Software engineering project management framework : software transformation as a service
Latvala-Heinonen, Leena (2023)
Huom!
Sisältö avataan julkiseksi: 31.05.2025
Sisältö avataan julkiseksi: 31.05.2025
Diplomityö
Latvala-Heinonen, Leena
2023
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023052447386
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023052447386
Tiivistelmä
Software engineering is a crucial part of modern financial business. Finance companies are transferring legacy payment systems into new software solutions with a need for payment expert services. This thesis researches the elements of software transformation project in a service concept. The goal is to find concreate actions during software engineering project as a service. Concreate actions contribute to management of software project elements during different project steps and software development activities. Theoretical framework of this thesis therefore includes five project management steps, four fundamental software engineering activities and eight elements of project management.
This research is a qualitative case study. The study was conducted in a service business context with seven individual half-structured theme interviews based on the theoretical framework and one verifying group interview. Interviews’ data was analysed with content analysis. Based on analysis 58 concreate actions were found as an answer to the main research question and case organization’ needs.
A key finding of this thesis was that all project management elements require actions as a service, but their focus and timing vary according to different project management steps and software engineering activities. For the case organization most important focus step was planning of the project and most important elements for management were scope, quality and communication. Offering the project management as a service, increases the complexity of these actions as used process model and other customer practicalities affect the needed actions. As a conclusion, offering software engineering project management as a service can be most successful by managing the project elements with well-defined and concreate actions during the whole project. Ohjelmistotuotanto on olennainen osa nykyistä finanssiliiketoimintaa. Finanssiyritykset vaihtavat vanhoja maksamisen järjestelmiään uusiin ohjelmistoratkaisuihin tarviten maksamisen asiantuntijapalveluita. Tämä diplomityö tutkii ohjelmistotransformaatioprojektin elementtejä palvelukonseptissa. Tämän diplomityön tavoitteena on löytää ohjelmistoprojektin aikana palveluna toteutettavat konkreettiset toimenpiteet. Konkreettiset toimenpiteet edistävät ohjelmistoprojektin elementtien johtamista projektin eri vaiheiden ja ohjelmistokehitystoimien aikana. Tämän diplomityön teoreettinen viitekehys sisältää täten viisi projektijohtamisen vaihetta, neljä ohjelmistotuotannon perustoimintoa ja kahdeksan projektinjohtamisen elementtiä.
Tämä tutkimus on laadullinen tapaustutkimus. Tutkimus suoritettiin palveluliiketoiminnan kontekstissa seitsemällä puolistrukturoidulla yksilöteemahaastattelulla ja yhdellä varmentavalla ryhmähaastattelulla perustuen teoreettiseen viitekehykseen. Haastatteludata analysoitiin sisällönanalyysillä. Analyysin perusteella löydettiin 58 konkreettista toimenpidettä vastaten päätutkimuskysymykseen ja tapausorganisaation tarpeisiin.
Tämän tutkimuksen keskeinen havainto oli, että kaikki projektijohtamisen elementit vaativat erityisiä toimenpiteitä palveluna, mutta niiden fokus ja ajoitus vaihtelevat projektijohtamisen vaiheiden ja ohjelmistotuotannon toimintojen mukaan. Tapausorganisaation kannalta tärkein vaihe oli projektin suunnittelu ja tärkeimmät johtamisen elementit olivat laajuus, laatu ja viestintä. Projektijohtamisen tarjoaminen palveluna lisää näiden toimenpiteiden monimutkaisuutta, koska käytetty prosessimalli ja muut asiakkaan käytännön vaikuttavat tarvittaviin toimenpiteisiin. Yhteenvetona voidaan todeta, että ohjelmistoprojektin johtaminen palveluna onnistuu parhaiten johtamalla projektin elementtejä tarkasti määriteltyjen ja konkreettisten toimenpiteiden avulla koko projektin ajan.
This research is a qualitative case study. The study was conducted in a service business context with seven individual half-structured theme interviews based on the theoretical framework and one verifying group interview. Interviews’ data was analysed with content analysis. Based on analysis 58 concreate actions were found as an answer to the main research question and case organization’ needs.
A key finding of this thesis was that all project management elements require actions as a service, but their focus and timing vary according to different project management steps and software engineering activities. For the case organization most important focus step was planning of the project and most important elements for management were scope, quality and communication. Offering the project management as a service, increases the complexity of these actions as used process model and other customer practicalities affect the needed actions. As a conclusion, offering software engineering project management as a service can be most successful by managing the project elements with well-defined and concreate actions during the whole project.
Tämä tutkimus on laadullinen tapaustutkimus. Tutkimus suoritettiin palveluliiketoiminnan kontekstissa seitsemällä puolistrukturoidulla yksilöteemahaastattelulla ja yhdellä varmentavalla ryhmähaastattelulla perustuen teoreettiseen viitekehykseen. Haastatteludata analysoitiin sisällönanalyysillä. Analyysin perusteella löydettiin 58 konkreettista toimenpidettä vastaten päätutkimuskysymykseen ja tapausorganisaation tarpeisiin.
Tämän tutkimuksen keskeinen havainto oli, että kaikki projektijohtamisen elementit vaativat erityisiä toimenpiteitä palveluna, mutta niiden fokus ja ajoitus vaihtelevat projektijohtamisen vaiheiden ja ohjelmistotuotannon toimintojen mukaan. Tapausorganisaation kannalta tärkein vaihe oli projektin suunnittelu ja tärkeimmät johtamisen elementit olivat laajuus, laatu ja viestintä. Projektijohtamisen tarjoaminen palveluna lisää näiden toimenpiteiden monimutkaisuutta, koska käytetty prosessimalli ja muut asiakkaan käytännön vaikuttavat tarvittaviin toimenpiteisiin. Yhteenvetona voidaan todeta, että ohjelmistoprojektin johtaminen palveluna onnistuu parhaiten johtamalla projektin elementtejä tarkasti määriteltyjen ja konkreettisten toimenpiteiden avulla koko projektin ajan.