Hitsaustyöohjeistuksien luominen käyttäen hologrammilaseja
Lampela, Alisa (2023)
Kandidaatintyö
Lampela, Alisa
2023
School of Energy Systems, Konetekniikka
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023051544378
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023051544378
Tiivistelmä
Tämä kandidaatintyö tehtiin osana Euroopan unionin osarahoittamaa Hitsaus osaksi Etelä-Karjalan elinvoimaa ja näkyvyyttä (HITOKSEEN) –hanketta sekä VILI-TOP - Virtuaali- ja lisätyntodellisuuden taitojen ja osaamisen parantaminen projektia, jossa Euroopan sosiaalirahasto ja Hämeen ELY-keskus toimivat rahoittajina.
Kandidaatintyö sisältää kirjallisen ja kokeellisen osuuden. Kirjallisessa osuudessa selvitetään hologrammilasien perustoiminnallisuutta, käyttökohteita ja soveltuvuutta hitsaustyöhön sekä perehdytysprosessiin. Kokeellisessa osuudessa hitsausrobotille luodaan työohjeistukset käyttäen Microsoft Hololens 2 -hologrammilaseja sekä Microsoft Dynamics 365 Guides -ohjelmaa. Hitsausrobotti, jolle työohjeistukset luodaan, sijaitsee Lappeenrannan-Lahden teknillisen yliopiston hitsauslaboratoriossa.
Työn kirjallisen osuuden tulokseksi saatiin se, että hologrammilaseja voidaan hyödyntää ohjeistusten ja etäneuvonnan avulla perehdytysprosessissa. Ohjeistuksilla perehdytettävä pääsee tutustumaan työntekoon itsenäisesti, joka vapauttaa kouluttajien aikaa tehden perehdytysprosessista tehokkaamman. Kokeellisen osuuden tulokseksi saatiin se, että miten työohjeistukset luodaan ja miten niitä käytetään. This bachelor’s thesis was done as a part of the European Union funded project Hitsaus osaksi Etelä-Karjalan elinvoimaa ja näkyvyyttä (HITOKSEEN) as well as project VILI-TOP - Virtuaali- ja lisätyntodellisuuden taitojen ja osaamisen parantaminen financed by the European social fund and ELY center of Häme.
This bachelor’s thesis has a written portion and an experimental portion. The functionality of hologram glasses, their uses and suitability for welding as well as induction are researched in the written portion. In the experimental portion, work guides for a welding robot are made using Microsoft Hololens 2 hologram glasses and Microsoft Dynamics 365 Guides program.
The results of the written portion were that hologram glasses can be used in an induction process with the help of guides and remote assistance. With guides a new worker can be familiarized to the work on their own which gives their instructor more time to do other things making the induction process more efficient. The results of the experimental portion were how work guides are created and how they are used.
Kandidaatintyö sisältää kirjallisen ja kokeellisen osuuden. Kirjallisessa osuudessa selvitetään hologrammilasien perustoiminnallisuutta, käyttökohteita ja soveltuvuutta hitsaustyöhön sekä perehdytysprosessiin. Kokeellisessa osuudessa hitsausrobotille luodaan työohjeistukset käyttäen Microsoft Hololens 2 -hologrammilaseja sekä Microsoft Dynamics 365 Guides -ohjelmaa. Hitsausrobotti, jolle työohjeistukset luodaan, sijaitsee Lappeenrannan-Lahden teknillisen yliopiston hitsauslaboratoriossa.
Työn kirjallisen osuuden tulokseksi saatiin se, että hologrammilaseja voidaan hyödyntää ohjeistusten ja etäneuvonnan avulla perehdytysprosessissa. Ohjeistuksilla perehdytettävä pääsee tutustumaan työntekoon itsenäisesti, joka vapauttaa kouluttajien aikaa tehden perehdytysprosessista tehokkaamman. Kokeellisen osuuden tulokseksi saatiin se, että miten työohjeistukset luodaan ja miten niitä käytetään.
This bachelor’s thesis has a written portion and an experimental portion. The functionality of hologram glasses, their uses and suitability for welding as well as induction are researched in the written portion. In the experimental portion, work guides for a welding robot are made using Microsoft Hololens 2 hologram glasses and Microsoft Dynamics 365 Guides program.
The results of the written portion were that hologram glasses can be used in an induction process with the help of guides and remote assistance. With guides a new worker can be familiarized to the work on their own which gives their instructor more time to do other things making the induction process more efficient. The results of the experimental portion were how work guides are created and how they are used.