Sosiaalinen vastuu ja sen raportoiminen osana yritysten hankintatoimea
Ikonen, Senja (2023)
Kandidaatintutkielma
Ikonen, Senja
2023
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023052447439
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023052447439
Tiivistelmä
Tämä kandidaatintutkielma tutkii sosiaalisen vastuun raportoimista osana valittujen kohdeyritysten hankintatoimea. Tutkielman tavoitteena oli tarkastella yritysten raportointia sosiaalisesti vastuullisen hankintatoimen näkökulmasta, ja löytää eroavaisuuksia sekä yhtäläisyyksiä sosiaalisen vastuun huomioimisesta ja käytetyistä sosiaalisen vastuun käytänteistä. Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään yritysvastuun osa-alueita sekä sosiaalista vastuuta vastuullisen hankintatoimen ja raportoimisen näkökulmasta. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, johon valittiin kolme kohdeyritystä eri toimialoilta: Oy Karl Fazer Ab, Nokian Renkaat Oyj sekä Tokmanni Group Oyj. Tutkimuksen aineistona toimivat yritysten vastuullisuusraportit ja aineiston analyysimenetelmänä käytettiin sisällönanalyysiä.
Sosiaalinen vastuu on yksi yritysvastuun kolmesta osa-alueesta. Sosiaalisesti vastuullisessa hankintatoimessa sosiaaliset epäkohdat tulisi huomioida hankintojen arvioinnissa, hallinnassa ja valinnassa. Vaikka vastuullisuus ja sen raportoiminen ovat saaneet huomiota, jää sosiaalinen vastuu usein yhä tutkimuksissa toissijaiseksi. Tutkimuksen tuloksista havaittiin kohdeyritysten hyödyntävän monipuolisesti niin erilaisia raportointityökaluja kuin myös vastuullisuuskäytänteitä. Yritykset näkevät sosiaalisen vastuun tärkeänä ja se huomioidaan osana vastuullista hankintatoimea. Yritykset tunnistavat globaaleista hankintaketjuistaan riskejä ja pyrkivät raportoinnilla ja käytänteillä myös riskienhallintaan. Vaikka yritykset hyödyntävät erilaisia käytänteitä ja raportoivat sosiaalisesta vastuustaan hankintatoimen osalta, on raportoinnissa vielä parannettavaa ja sosiaalisista epäkohdista olisi mahdollista raportoida myös monipuolisemmin. This bachelor’s thesis examines social responsibility and its reporting as part of companies’ supply management. The goal of the study was to examine companies' reporting from the perspective of socially responsible supply management and to identify differences and similarities in the consideration of social responsibility and the use of social responsibility practices. The theoretical framework addresses corporate social responsibility and its different components, as well as social responsibility from the perspective of sustainable supply management and reporting. The study was conducted as a qualitative study, with three target companies from different industries selected: Oy Karl Fazer Ab, Nokian Renkaat Oyj, and Tokmanni Group Oyj. The data for the study consisted of companies' sustainability reports, and the analysis method that was used was content analysis.
Social responsibility is one of the three aspects of corporate social responsibility. In socially sustainable supply management, social issues should be considered in the evaluation, management, and selection of purchases. Although sustainability and reporting have received attention, social responsibility often remains secondary in research. The results of the study indicated that the target companies used a variety of reporting tools and sustainability practices. Companies consider social responsibility important and integrate it as part of responsible procurement. They also identify risks in their global supply chains and aim to manage them with reporting and practices. Although companies utilize different practices and report on their social responsibility in supply management, there is room for improvement in reporting, and it would be possible to report on social issues more comprehensively.
Sosiaalinen vastuu on yksi yritysvastuun kolmesta osa-alueesta. Sosiaalisesti vastuullisessa hankintatoimessa sosiaaliset epäkohdat tulisi huomioida hankintojen arvioinnissa, hallinnassa ja valinnassa. Vaikka vastuullisuus ja sen raportoiminen ovat saaneet huomiota, jää sosiaalinen vastuu usein yhä tutkimuksissa toissijaiseksi. Tutkimuksen tuloksista havaittiin kohdeyritysten hyödyntävän monipuolisesti niin erilaisia raportointityökaluja kuin myös vastuullisuuskäytänteitä. Yritykset näkevät sosiaalisen vastuun tärkeänä ja se huomioidaan osana vastuullista hankintatoimea. Yritykset tunnistavat globaaleista hankintaketjuistaan riskejä ja pyrkivät raportoinnilla ja käytänteillä myös riskienhallintaan. Vaikka yritykset hyödyntävät erilaisia käytänteitä ja raportoivat sosiaalisesta vastuustaan hankintatoimen osalta, on raportoinnissa vielä parannettavaa ja sosiaalisista epäkohdista olisi mahdollista raportoida myös monipuolisemmin.
Social responsibility is one of the three aspects of corporate social responsibility. In socially sustainable supply management, social issues should be considered in the evaluation, management, and selection of purchases. Although sustainability and reporting have received attention, social responsibility often remains secondary in research. The results of the study indicated that the target companies used a variety of reporting tools and sustainability practices. Companies consider social responsibility important and integrate it as part of responsible procurement. They also identify risks in their global supply chains and aim to manage them with reporting and practices. Although companies utilize different practices and report on their social responsibility in supply management, there is room for improvement in reporting, and it would be possible to report on social issues more comprehensively.