the target companies communicate found key sustainable supply chain practices to stakeholders using CSR reports. The CSR reports of the three largest Finnish retailers Kesko, S Group, and Lidl are analysed from the year 2018 to 2021. The main findings are that the sustainability of the supply chain is comprehensively reported in the reports throughout the reviewed period. There are no big differences between the companies regarding the communication about the key sustainable supply chain practices. The scope of companies' communication regarding key sustainable supply chain practices varies from practice to practice. The informational style is used in communication and companies seem to avoid an emotional style. Sidosryhmien paine kohti vastuullisempia toimitusketjuja on lisääntynyt. Vastuullisemman toimitusketjun saavuttamiseksi yritysten on otettava käyttöön erilaisia vastuullisen toimitusketjun käytäntöjä toiminnassaan. Jotta sidosryhmät voivat arvioida yritysten vastuullisuutta, nämä käytännöt tulee myös viestiä sidosryhmille. Tutkielman päätavoitteena on tunnistaa keskeiset vastuullisen toimitusketjun käytännöt ja analysoida, miten yritykset viestivät käytäntöjään sidosryhmille vastuullisuusviestinnän avulla. Teorian perusteella löydetyt keskeiset vastuullisen toimitusketjun käytännöt ovat: standardointi, sertifiointi, pakkausmerkinnät, ulkopuolisten arvioijien käyttö, vastuullisuusraportit, vastuullisten toimittajien luettelot, vastuullisen toiminnan monitorointi, suorituskykymittarin käyttö, koulutus/opetus, tiedon ja asiantuntemuksen vaihto, vastuullisuusongelmien ratkaiseminen yhdessä, taloudellisen tuen tarjoaminen toimittajille, kyselylomakkeiden käyttö, toimittajien vastuullisuusauditointi, vastuullisen toimitusketjun riskienhallinta, jäljitettävyyskäytännöt ja toimittajien toimintasäännöt.
Työssä keskitytään analysoimaan, miten kohdeyritykset kommunikoivat löydetyistä vastuullisen toimitusketjun käytännöistä sidosryhmille vastuullisuusraporttien avulla. Kolmen suurimman suomalaisen vähittäiskauppiaan Keskon, S-ryhmän ja Lidlin vastuullisuusraportteja analysoidaan vuosilta 2018–2021. Tärkeimmät havainnot ovat, että toimitusketjun vastuullisuutta raportoidaan kattavasti raporteissa koko tarkastelujakson ajan. Yritysten välillä ei ole suuria eroja keskeisten vastuullisuuskäytäntöjen viestimisessä. Yritysten vastuullisen toimitusketjun keskeisiä käytäntöjä koskevan viestinnän laajuus vaihtelee käytäntöjen välillä. Kommunikoinnissa käytetään informatiivista tyyliä ja yritykset näyttävät välttävän kommunikoinnissaan emotionaalista tyyliä.
The thesis focuses on analysing how the target companies communicate found key sustainable supply chain practices to stakeholders using CSR reports. The CSR reports of the three largest Finnish retailers Kesko, S Group, and Lidl are analysed from the year 2018 to 2021. The main findings are that the sustainability of the supply chain is comprehensively reported in the reports throughout the reviewed period. There are no big differences between the companies regarding the communication about the key sustainable supply chain practices. The scope of companies' communication regarding key sustainable supply chain practices varies from practice to practice. The informational style is used in communication and companies seem to avoid an emotional style.
Työssä keskitytään analysoimaan, miten kohdeyritykset kommunikoivat löydetyistä vastuullisen toimitusketjun käytännöistä sidosryhmille vastuullisuusraporttien avulla. Kolmen suurimman suomalaisen vähittäiskauppiaan Keskon, S-ryhmän ja Lidlin vastuullisuusraportteja analysoidaan vuosilta 2018–2021. Tärkeimmät havainnot ovat, että toimitusketjun vastuullisuutta raportoidaan kattavasti raporteissa koko tarkastelujakson ajan. Yritysten välillä ei ole suuria eroja keskeisten vastuullisuuskäytäntöjen viestimisessä. Yritysten vastuullisen toimitusketjun keskeisiä käytäntöjä koskevan viestinnän laajuus vaihtelee käytäntöjen välillä. Kommunikoinnissa käytetään informatiivista tyyliä ja yritykset näyttävät välttävän kommunikoinnissaan emotionaalista tyyliä.