The impact of digitalisation on the internationalisation process
Farah, Deeqo (2023)
Kandidaatintyö
Farah, Deeqo
2023
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023051544359
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023051544359
Tiivistelmä
This bachelor thesis researches the impact digitalization has on the internationalization process, and how these solutions can be utilized even further. This objective is reached through thoroughly examining both the process of internationalization and digitalization. From this the work advances into how these digital solutions can be utilized when companies are advancing their international operations. After generally examining both concepts the research question is applied to manufacturing companies, which is where the focus in this work lies. The thesis is conducted through analyzing scientific papers, conducting a literary review, and looking over any relevant reports or other publications.
Internationalization in our current world is a prominent growth strategy for many firms. This process, however, has multiple affecting factors, and requires thought out strategies. When internationalization is viewed as a process, it is important to note how this process manifests itself in different industries. International trade can deem itself to be the only viable option when conducting business overseas, but this of course varies. Companies have the option of starting their internationalization by partaking in foreign direct investment for instance. However, it is important to note that risks also vary between the different stages of internationalization.
The findings of the research were heavily focused on what technologies can be utilized within different phases of the production. Digital tools enhance the performance of firms according to different metrics. However, most effects can be exhibited indirectly in the internationalization process. The current available research on this topic is heavily focused on cost reduction and efficiency, but digital tools are versatile and can be applied in various ways. Examples of this are acquiring market knowledge through digital tools, advancing distribution channels, and upkeeping communication with different stakeholders. Tässä kandidaatintyössä tutkitaan, miten digitalisaatio vaikuttaa kansainvälistymisprosessiin ja miten digitaalisia ratkaisuja voidaan hyödyntää entistä enemmän. Tähän tavoitteeseen päästään tarkastelemalla sekä kansainvälistymisprosessia että digitalisaatiota. Tarkastelun jälkeen tutkitaan miten nämä konseptit vaikuttavat toisiinsa. Kun molempia käsitteitä on tarkasteltu yleisellä tasolla, tutkimuskysymystä sovelletaan teollisuusyrityksiin. Opinnäytetyö toteutetaan kirjallisuuskatsauksena analysoimalla tieteellisiä artikkeleita sekä käymällä läpi aiheeseen liittyviä raportteja ja muita julkaisuja.
Kansainvälistyminen on nykymaailmassa monille yrityksille merkittävä kasvustrategia. Tähän prosessiin vaikuttavat monet tekijät ja se vaatii harkittuja strategioita. Kun kansainvälistymistä tarkastellaan prosessina, on tärkeää huomata, miten tämä prosessi ilmenee eri toimialoilla. Kansainvälinen kauppa voi tuntua ainoalta mahdolliselta vaihtoehdolta ulkomailla liiketoimintaa harjoittaessa, mutta tilanne ei välttämättä kuitenkaan ole tämä. Yrityksillä on mahdollisuus aloittaa kansainvälistyminen, esimerkiksi ulkomaan investoinnilla. On kuitenkin tärkeää huomata, että riskit vaihtelevat kansainvälistymisprosessin eri vaiheissa.
Tutkimuksen tulokset keskittyivät vahvasti siihen, mitä teknologioita voidaan hyödyntää tuotannon eri vaiheissa. Digitaaliset välineet parantavat yritysten suorituskykyä eri mittareiden mukaisesti. Useimmat digitalisaation aiheuttamat vaikutukset voivat kuitenkin näkyä epäsuorasti kansainvälistymisprosessissa. Aiheesta saatavilla oleva tutkimus keskittyy vahvasti kustannusten vähentämiseen ja tehokkuuteen, mutta digitaaliset työkalut ovat monipuolisia ja niitä voidaan soveltaa eri tavoin. Esimerkkejä soveltumiskohteista ovat markkinatuntemuksen hankkiminen digitaalisten työkalujen avulla, jakelukanavien kehittäminen ja viestinnän ylläpitäminen eri sidosryhmien kanssa.
Internationalization in our current world is a prominent growth strategy for many firms. This process, however, has multiple affecting factors, and requires thought out strategies. When internationalization is viewed as a process, it is important to note how this process manifests itself in different industries. International trade can deem itself to be the only viable option when conducting business overseas, but this of course varies. Companies have the option of starting their internationalization by partaking in foreign direct investment for instance. However, it is important to note that risks also vary between the different stages of internationalization.
The findings of the research were heavily focused on what technologies can be utilized within different phases of the production. Digital tools enhance the performance of firms according to different metrics. However, most effects can be exhibited indirectly in the internationalization process. The current available research on this topic is heavily focused on cost reduction and efficiency, but digital tools are versatile and can be applied in various ways. Examples of this are acquiring market knowledge through digital tools, advancing distribution channels, and upkeeping communication with different stakeholders.
Kansainvälistyminen on nykymaailmassa monille yrityksille merkittävä kasvustrategia. Tähän prosessiin vaikuttavat monet tekijät ja se vaatii harkittuja strategioita. Kun kansainvälistymistä tarkastellaan prosessina, on tärkeää huomata, miten tämä prosessi ilmenee eri toimialoilla. Kansainvälinen kauppa voi tuntua ainoalta mahdolliselta vaihtoehdolta ulkomailla liiketoimintaa harjoittaessa, mutta tilanne ei välttämättä kuitenkaan ole tämä. Yrityksillä on mahdollisuus aloittaa kansainvälistyminen, esimerkiksi ulkomaan investoinnilla. On kuitenkin tärkeää huomata, että riskit vaihtelevat kansainvälistymisprosessin eri vaiheissa.
Tutkimuksen tulokset keskittyivät vahvasti siihen, mitä teknologioita voidaan hyödyntää tuotannon eri vaiheissa. Digitaaliset välineet parantavat yritysten suorituskykyä eri mittareiden mukaisesti. Useimmat digitalisaation aiheuttamat vaikutukset voivat kuitenkin näkyä epäsuorasti kansainvälistymisprosessissa. Aiheesta saatavilla oleva tutkimus keskittyy vahvasti kustannusten vähentämiseen ja tehokkuuteen, mutta digitaaliset työkalut ovat monipuolisia ja niitä voidaan soveltaa eri tavoin. Esimerkkejä soveltumiskohteista ovat markkinatuntemuksen hankkiminen digitaalisten työkalujen avulla, jakelukanavien kehittäminen ja viestinnän ylläpitäminen eri sidosryhmien kanssa.