Virtuaalitodellisuuden hyödyntäminen mainonnassa innovaation eri omaksujaryhmille
Kruuse, Essi (2023)
Kandidaatintyö
Kruuse, Essi
2023
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023052245695
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023052245695
Tiivistelmä
Tämän työn tavoitteena on selvittää, mille innovaation omaksujaryhmille virtuaalitodellisuudesta on mainonnassa hyötyä. Siihen vastaamiseksi työssä syvennytään innovaation diffuusion, virtuaalitodellisuuden ja kuluttajamainonnan teoriaan. Työn lopussa teoriat kootaan yhteen ja esitellään lukijalle, miten ne linkittyvät toisiinsa. Työn tutkimuskysymyksiin vastataan olemassa olevan tiedon pohjalta, eli työ toteutetaan kirjallisuuskatsauksena.
Työssä tunnistetaan omaksujaryhmäkohtaisesti mainonnan keskeisiä teemoja ja tärkeimpiä innovaation omaksumiseen vaikuttavia tekijöitä. Lisäksi pohditaan myös virtuaalitodellisuuden roolia tässä kokonaisuudessa. Virtuaalitodellisuutta hyödynnetään mainonnassa yhä enemmän ja ennusteiden mukaan suosion kasvu vain kiihtyy lähivuosina. Se on tehokas tapa luoda mielikuvia ja viestiä yrityksen arvomaailmasta. Se mahdollistaa uuden tavan esitellä tuotteita, kertoa tarinaa ja luoda unohtumattomia kokemuksia kuluttajille.
Tutkimuksessa havaittiin, että suurimmalle osalle innovaation omaksujaryhmistä virtuaalitodellisuudesta on vähintäänkin rajoitetusti hyötyä mainonnassa. Ainoastaan yhden ryhmän kohdalla todettiin, ettei vielä tällä hetkellä hyötyjä nähdä. Työn lopussa esitellään lukijalle taulukko, jota voi mahdollisesti käyttää myös tämän työn ulkopuolella virtuaalitodellisuuden hyötyjä pohtiessa.
Työssä tunnistetaan omaksujaryhmäkohtaisesti mainonnan keskeisiä teemoja ja tärkeimpiä innovaation omaksumiseen vaikuttavia tekijöitä. Lisäksi pohditaan myös virtuaalitodellisuuden roolia tässä kokonaisuudessa. Virtuaalitodellisuutta hyödynnetään mainonnassa yhä enemmän ja ennusteiden mukaan suosion kasvu vain kiihtyy lähivuosina. Se on tehokas tapa luoda mielikuvia ja viestiä yrityksen arvomaailmasta. Se mahdollistaa uuden tavan esitellä tuotteita, kertoa tarinaa ja luoda unohtumattomia kokemuksia kuluttajille.
Tutkimuksessa havaittiin, että suurimmalle osalle innovaation omaksujaryhmistä virtuaalitodellisuudesta on vähintäänkin rajoitetusti hyötyä mainonnassa. Ainoastaan yhden ryhmän kohdalla todettiin, ettei vielä tällä hetkellä hyötyjä nähdä. Työn lopussa esitellään lukijalle taulukko, jota voi mahdollisesti käyttää myös tämän työn ulkopuolella virtuaalitodellisuuden hyötyjä pohtiessa.
