Data quality management improvements in telecommunications company
Pöntinen, Pieti (2023)
Katso/ Avaa
Sisältö avataan julkiseksi: 21.04.2025
Diplomityö
Pöntinen, Pieti
2023
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023042138051
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023042138051
Tiivistelmä
The world is changing and digitalizing rapidly, and telecommunications companies must also meet the needs of the world's changes. The role of data management has grown in recent years, and data and its management have become part of the decision-making process of companies. Several companies suffer from problems related to data quality, and this causes problems for decision-making, but also causes financial losses for companies.
This thesis examined the frameworks of data quality management and the effects of poor data quality on a company in the ICT sector. The research was carried out for an international telecommunications company whose goal is to be data-driven in the coming years and rely on data even more. The goal of the work was to compare research materials on data quality management with the current state of the company and suggest how the current data quality and management could be improved with a new reference framework. The goals and limitations of the work were planned in collaboration with the steering group of the target company, and the work has collected things that the company will benefit from when planning the next steps in its transformation journey.
The thesis was carried out as a qualitative study with interviews held within the company, utilizing the company's internal material and data and comparing it to studies that have already been carried out. The research comparison was aimed at the company's current data quality management framework and the possible shortcomings it contains.
Based on previous research, companies should focus their activities on finding root causes and implementing a data quality management framework. The results of the thesis showed that the company should change its current data quality management framework, invest more resources in finding the root causes, and find common operating methods within the company. DMAIC is used in the company to improve processes and it could be used to improve data quality. Maailma muuttuu ja digitalisoituu nopeasti ja myös televiestintäyritysten tulee vastata maailman muutosten tarpeisiin. Datanhallinnan rooli on viime vuosina kasvanut ja datasta sekä sen hallista on tullut osa yritysten päätöksentekoprosessia. Useat yritykset kärsivät datanlaatuun liittyvistä ongelmista ja tämä aiheuttaa ongelmia niin päätöksentekoon, mutta myös aiheuttaa taloudellisia tappioita yrityksille.
Tässä diplomityössä tarkasteltiin datan laadunhallinnan viitekehyksiä ja huonon datanlaadun vaikutuksia ICT-alan yritykseen. Tutkimus toteutettiin kansainväliseen televiestintäyritykseen, jonka tavoitteena on olla data-ohjautuva tulevien vuosien aikana ja luottaa dataan entistä enemmän. Työn tavoitteena oli vertailla tutkimusmateriaaleja datanlaadunhallinnasta yrityksen nykytilaan ja ehdottaa kuinka nykyistä datanlaatua ja -hallintaa voitaisiin parantaa uudella viitekehyksellä. Työn tavoitteet ja rajaukset suunniteltiin yhteistyössä kohdeyrityksen ohjausryhmän kanssa ja työhön on kerätty asioita, joista yritys hyötyy suunnitellessaan seuraavia askeleita muutosmatkallaan.
Diplomityö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena yrityksen sisällä pidetyin haastatteluin, yrityksen sisäistä materiaalia ja dataa hyödyntäen sekä vertaillen sitä jo tehtyihin tutkimuksiin. Tutkimus vertailu kohdistettiin yrityksen nykyiseen datanlaadunhallintaviitekehykseen ja sen sisältämiin mahdollisiin puuteisiin.
Aiemmin tehdyn tutkimuksen perusteella yritysten tulisi painottaa toimintaansa juurisyiden löytämiseen ja datanhallinnan viitekehyksen käyttöönottamiseen. Työn tuloksista huomattiin, että yrityksen tulisi muuttaa nykyistä datanlaadunhallintaviitekehystään, panostaa lisää resursseja juurisyiden löytämiseen sekä löytää yhteiset toimintatavat yrityksen sisältä. DMAIC on yritykselle tuttu prosessien kehittämisestä ja sitä voisi hyödyntää myös datan laadun parantamisessa.
This thesis examined the frameworks of data quality management and the effects of poor data quality on a company in the ICT sector. The research was carried out for an international telecommunications company whose goal is to be data-driven in the coming years and rely on data even more. The goal of the work was to compare research materials on data quality management with the current state of the company and suggest how the current data quality and management could be improved with a new reference framework. The goals and limitations of the work were planned in collaboration with the steering group of the target company, and the work has collected things that the company will benefit from when planning the next steps in its transformation journey.
The thesis was carried out as a qualitative study with interviews held within the company, utilizing the company's internal material and data and comparing it to studies that have already been carried out. The research comparison was aimed at the company's current data quality management framework and the possible shortcomings it contains.
Based on previous research, companies should focus their activities on finding root causes and implementing a data quality management framework. The results of the thesis showed that the company should change its current data quality management framework, invest more resources in finding the root causes, and find common operating methods within the company. DMAIC is used in the company to improve processes and it could be used to improve data quality.
Tässä diplomityössä tarkasteltiin datan laadunhallinnan viitekehyksiä ja huonon datanlaadun vaikutuksia ICT-alan yritykseen. Tutkimus toteutettiin kansainväliseen televiestintäyritykseen, jonka tavoitteena on olla data-ohjautuva tulevien vuosien aikana ja luottaa dataan entistä enemmän. Työn tavoitteena oli vertailla tutkimusmateriaaleja datanlaadunhallinnasta yrityksen nykytilaan ja ehdottaa kuinka nykyistä datanlaatua ja -hallintaa voitaisiin parantaa uudella viitekehyksellä. Työn tavoitteet ja rajaukset suunniteltiin yhteistyössä kohdeyrityksen ohjausryhmän kanssa ja työhön on kerätty asioita, joista yritys hyötyy suunnitellessaan seuraavia askeleita muutosmatkallaan.
Diplomityö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena yrityksen sisällä pidetyin haastatteluin, yrityksen sisäistä materiaalia ja dataa hyödyntäen sekä vertaillen sitä jo tehtyihin tutkimuksiin. Tutkimus vertailu kohdistettiin yrityksen nykyiseen datanlaadunhallintaviitekehykseen ja sen sisältämiin mahdollisiin puuteisiin.
Aiemmin tehdyn tutkimuksen perusteella yritysten tulisi painottaa toimintaansa juurisyiden löytämiseen ja datanhallinnan viitekehyksen käyttöönottamiseen. Työn tuloksista huomattiin, että yrityksen tulisi muuttaa nykyistä datanlaadunhallintaviitekehystään, panostaa lisää resursseja juurisyiden löytämiseen sekä löytää yhteiset toimintatavat yrityksen sisältä. DMAIC on yritykselle tuttu prosessien kehittämisestä ja sitä voisi hyödyntää myös datan laadun parantamisessa.