Healthcare professionals’ experiences of the implementation of an eHealth solution
Wuorinen, Heta (2023)
Diplomityö
Wuorinen, Heta
2023
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023042739104
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023042739104
Tiivistelmä
The goal in the digitalization of healthcare is to improve the quality and capacity of healthcare services and to impact rising healthcare spending. Although the role of digital services is thought to bring numerous benefits, the implementation of new services is often challenging. The aim of this study was to describe the challenging and promoting factors identified in the implementation of the electronic healthcare patient solution, the digital care path, from a professional's point of view. The aim of the research was to generate an understanding of the phenomenon and to find methods to support professionals in connection with implementation. The material for this qualitative study was collected by interviewing healthcare professionals who have experience in implementing a digital care path. The interview framework was built based on the literature review. The data was analysed using qualitative content analysis.
The largest user group of the digital care path was nurses. Several factors promoted and prevented the commitment of professionals to the new service. A jointly agreed development model, the use of participatory methods, communication and conducting operational change were key elements of success. The biggest challenge was resistance to change. In addition to the project team, both the middle level managers and the management of the organization played a significant role in the success of the implementation.
The results describe the introduction of a digital solution in a complex operating environment. The results can be used both in the target organization of the study and more widely in the implementation of various digital healthcare solutions. However, this requires knowledge of the operating environment in question. Terveydenhuollon digitalisoinnin tavoitteena on parantaa terveydenhuoltopalvelujen laatua ja kapasiteettia sekä vaikuttaa terveydenhuollon kustannusten kasvuun. Vaikka digitaalisten palvelujen ajatellaan tuovan erilaisia hyötyjä, on uusien palvelujen implementoiminen usein haasteellista. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli kuvata sähköisen terveydenhuollon potilasratkaisun, digihoitopolun käyttöönotossa tunnistettuja ehkäiseviä ja edistäviä tekijöitä ammattilaisen näkökulmasta. Tutkimuksen tarkoituksena oli tuottaa ymmärrystä ilmiöstä ja löytää menetelmiä ammattilaisten tukemiseksi käyttöönottojen yhteydessä. Tämän laadullisen tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla terveydenhuollon ammattilaisia, joilla on kokemusta digihoitopolun käyttöönotosta. Haastattelurunko rakennettiin kirjallisuuskatsauksen pohjalta. Aineisto analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä.
Digihoitopolun suurin käyttäjäryhmä oli sairaanhoitajat. Useat seikat edistivät ja ehkäisivät ammattilaisten sitoutumista uuteen palveluun. Yhteisesti sovittu kehittämisen malli, osallistavien menetelmien käyttäminen, viestintä ja toiminnan muutoksen läpivieminen olivat keskeisiä onnistumisen elementtejä. Suurin haaste puolestaan oli muutosvastarinta. Käyttöönoton onnistumisessa oli projektiryhmän lisäksi merkittävässä roolissa sekä lähiesimies että organisaation johto.
Diplomityön tulokset kuvaavat kompleksisessa toimintaympäristössä tapahtuvan digitaalisen ratkaisun käyttöönottoa. Tuloksia voi hyödyntää sekä tutkimuksen kohdeorganisaatiossa että laajemmin erilaisten digitaalisten terveydenhuollon ratkaisujen käyttöönotossa. Tämä edellyttää kuitenkin kyseisen toimintaympäristön tuntemista.
The largest user group of the digital care path was nurses. Several factors promoted and prevented the commitment of professionals to the new service. A jointly agreed development model, the use of participatory methods, communication and conducting operational change were key elements of success. The biggest challenge was resistance to change. In addition to the project team, both the middle level managers and the management of the organization played a significant role in the success of the implementation.
The results describe the introduction of a digital solution in a complex operating environment. The results can be used both in the target organization of the study and more widely in the implementation of various digital healthcare solutions. However, this requires knowledge of the operating environment in question.
Digihoitopolun suurin käyttäjäryhmä oli sairaanhoitajat. Useat seikat edistivät ja ehkäisivät ammattilaisten sitoutumista uuteen palveluun. Yhteisesti sovittu kehittämisen malli, osallistavien menetelmien käyttäminen, viestintä ja toiminnan muutoksen läpivieminen olivat keskeisiä onnistumisen elementtejä. Suurin haaste puolestaan oli muutosvastarinta. Käyttöönoton onnistumisessa oli projektiryhmän lisäksi merkittävässä roolissa sekä lähiesimies että organisaation johto.
Diplomityön tulokset kuvaavat kompleksisessa toimintaympäristössä tapahtuvan digitaalisen ratkaisun käyttöönottoa. Tuloksia voi hyödyntää sekä tutkimuksen kohdeorganisaatiossa että laajemmin erilaisten digitaalisten terveydenhuollon ratkaisujen käyttöönotossa. Tämä edellyttää kuitenkin kyseisen toimintaympäristön tuntemista.