Technical and legal requirements of a methane distribution system
Itkonen, Veli-Pekka (2023)
Diplomityö
Itkonen, Veli-Pekka
2023
School of Energy Systems, Ympäristötekniikka
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023050340484
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023050340484
Tiivistelmä
This master’s thesis was done for Sauter-Biogas Finland. Goal was to examine the construction and authority process of a gas filling station, starting with the building permit and ending with post-inspections of the finished gas filling station. In addition, the work examined the approval and permit process of gas equipment, i.e. high-pressure gas storages, gas compressors and gas dispensers in Finland. In the work, Finland's requirements and laws were compared with the requirements and laws of other European countries regarding gas appliances, both domestic and European-wide laws. For the literature review, information was collected from scientific publications, laws, reports, association guidelines and interviews.
The results of the official gas station process are very simple and include a clear process and instructions on equipment, requirements and permits. Based on the interviews conducted in the work, it can be concluded that the legislation and requirements related to gas filling stations in Finland differ from other European countries. Assumptions of possible changes to Finland’s gas laws are completely theoretical. Based on data, it can be concluded that Finnish gas legislation lags the rest of Europe and changes are possible. In addition, it should be considered that laws that are perceived to already work elsewhere in Europe may also work in Finland. Diplomityö tehtiin Sauter-Biogas Finlandille ja sen tavoitteena oli selvittää kaasutankkaus-aseman rakentamis- ja virallistamisprosessi alkaen rakennusluvasta ja päättyen valmiin kaasutankkausaseman jälkitarkastuksiin. Lisäksi työssä tarkasteltiin kaasulaitteita eli korkeapainekaasuvarastojen, kaasukompressorien ja kaasuautomaattien hyväksymis- ja lupaprosessia Suomessa. Työssä verrattiin Suomen vaatimuksia ja lakeja muiden Euroopan maiden vaatimuksiin ja lakeihin kaasulaitteiden osalta sekä kotimaisten että koko Euroopan kattavien lakien osalta. Kirjallisuuskatsausta varten tiedot kerättiin tieteellisistä julkaisuista, laeista, raporteista, yhdistyksen ohjeista ja haastatteluista.
Tulokset kaasutankkausaseman virallisesta prosessista ovat hyvin yksinkertaisia ja sisältävät selkeän prosessin sekä ohjeet laitteistoista, vaatimuksista ja luvista. Työssä toteutettujen haastatteluiden perusteella voidaan päätellä, että Suomen kaasun tankkausasemaan liittyvät lainsäädännöt ja vaatimukset eroavat Euroopan muista maista. Arviot ja olettamukset Suomen kaasulakien mahdollisista muutoksista ovat täysin teoreettisia. Aineistosta voidaan päätellä, että Suomen kaasulainsäädäntö on jäljessä muusta Euroopasta ja muutokset ovat mahdollisia. Lisäksi tulee ottaa huomioon, että muualla Euroopassa jo toimiviksi koetut lait voivat myös toimia Suomessa.
The results of the official gas station process are very simple and include a clear process and instructions on equipment, requirements and permits. Based on the interviews conducted in the work, it can be concluded that the legislation and requirements related to gas filling stations in Finland differ from other European countries. Assumptions of possible changes to Finland’s gas laws are completely theoretical. Based on data, it can be concluded that Finnish gas legislation lags the rest of Europe and changes are possible. In addition, it should be considered that laws that are perceived to already work elsewhere in Europe may also work in Finland.
Tulokset kaasutankkausaseman virallisesta prosessista ovat hyvin yksinkertaisia ja sisältävät selkeän prosessin sekä ohjeet laitteistoista, vaatimuksista ja luvista. Työssä toteutettujen haastatteluiden perusteella voidaan päätellä, että Suomen kaasun tankkausasemaan liittyvät lainsäädännöt ja vaatimukset eroavat Euroopan muista maista. Arviot ja olettamukset Suomen kaasulakien mahdollisista muutoksista ovat täysin teoreettisia. Aineistosta voidaan päätellä, että Suomen kaasulainsäädäntö on jäljessä muusta Euroopasta ja muutokset ovat mahdollisia. Lisäksi tulee ottaa huomioon, että muualla Euroopassa jo toimiviksi koetut lait voivat myös toimia Suomessa.