The effects of an entrepreneur’s relationships with external stakeholders on company’s possibilities to expand from micro-enterprise to SME
Saarinen, Lilli (2023)
Kandidaatintutkielma
Saarinen, Lilli
2023
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023052245906
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023052245906
Tiivistelmä
There are many micro-enterprises, and the goal of most of them is to expand their business and improve the company's profit. External stakeholders play an important role in many micro-enterprises, and therefore it is important to study the effects relationships with external stakeholders have on companies' opportunities to expand, so that micro-enterprises can grow their business and grow from micro-enterprise into an SME.
This bachelor's thesis examines the effects of the entrepreneur's external stakeholders on the company's opportunities to expand from a micro-enterprise to an SME. The research material has been collected through qualitative semi-structured interviews, in which two entrepreneurs from different fields participated, both of whom had grown the company from a micro-enterprise to an SME.
The results of the study show that relationships with external stakeholders are important and accelerate the company's growth. Relations with external stakeholders increase opportunities, facilitate sales and bring recognition. The biggest area that external networks have an impact on is the increase in awareness and thus the opportunities. Mikroyrityksiä on erittäin paljon ja suurimman osan tavoitteena on laajentaa liiketoimintaa ja parantaa yrityksen tulosta. Ulkoiset sidosryhmät ovat monissa mikroyrityksissä tärkeässä roolissa ja siksi niiden vaikutuksia yrityksien mahdollisuuksiin laajentua on tärkeää tutkia, jotta mikroyritykset voivat kasvattaa liiketoimintaansa ja kasvaa pk-yritykseksi.
Tämä kandidaatintyö tutkii yrittäjän ulkoisten sidosryhmien vaikutuksia yrityksen mahdollisuuksiin laajentua mikroyrityksestä pk-yritykseksi. Tutkimuksen aineisto on kerätty laadullisin puolistrukturoiduin haastatteluin, joihin osallistui kaksi yrittäjää eri aloilta, jotka molemmat olivat kasvattaneet yrityksen mikroyrityksestä pk-yritykseksi.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että suhteet ulkoisiin sidosryhmiin ovat tärkeitä ja nopeuttavat yrityksen kasvua. Suhteet ulkoisiin sidosryhmiin lisäävät mahdollisuuksia, helpottavat myyntiä ja tuovat tunnettavuutta. Suurin osa-alue, johon ulkoisilla verkostoilla on vaikutusta, on tunnettavuuden kasvu ja sitä kautta lisääntyvät mahdollisuudet.
This bachelor's thesis examines the effects of the entrepreneur's external stakeholders on the company's opportunities to expand from a micro-enterprise to an SME. The research material has been collected through qualitative semi-structured interviews, in which two entrepreneurs from different fields participated, both of whom had grown the company from a micro-enterprise to an SME.
The results of the study show that relationships with external stakeholders are important and accelerate the company's growth. Relations with external stakeholders increase opportunities, facilitate sales and bring recognition. The biggest area that external networks have an impact on is the increase in awareness and thus the opportunities.
Tämä kandidaatintyö tutkii yrittäjän ulkoisten sidosryhmien vaikutuksia yrityksen mahdollisuuksiin laajentua mikroyrityksestä pk-yritykseksi. Tutkimuksen aineisto on kerätty laadullisin puolistrukturoiduin haastatteluin, joihin osallistui kaksi yrittäjää eri aloilta, jotka molemmat olivat kasvattaneet yrityksen mikroyrityksestä pk-yritykseksi.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että suhteet ulkoisiin sidosryhmiin ovat tärkeitä ja nopeuttavat yrityksen kasvua. Suhteet ulkoisiin sidosryhmiin lisäävät mahdollisuuksia, helpottavat myyntiä ja tuovat tunnettavuutta. Suurin osa-alue, johon ulkoisilla verkostoilla on vaikutusta, on tunnettavuuden kasvu ja sitä kautta lisääntyvät mahdollisuudet.