Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Kandidaatin tutkintojen opinnäytetyöt
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Kandidaatin tutkintojen opinnäytetyöt
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Asiakaspalvelijoiden asiakaskokemuksen muodostuminen vähittäiskaupan ympäristössä

Kaljunen, Mirka (2023)

Katso/Avaa
Kandidaatintutkielma Kaljunen Mirka (570.8Kb)
Lataukset: 


Kandidaatintutkielma

Kaljunen, Mirka
2023

School of Business and Management, Kauppatieteet

Kaikki oikeudet pidätetään.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023052447463

Tiivistelmä

Tämän kandidaatintutkielman tavoitteena on tutkia millaisia positiivisia, asiakaskokemukseen vaikuttavia tekijöitä, asiakaspalveluammateissa työskennelleet henkilöt nostavat esiin ollessaan palveltavina. Samalla tarkastellaan myös sitä, kuinka asiakaspalvelijoiden asiakaskokemus muodostuu vähittäistavarakaupan ympäristössä.

Tutkielman aineistona käytetään haastatteluja, joita tutkitaan diskurssianalyysin keinoin tavoitteena tarkastella ja löytää niitä asioita, jotka nousevat esiin eniten vaikuttavina tekijöinä asiakaskokemuksen muodostumiseen.

Asiakaskokemuksesta on tullut enenevissä määrin tärkeä kilpailuetu yrityksille. Samalla siitä on muodostunut osa-alue, johon on yhä vaikeampaa vaikuttaa. Varhaisempi tutkimus on keskittynyt pääasiassa asiakaskokemuksen yleiseen tarkasteluun ilman sosiodemografisten tekijöiden huomioimista. Tämän myötä erityisesti asiakaspalvelijoiden asiakaskokemuksen muodostumisen tutkiminen voidaan nähdä mielekkäänä.

Tutkimuksessa havaittiin, että asiakaspalvelijoiden asiakaskokemuksen muodostuminen on linjassa aiemman asiakaskokemuksen muodostumiseen liittyvän tutkimuksen kanssa. Tutkimuksessa havaittiin myös se, että asiakaspalvelijoilla erityisesti positiivisen asiakaskokemuksen muodostumiseen vaikuttaa saadun palvelun laatu sekä itse asiakaspalvelijan asenne ja vastaanottavaisuus.
 
The aim of this thesis is to investigate what positive, customer experience influencing factors people who have worked at a customer service job bring up when they are being served. At the same we also study how the customer experience of a person that has worked at a customer service job, form in a retail environment.

The material for this study was collected with interviews that are which are studied by means of discourse analysis. The aim is to review factors that are being brought up as the most crucial to the formation of customer experience.

Customer experience has become an increasingly important competitive advantage for companies, and it has become harder to influence. Earlier research has mainly focused on the general examination of the customer experience without a more detailed breakdown of socio-demographic factors, so studying the formation of the customer experience of customer service personnel can be seen as meaningful.

The study shows that the formation of the customer experience of customer service personnel is in line with previous research. The study also found that the quality of the service received and the attitude and receptivity of the customer service personnel them-selves have the greatest influence on the formation of a positive customer experience.
 
Kokoelmat
  • Kandidaatin tutkintojen opinnäytetyöt [6561]
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetKoulutusohjelmaAvainsanatSyöttöajatYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste