Due diligence kriittisenä osana yrityskauppaa
Syväkuru, Jouko (2023)
Kandidaatintyö
Syväkuru, Jouko
2023
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023051042859
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023051042859
Tiivistelmä
Yrityskauppojen määrä on kasvanut viime vuosikymmeninä merkittävästi ja niistä on tullut globalisaation myötä yhä tärkeämpi kasvukeino yrityksille. Yrityskaupat ovat merkittäviä strategisia päätöksiä, jotka tulee tehdä aina tietoon pohjautuen ja due diligence on yritysostajan keino kerätä tietoa kohdeyrityksestä päätöksenteon tueksi. Due diligencella tarkoitetaan ostajan tekemää laajaa selvitystä kohdeyrityksestä ennen kauppaa. Tämä kirjallisuuskatsauksen ja haastattelututkimuksen yhdistelmänä toteutettu kandidaatintyö tarkastelee yritysostajan tekemän due diligencen merkitystä yrityskaupalle.
Työn tavoitteena on selvittää millainen merkitys due diligencella on yrityskaupan onnistumiselle. Työn alkupuolella käsitellään yrityskaupan teoriaa, jonka avulla saadaan käsitys yrityskauppatilanteen toimintaympäristöstä. Tämän jälkeen syvennytään due diligenceen ja sen merkitykseen yrityskaupalle. Työssä toteutettu haastattelututkimus antaa kirjallisuuden tueksi asiantuntijanäkemyksiä due diligencen toteutuksesta ja vaikutuksista yrityskaupalle.
Työssä havaittiin, että due diligence on yksi yrityskaupan tärkeimmistä vaiheista ja sillä on merkittävä vaikutus yrityskaupan onnistumiselle. Due diligence on tärkeässä roolissa yrityskaupassa, sillä sen avulla ostaja voi havaita kauppaan liittyviä riskejä ja valmistautua yhteistyöhön kohdeyrityksen kanssa. Työn merkittävin konkreettinen havainto oli, että due diligencen laajuuden on huomattu olevan yhteydessä yrityskaupan jälkeiseen taloudelliseen menestykseen. Työssä havaittiin, että due diligencen ja yrityskaupan taloudellisen menestyksen välistä yhteyttä on kuitenkin tutkittu vielä melko vähän, joten tämä olisi myös potentiaalinen aihe jatkotutkimukselle.
Työn tavoitteena on selvittää millainen merkitys due diligencella on yrityskaupan onnistumiselle. Työn alkupuolella käsitellään yrityskaupan teoriaa, jonka avulla saadaan käsitys yrityskauppatilanteen toimintaympäristöstä. Tämän jälkeen syvennytään due diligenceen ja sen merkitykseen yrityskaupalle. Työssä toteutettu haastattelututkimus antaa kirjallisuuden tueksi asiantuntijanäkemyksiä due diligencen toteutuksesta ja vaikutuksista yrityskaupalle.
Työssä havaittiin, että due diligence on yksi yrityskaupan tärkeimmistä vaiheista ja sillä on merkittävä vaikutus yrityskaupan onnistumiselle. Due diligence on tärkeässä roolissa yrityskaupassa, sillä sen avulla ostaja voi havaita kauppaan liittyviä riskejä ja valmistautua yhteistyöhön kohdeyrityksen kanssa. Työn merkittävin konkreettinen havainto oli, että due diligencen laajuuden on huomattu olevan yhteydessä yrityskaupan jälkeiseen taloudelliseen menestykseen. Työssä havaittiin, että due diligencen ja yrityskaupan taloudellisen menestyksen välistä yhteyttä on kuitenkin tutkittu vielä melko vähän, joten tämä olisi myös potentiaalinen aihe jatkotutkimukselle.
