Covid-19 pandemian ja Ukrainan sodan vaikutukset kestokulutustuotteita myyvien yritysten tilanteisiin
Kupiainen, Ella (2023)
Kandidaatintutkielma
Kupiainen, Ella
2023
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023052447430
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023052447430
Tiivistelmä
Maailmanlaajuiset taloudelliset kriisitilanteet vaikuttavat vahvasti ihmisten kulutuskäyttäytymiseen. Vuosien 2020 ja 2022 välissä Covid-19 pandemia sekä Ukrainassa 2022 alkanut sota ovat vaikuttaneet maailmantalouteen vakavasti. Kriisitilanteissa kuluttamisen ailahtelut ovat normaaleja ja aikaisemmissa taloudellisissa kriiseissä kestokulutushyödykkeiden kulutus on laskenut muita hyödykkeitä enemmän. Tämä kandidaatintyö käsittelee Covid-19 pandemian ja Ukrainan sodan vaikutuksia neljän Kaakkois-Suomessa sijaitsevan kestokulutustuotteita myyvän yrityksen tilanteeseen.
Työssä tutkitaan neljän kohdeyrityksen avulla pitkäkestoishyödykkeitä tarjoavien yritysten toiminnan muutoksiin vuosien 2020–2022 välillä, sekä tarkastellaan viimeaikaisten tapahtumien yhteyttä aikaisempiin talouskriiseihin. Työn tarkoituksena on myös käsitellä yleisesti kulutuskäyttäytymisen muutoksia Covid-19 pandemian ja Venäjän hyökkäyssodan aikana. Työn teoriaosuudessa esitellään kulutuskäyttäytymistä kriisitilanteissa sekä paneudutaan vuosien 2020–2022 lisäksi laajemmin kahteen aikaisempaan Suomessa vaikuttaneeseen taloudelliseen kriisiin, 1990-luvun lamaan sekä finanssikriisiin/Euroopan velkakriisiin.
Tutkimuksen tuloksissa tulee ilmi varsinkin Covid-19 pandemian merkittävän suuret vaikutukset yritysten toimintaan. Toisin kuin aikaisemmissa taloudellisissa kriiseissä, kestokulutustuotteiden kulutus ei laskenut, mutta yritykset joutuivat kohtaamaan tuotepuutosten takia uudenlaisia vaikeuksia. Global economic crisis situations have a strong impact on people's consumption behavior. Between 2020 and 2022, the Covid-19 pandemic and the war that started in Ukraine in 2022 have seriously affected the world economy. Fluctuations in consumption in crisis situations are normal, and in previous financial crises, the consumption of consumer durables has de-creased more than other commodities. This bachelor's thesis deals with the effects of the Covid-19 pandemic and the war in Ukraine on the situation of four companies selling consumer durables located in southeastern Finland.
With the help of four target companies, the work investigates changes in the operations of companies offering durable goods between 2020 and 2022 and examines the connection of recent events in comparison to previous economic crises. The purpose of the work is also to deal with changes in consumer behavior in general during the Covid-19 pandemic and the Russian war of aggression. In the theoretical part of the work, consumer behavior in crisis situations is presented, and in addition to the years 2020–2022, the thesis also focuses on the two previous economic crises that affected Finland; the 1990s recession and the financial crisis/European debt crisis.
The results of the study will reveal especially the overwhelming effects of the Covid-19 pandemic on the operations of companies. Unlike in previous financial crises, the consumption of durables did not decrease, but companies had to face new kinds of difficulties due to product shortages.
Työssä tutkitaan neljän kohdeyrityksen avulla pitkäkestoishyödykkeitä tarjoavien yritysten toiminnan muutoksiin vuosien 2020–2022 välillä, sekä tarkastellaan viimeaikaisten tapahtumien yhteyttä aikaisempiin talouskriiseihin. Työn tarkoituksena on myös käsitellä yleisesti kulutuskäyttäytymisen muutoksia Covid-19 pandemian ja Venäjän hyökkäyssodan aikana. Työn teoriaosuudessa esitellään kulutuskäyttäytymistä kriisitilanteissa sekä paneudutaan vuosien 2020–2022 lisäksi laajemmin kahteen aikaisempaan Suomessa vaikuttaneeseen taloudelliseen kriisiin, 1990-luvun lamaan sekä finanssikriisiin/Euroopan velkakriisiin.
Tutkimuksen tuloksissa tulee ilmi varsinkin Covid-19 pandemian merkittävän suuret vaikutukset yritysten toimintaan. Toisin kuin aikaisemmissa taloudellisissa kriiseissä, kestokulutustuotteiden kulutus ei laskenut, mutta yritykset joutuivat kohtaamaan tuotepuutosten takia uudenlaisia vaikeuksia.
With the help of four target companies, the work investigates changes in the operations of companies offering durable goods between 2020 and 2022 and examines the connection of recent events in comparison to previous economic crises. The purpose of the work is also to deal with changes in consumer behavior in general during the Covid-19 pandemic and the Russian war of aggression. In the theoretical part of the work, consumer behavior in crisis situations is presented, and in addition to the years 2020–2022, the thesis also focuses on the two previous economic crises that affected Finland; the 1990s recession and the financial crisis/European debt crisis.
The results of the study will reveal especially the overwhelming effects of the Covid-19 pandemic on the operations of companies. Unlike in previous financial crises, the consumption of durables did not decrease, but companies had to face new kinds of difficulties due to product shortages.