The state of sustainability in Finnish feature film productions
Ridell, Laura (2023)
Pro gradu -tutkielma
Ridell, Laura
2023
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023052447452
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023052447452
Tiivistelmä
There is a growing attention, both academic and practical, drawn towards sustainability of film productions. There is only a small amount of peer-reviewed research on the subject, and this research aims to fill the gap and study the current state of sustainability in Finnish feature film productions through the aspects of sustainability drivers, production phases, sustainability dimensions, content, and challenges. The study is done through the perspective of production companies. The theoretical base for this research is the triple bottom line framework and organizational change. The methodology for this research is an abductive, qualitative, and exploratory multiple case study, conducted with seven semi-structured interviews. The research is analysed by coding and with a thematic analysis.
The results of the research indicate that production companies are mostly driven by internal and connecting drivers, which link internal and external drivers. In production phases, the importance of planning in pre-production is highlighted. Social sustainability is better implemented than environmental sustainability. Both environmental and social sustainability are taken into consideration in content, but it does not yet translate on screens, especially with social sustainability. The underlining challenge for sustainability described by the interviewees is the scarcity of financial resources. Production companies make efforts on all sustainability dimensions, but environmental and social sustainability do not have a high priority and the view on economic sustainability is medium-term. Therefore, on a scale from non-sustainability to weak sustainability to strong sustainability, the current state of sustainability in Finnish feature film productions is weak sustainability. Elokuvatuotannon kestävyyteen kiinnitetään yhä enemmän huomiota sekä akateemisista että käytännöllisistä lähtökohdista. Aiheesta on tehty vain vähän vertaisarvioitua tutkimusta ja tämän tutkimuksen tavoitteena on täyttää tätä tutkimusaukkoa ja tutkia suomalaisen pitkän fiktioelokuvatuotannon kestävyyden nykytilaa motivaatioiden, tuotantovaiheiden, kestävän kehityksen ulottuvuuksien, sisällön ja haasteiden kautta. Tutkimus tehdään tuotantoyhtiöiden näkökulmasta. Tutkimuksen teoreettinen pohja on kolmoistilinpäätös eli triple bottom line -rakenne sekä organisaatiomuutos. Tutkimuksen metodologia on abduktiivinen, laadullinen ja eksploratiivinen monitapaustutkimus, joka tehdään puolistrukturoiduilla haastatteluilla. Tutkimus analysoidaan koodaamalla ja temaattisella analyysillä.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että yhtiöitä motivoivat pääasiassa sisäiset motivaatiot ja motivaatiot, jotka yhdistävät sisäisiä ja ulkoisia motivaatioita. Tuotantovaiheissa suunnittelun tärkeys esituotannossa korostuu. Sosiaalinen kestävyys on toteutettu paremmin kuin ympäristöllinen kestävyys. Sekä ympäristöllinen että sosiaalinen kestävyys huomioidaan sisällöissä, mutta tämä ei vielä välity etenkään sosiaalisen kestävyyden osalta. Haastateltavat kuvaavat taloudellisten resurssien niukkuuden alleviivaavana haasteena kestävyydelle. Yhtiöt toimivat jokaisen ulottuvuuden hyväksi, mutta ympäristöllistä ja sosiaalista kestävyyttä ei ole priorisoitu korkealle ja näkemys taloudelliseen kestävyyteen on keskipitkällä aikavälillä. Kun kestävyyttä tarkastellaan kolmitasoisella asteikolla kestämättömyys - heikko kestävyys ja vahva kestävyys, suomalaisten pitkien fiktioelokuvatuotantojen kestävyyden nykytila on heikolla tasolla.
The results of the research indicate that production companies are mostly driven by internal and connecting drivers, which link internal and external drivers. In production phases, the importance of planning in pre-production is highlighted. Social sustainability is better implemented than environmental sustainability. Both environmental and social sustainability are taken into consideration in content, but it does not yet translate on screens, especially with social sustainability. The underlining challenge for sustainability described by the interviewees is the scarcity of financial resources. Production companies make efforts on all sustainability dimensions, but environmental and social sustainability do not have a high priority and the view on economic sustainability is medium-term. Therefore, on a scale from non-sustainability to weak sustainability to strong sustainability, the current state of sustainability in Finnish feature film productions is weak sustainability.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että yhtiöitä motivoivat pääasiassa sisäiset motivaatiot ja motivaatiot, jotka yhdistävät sisäisiä ja ulkoisia motivaatioita. Tuotantovaiheissa suunnittelun tärkeys esituotannossa korostuu. Sosiaalinen kestävyys on toteutettu paremmin kuin ympäristöllinen kestävyys. Sekä ympäristöllinen että sosiaalinen kestävyys huomioidaan sisällöissä, mutta tämä ei vielä välity etenkään sosiaalisen kestävyyden osalta. Haastateltavat kuvaavat taloudellisten resurssien niukkuuden alleviivaavana haasteena kestävyydelle. Yhtiöt toimivat jokaisen ulottuvuuden hyväksi, mutta ympäristöllistä ja sosiaalista kestävyyttä ei ole priorisoitu korkealle ja näkemys taloudelliseen kestävyyteen on keskipitkällä aikavälillä. Kun kestävyyttä tarkastellaan kolmitasoisella asteikolla kestämättömyys - heikko kestävyys ja vahva kestävyys, suomalaisten pitkien fiktioelokuvatuotantojen kestävyyden nykytila on heikolla tasolla.