Ensiesityskuukauden ja tuotantobudjetin vaikutus kotimaisten elokuvien katsojalukuihin : kvantitatiivinen tutkimus kotimaisten elokuvien katsojalukuihin vaikuttavista tekijöistä vuosina 2012–2021
Reinilä, Jade (2023)
Kandidaatintutkielma
Reinilä, Jade
2023
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023052346488
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023052346488
Tiivistelmä
Tämä kandidaatintutkielma tutkii ensiesityskuukauden ja tuotantobudjetin roolia kotimaisten elokuvien katsojalukujen kontekstissa. Keskeisenä tavoitteena oli selvittää, onko kotimaassa tunnistettavissa katsojalukujen edistämisen kannalta otollisempia kuukausia, ja toisaalta myös eroaako tuotantobudjetin yhteys katsojalukuihin eri sisältöisissä elokuvissa. Tutkielman teoreettinen viitekehys pohjautuu pääasiallisesti aikaisempiin ulkomailla toteutettuihin tutkimuksiin elokuvien katsojalukuihin vaikuttavista tekijöistä kotimaisen tutkimustiedon ollessa vähäistä.
Tutkimuksen aineisto kerättiin Suomen elokuvasäätiön avoimesta datasta sekä internetlähteitä apuna käyttäen, ja se koostuu 274 kotimaassa elokuvateatterilevityksessä olleesta kotimaisesta elokuvasta vuosilta 2012–2021. Tutkielma toteutettiin määrällisenä tutkimuksena ja keskeisimpänä menetelmänä hyödynnettiin lineaarista regressiota.
Tutkimuksen tuloksissa oli yhteneväisyyksiä sekä eroja aiempaan tutkimustietoon, mitä osaltaan selittää aikaisempien tutkimusten painottuminen Suomen ulkopuolelle. Tutkimustulokset osoittavat, että ensiesityskuukausi ja tuotantobudjetti ovat keskeisessä roolissa kotimaisten elokuvien suosion määrittämisessä. Kotimaassa erityisen suotuisiksi ensiesityskuukausiksi havaittiin tammi-, helmi-, elo-, syys-, loka- ja joulukuu, ja epäsuotuisemmiksi vuoden loput kuukaudet. Budjetilla todettiin olevan positiivinen yhteys katsojalukuihin, ja tutkituista genreistä draamaelokuvien kontekstissa se onnistuu selittämään katsojalukujen vaihtelua eniten ja dokumenttielokuvien kontekstissa heikoiten. This bachelor’s thesis examines the role of release month and production budget in the context of Finnish films’ viewing figures. The aim of the study was to determine whether some months are more favourable release periods for domestic films than others, and on the other hand, whether the relationship between production budget and viewing numbers differs in films with different contents. The theoretical framework of this study was mainly based on previous studies conducted abroad on factors affecting films’ viewing figures as domestic research is scarce at present.
The data of the study was collected from the open data of Finnish Film Foundation and other internet sources. It consists of 274 domestic films that were distributed in Finnish movie theaters between 2012 to 2021. This study was conducted as quantitative research and the main method used for analyzing the data was linear regression.
The results of this study had both similarities and differences with previous research, which is partly explained by the previous studies’ strong emphasis on foreign countries. The results indicate that release month and production budget play a central role in determining the suc- cess of Finnish films. January, February, August, September, October and December are suggested to be particularly favourable release months in Finland, and the rest of the year is deemed as unfavourable. Production budget is found to have a positive relationship with viewing figures. Furthermore, of the studied genres, budget succeeds to explain the highest proportion of variation in viewing numbers in the context of drama films. On the other hand, budget explains least variation within documentaries.
Tutkimuksen aineisto kerättiin Suomen elokuvasäätiön avoimesta datasta sekä internetlähteitä apuna käyttäen, ja se koostuu 274 kotimaassa elokuvateatterilevityksessä olleesta kotimaisesta elokuvasta vuosilta 2012–2021. Tutkielma toteutettiin määrällisenä tutkimuksena ja keskeisimpänä menetelmänä hyödynnettiin lineaarista regressiota.
Tutkimuksen tuloksissa oli yhteneväisyyksiä sekä eroja aiempaan tutkimustietoon, mitä osaltaan selittää aikaisempien tutkimusten painottuminen Suomen ulkopuolelle. Tutkimustulokset osoittavat, että ensiesityskuukausi ja tuotantobudjetti ovat keskeisessä roolissa kotimaisten elokuvien suosion määrittämisessä. Kotimaassa erityisen suotuisiksi ensiesityskuukausiksi havaittiin tammi-, helmi-, elo-, syys-, loka- ja joulukuu, ja epäsuotuisemmiksi vuoden loput kuukaudet. Budjetilla todettiin olevan positiivinen yhteys katsojalukuihin, ja tutkituista genreistä draamaelokuvien kontekstissa se onnistuu selittämään katsojalukujen vaihtelua eniten ja dokumenttielokuvien kontekstissa heikoiten.
The data of the study was collected from the open data of Finnish Film Foundation and other internet sources. It consists of 274 domestic films that were distributed in Finnish movie theaters between 2012 to 2021. This study was conducted as quantitative research and the main method used for analyzing the data was linear regression.
The results of this study had both similarities and differences with previous research, which is partly explained by the previous studies’ strong emphasis on foreign countries. The results indicate that release month and production budget play a central role in determining the suc- cess of Finnish films. January, February, August, September, October and December are suggested to be particularly favourable release months in Finland, and the rest of the year is deemed as unfavourable. Production budget is found to have a positive relationship with viewing figures. Furthermore, of the studied genres, budget succeeds to explain the highest proportion of variation in viewing numbers in the context of drama films. On the other hand, budget explains least variation within documentaries.