Assessing and developing analytics capabilities in purchasing and supply management : a case study
Höök, Noora (2023)
Pro gradu -tutkielma
Höök, Noora
2023
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023053049712
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023053049712
Tiivistelmä
Significant increase in the available data together with quickly developing technological tools have increased the interest in analytics utilisation in various business functions. Purchasing and supply management (PSM) collects vast amounts of data for example on spending, performance assessment and negotiations that can through analytics be used to improve decision-making. However, transforming the raw data into value and understanding the capabilities required to do so remain as great challenges for practice.
This thesis examines the assessment and development of analytics capabilities in PSM. The study proposes a framework with three interdependent capability areas, namely organisational culture, technologies and data, and talent, on which firms should focus when assessing and developing their PSM analytics capabilities. The framework is based on a single case study that was comprised of a literature review and interviews with PSM managers. The case organisation’s PSM analytics capabilities were assessed using the framework. In addition, suggestions for development were derived based on the results.
From the theoretical perspective, the results extend the existing knowledge of PSM analytics capabilities and provide grounds for studying the area in the future. In addition, the study broadens the discussion of the dynamic capabilities view, as it is argued that well-developed PSM analytics capabilities can act as dynamic capabilities and thus provide competitive advantage to organisations. For managers, the study provides benefits by identifying specific PSM analytics capability areas that in turn help firms prioritise their efforts when developing those capabilities Saatavilla olevan datan merkittävä kasvu yhdessä nopeasti kehittyvien teknologioiden kanssa on lisännyt kiinnostusta analytiikan hyödyntämiseen useissa yritystoiminnoissa. Hankintatoimi kerää valtavan määrän dataa esimerkiksi kulutuksesta, suoriutumisen arvioinnista ja neuvotteluista, jota voidaan käyttää analytiikan avulla parantamaan päätöksentekoa. Raa’an datan muuntaminen rahan arvoiseksi tiedoksi sekä siihen tarvittavien kyvykkyyksien ymmärtäminen ovat kuitenkin edelleen haasteita käytännön toiminnassa.
Tämä tutkielma tarkastelee analytiikkakyvykkyyksien arviointia ja kehittämistä hankintatoimessa. Tutkielma ehdottaa viitekehystä, jonka kolmeen toisistaan riippuvaan osa-alueeseen, tarkemmin ottaen yrityskulttuuriin, teknologioihin ja dataan, sekä osaamiseen yritysten tulisi keskittyä arvioidessaan ja kehittäessään hankintatoimen analytiikkakyvykkyyksiään. Viitekehys perustuu yksittäistapaustutkimukseen, joka koostui kirjallisuuskatsauksesta ja haastatteluista hankintatoimen johdon ja esimiesten kanssa. Kohdeyrityksen hankintatoimen analytiikkakyvykkyyksiä arvioitiin viitekehyksen avulla. Lisäksi tulosten perusteella annettiin kehitysehdotuksia.
Teoreettisesta näkökulmasta tulokset laajentavat olemassa olevaa tietoa hankintatoimen analytiikkakyvykkyyksistä ja tarjoavat pohjan aiheen jatkotutkimukselle. Lisäksi tutkimus laajentaa keskustelua dynaamisten kyvykkyyksien teoriasta, sillä hyvin kehittyneiden hankintatoimen analytiikkakyvykkyyksien uskotaan toimivan dynaamisina kyvykkyyksinä, ja siten tarjoavan kilpailuetua yrityksille. Yritysjohdolle tulokset tarjoavat hyötyjä tunnistamalla tiettyjä hankintatoimen analytiikkakyvykkyyksien osa-alueita, jotka puolestaan auttavat yrityksiä priorisoimaan ponnistelujaan näiden kyvykkyyksien kehittämisessä.
This thesis examines the assessment and development of analytics capabilities in PSM. The study proposes a framework with three interdependent capability areas, namely organisational culture, technologies and data, and talent, on which firms should focus when assessing and developing their PSM analytics capabilities. The framework is based on a single case study that was comprised of a literature review and interviews with PSM managers. The case organisation’s PSM analytics capabilities were assessed using the framework. In addition, suggestions for development were derived based on the results.
From the theoretical perspective, the results extend the existing knowledge of PSM analytics capabilities and provide grounds for studying the area in the future. In addition, the study broadens the discussion of the dynamic capabilities view, as it is argued that well-developed PSM analytics capabilities can act as dynamic capabilities and thus provide competitive advantage to organisations. For managers, the study provides benefits by identifying specific PSM analytics capability areas that in turn help firms prioritise their efforts when developing those capabilities
Tämä tutkielma tarkastelee analytiikkakyvykkyyksien arviointia ja kehittämistä hankintatoimessa. Tutkielma ehdottaa viitekehystä, jonka kolmeen toisistaan riippuvaan osa-alueeseen, tarkemmin ottaen yrityskulttuuriin, teknologioihin ja dataan, sekä osaamiseen yritysten tulisi keskittyä arvioidessaan ja kehittäessään hankintatoimen analytiikkakyvykkyyksiään. Viitekehys perustuu yksittäistapaustutkimukseen, joka koostui kirjallisuuskatsauksesta ja haastatteluista hankintatoimen johdon ja esimiesten kanssa. Kohdeyrityksen hankintatoimen analytiikkakyvykkyyksiä arvioitiin viitekehyksen avulla. Lisäksi tulosten perusteella annettiin kehitysehdotuksia.
Teoreettisesta näkökulmasta tulokset laajentavat olemassa olevaa tietoa hankintatoimen analytiikkakyvykkyyksistä ja tarjoavat pohjan aiheen jatkotutkimukselle. Lisäksi tutkimus laajentaa keskustelua dynaamisten kyvykkyyksien teoriasta, sillä hyvin kehittyneiden hankintatoimen analytiikkakyvykkyyksien uskotaan toimivan dynaamisina kyvykkyyksinä, ja siten tarjoavan kilpailuetua yrityksille. Yritysjohdolle tulokset tarjoavat hyötyjä tunnistamalla tiettyjä hankintatoimen analytiikkakyvykkyyksien osa-alueita, jotka puolestaan auttavat yrityksiä priorisoimaan ponnistelujaan näiden kyvykkyyksien kehittämisessä.