Outbound logistics network analysis and design
Manninen, Inka (2023)
Diplomityö
Manninen, Inka
2023
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023033134190
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023033134190
Tiivistelmä
Outbound logistics plays a very important role in the company’s operations. Network design as a part of it enables the value creation both for the company itself and its customers if executed successfully.
The objective of this thesis is to analyse case company’s current outbound logistics network and examine with different scenarios, how specific key performance indicators will behave when number of facilities is reduced in the network. Thesis aims to improve the network performance.
Thesis has been carried out utilizing Pareto principle, Centre of Gravity analysis and tool intended for Network Design optimization.
The key results state that with smaller number of facilities, even better results can be achieved in terms of delivery service. Last leg lead time was improved. However, by reducing number of facilities, there were an increase in logistics costs and CO2 emissions. Logistics costs increased the least when there were direct deliveries from mill to customer. In this case, CO2 emissions also increased less, as deliveries were more straightforward and made more use of low-emission transport modes, such as train. There were also increase in total delivery lead times. It was result of the concentration of port operations in the two most used ports. The reduction of facilities had no effect on the increase in delivery lead time, as the smallest increase occurred with the smallest number of distribution centers. Lähtevällä logistiikalla on hyvin tärkeä rooli yrityksen toiminnassa. Logistiikkaverkoston suunnittelu osana sitä, mahdollistaa parhaimmillaan arvon luonnin sekä yritykselle itselleen että sen asiakkaille.
Diplomityön tavoitteena on analysoida kohdeyrityksen nykyistä lähtevän logistiikan verkostoa sekä tutkia erilaisten skenaarioiden avulla, kuinka tietyt suorituskykymittarit käyttäytyvät, kun jakelukeskusten määrää vähennetään verkostossa. Diplomityössä pyritään parantamaan verkoston suorituskykyä.
Diplomityö on toteutettu hyödyntäen Pareton periaatetta, painopisteanalyysia sekä verkoston suunnittelun optimointiin tarkoitettua ohjelmaa.
Tärkeimmät tulokset osoittavat, että pienemmällä määrällä jakelukeskuksia, voidaan saavuttaa, jopa parempia tuloksia toimituspalveluiden osalta. Viimeisen toimitusvaiheen toimitusaika parani. Kuitenkin vähentämällä jakelukeskusten määrää, yhteenlasketut logistiikkakustannukset sekä CO2 päästöt nousivat. Logistiikkakustannukset nousivat vähiten silloin, kun mukana oli suoria kuljetuksia tehtaalta asiakkaalle. Tällöin myös CO2 päästöt nousivat vähemmän, sillä toimitukset olivat suoraviivaisempia ja hyödynsivät enemmän matalapäästöisiä kuljetusvaihtoehtoja, kuten esimerkiksi junaa. Myös kokonaistoimitusajassa näkyi nousua, mikä oli seurausta satamatoimintojen keskittämisestä kahteen eniten käytetyimpään satamaan. Itse jakelukeskusten vähentämisellä ei ollut vaikutusta toimitusajan nousuun, sillä pienin nousu tapahtui pienimmällä määrällä jakelukeskuksia.
The objective of this thesis is to analyse case company’s current outbound logistics network and examine with different scenarios, how specific key performance indicators will behave when number of facilities is reduced in the network. Thesis aims to improve the network performance.
Thesis has been carried out utilizing Pareto principle, Centre of Gravity analysis and tool intended for Network Design optimization.
The key results state that with smaller number of facilities, even better results can be achieved in terms of delivery service. Last leg lead time was improved. However, by reducing number of facilities, there were an increase in logistics costs and CO2 emissions. Logistics costs increased the least when there were direct deliveries from mill to customer. In this case, CO2 emissions also increased less, as deliveries were more straightforward and made more use of low-emission transport modes, such as train. There were also increase in total delivery lead times. It was result of the concentration of port operations in the two most used ports. The reduction of facilities had no effect on the increase in delivery lead time, as the smallest increase occurred with the smallest number of distribution centers.
Diplomityön tavoitteena on analysoida kohdeyrityksen nykyistä lähtevän logistiikan verkostoa sekä tutkia erilaisten skenaarioiden avulla, kuinka tietyt suorituskykymittarit käyttäytyvät, kun jakelukeskusten määrää vähennetään verkostossa. Diplomityössä pyritään parantamaan verkoston suorituskykyä.
Diplomityö on toteutettu hyödyntäen Pareton periaatetta, painopisteanalyysia sekä verkoston suunnittelun optimointiin tarkoitettua ohjelmaa.
Tärkeimmät tulokset osoittavat, että pienemmällä määrällä jakelukeskuksia, voidaan saavuttaa, jopa parempia tuloksia toimituspalveluiden osalta. Viimeisen toimitusvaiheen toimitusaika parani. Kuitenkin vähentämällä jakelukeskusten määrää, yhteenlasketut logistiikkakustannukset sekä CO2 päästöt nousivat. Logistiikkakustannukset nousivat vähiten silloin, kun mukana oli suoria kuljetuksia tehtaalta asiakkaalle. Tällöin myös CO2 päästöt nousivat vähemmän, sillä toimitukset olivat suoraviivaisempia ja hyödynsivät enemmän matalapäästöisiä kuljetusvaihtoehtoja, kuten esimerkiksi junaa. Myös kokonaistoimitusajassa näkyi nousua, mikä oli seurausta satamatoimintojen keskittämisestä kahteen eniten käytetyimpään satamaan. Itse jakelukeskusten vähentämisellä ei ollut vaikutusta toimitusajan nousuun, sillä pienin nousu tapahtui pienimmällä määrällä jakelukeskuksia.