Rakennusteollisuusyrityksen ammattilaismyynnin myynti- ja tilaus-toimitusprosessin kehittäminen
Mattila, Akseli (2023)
Diplomityö
Mattila, Akseli
2023
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023042538675
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023042538675
Tiivistelmä
Tämän diplomityön aiheena on rakennusteollisuusyrityksen ammattilaismyynnin myynti- ja tilaus-toimitusprosessin kehittäminen. Työn tavoitteena on tutkia organisaation prosessin nykytilannetta, löytää kehityskohteet ja esittää kehitystoimenpiteet. Lisäksi tutkimuksessa pyritään löytämään prosessin asiakasarvoa tuottavat vaiheet ja selvittämään, miten tietojärjestelmät voivat tukea prosessin suorituskykyä ja johtamista. Valmis tutkimus antaa organisaation johdolle työkaluja prosessin johtamiseen ja kehittämiseen. Työ koostuu teoriaosasta ja tapaustutkimusosasta. Työssä on hyödynnetty kvalitatiivisia ja kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä.
Teoriaosiossa käsitellään prosessiajattelun, prosessijohtamisen ja suorituskyvyn johtamista kirjallisuuden pohjalta. Lisäksi teoriaosiossa käsitellään tietojärjestelmien ja digitalisaation roolia nykyisten prosessien osatekijänä ja asiakasarvon kehittämisen välineenä. Tutkimus- osiossa organisaation prosessin nykytilannetta tutkitaan havainnoinnin ja teemahaastatteluiden avulla. Asiakasrajapinnan näkemykset prosessista selvitetään verkkokyselyä hyödyntäen.
Työn tuloksena esitetään kehitysehdotus organisaation ammattilaismyynnin myynti- ja tilaus-toimitusprosessin kehysprojektin jatkoaskeleiksi. Teoriaan pohjautuvien havaintojen avulla voidaan todeta, että prosessiajattelun, prosessi- ja suorituskyvyn johtamisen keinoja hyödyntämällä organisaation myynti- ja tilaus-toimitusprosessin suorituskykyä voidaan parantaa. Erityisesti organisaation sisäistä ja ulkoista viestintää tulee kehittää. Kehitysprojektin jatkoaskeleet mahdollistavat organisaatiolle prosessin, joka toimii tehokkaammin ja tuottaa asiakkailleen enemmän lisäarvoa ilman merkittäviä lisäinvestointeja. The subject of this master’s thesis is the development of the sales and order-to-delivery process for a professional customer sale in a construction product company. The objectives of the thesis are to examine the current state of the organization’s process, to identify areas for development and propose development measures. The study also aims to identify the stages in the process that create customer value and how information systems can support process performance and management. The completed study will provide the organization’s management with tools to manage and improve the process. Thesis consists of a theory section and a case study section. Qualitative and quantitative research methods have been used.
In the theoretical part, the literature on process thinking, management of processes and performance management has been reviewed. In addition, the role of information systems and digitalization as a component of current processes and as a tool for developing customer value has been explored. The research section explores the current state of the process in an organization through observation and thematic interviews. The views of the customer inter-face on the process will be explored through an online survey.
As a result, a development proposal is presented for the continuation of the framework project for the organization’s professional sales and order processing process. Based on the theoretical findings, it can be concluded that by using process thinking, process- and performance management tools, the performance of an organizations sales and order-to-delivery process can be improved. Internal and external communication within the organization needs to be improved. The next steps in the development project will enable the organization to develop a process that that works more efficiently and delivers more value to its customers, without significant additional investment’s.
Teoriaosiossa käsitellään prosessiajattelun, prosessijohtamisen ja suorituskyvyn johtamista kirjallisuuden pohjalta. Lisäksi teoriaosiossa käsitellään tietojärjestelmien ja digitalisaation roolia nykyisten prosessien osatekijänä ja asiakasarvon kehittämisen välineenä. Tutkimus- osiossa organisaation prosessin nykytilannetta tutkitaan havainnoinnin ja teemahaastatteluiden avulla. Asiakasrajapinnan näkemykset prosessista selvitetään verkkokyselyä hyödyntäen.
Työn tuloksena esitetään kehitysehdotus organisaation ammattilaismyynnin myynti- ja tilaus-toimitusprosessin kehysprojektin jatkoaskeleiksi. Teoriaan pohjautuvien havaintojen avulla voidaan todeta, että prosessiajattelun, prosessi- ja suorituskyvyn johtamisen keinoja hyödyntämällä organisaation myynti- ja tilaus-toimitusprosessin suorituskykyä voidaan parantaa. Erityisesti organisaation sisäistä ja ulkoista viestintää tulee kehittää. Kehitysprojektin jatkoaskeleet mahdollistavat organisaatiolle prosessin, joka toimii tehokkaammin ja tuottaa asiakkailleen enemmän lisäarvoa ilman merkittäviä lisäinvestointeja.
In the theoretical part, the literature on process thinking, management of processes and performance management has been reviewed. In addition, the role of information systems and digitalization as a component of current processes and as a tool for developing customer value has been explored. The research section explores the current state of the process in an organization through observation and thematic interviews. The views of the customer inter-face on the process will be explored through an online survey.
As a result, a development proposal is presented for the continuation of the framework project for the organization’s professional sales and order processing process. Based on the theoretical findings, it can be concluded that by using process thinking, process- and performance management tools, the performance of an organizations sales and order-to-delivery process can be improved. Internal and external communication within the organization needs to be improved. The next steps in the development project will enable the organization to develop a process that that works more efficiently and delivers more value to its customers, without significant additional investment’s.