Ohjelmistotuen kolmannen osapuolen ratkaisut
Malinen, Leevi (2023)
Kandidaatintyö
Malinen, Leevi
2023
School of Engineering Science, Tietotekniikka
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023053150836
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023053150836
Tiivistelmä
Mobiililaitteiden käyttöikä on asettunut viime vuosina kolmeen vuoteen. Merkittävä syy tälle on valmistajien tarjoama ohjelmistotuki; kun laitteelle ei enää saada uusia päivityksiä, sen tietoturvan taso laskee ja lopulta sovelluksetkin lakkaavat toimimasta. Tuen päätösvaiheessa käyttäjällä on kuitenkin muitakin vaihtoehtoja, kuin ostaa uusi laite.
Tässä työssä tutkitaan ohjelmiston elinkaarta, sekä miten sitä voidaan kolmansien, valmistajasta riippumattomien osapuolien avulla pidentää. Tutkimuksessa käytettiin menetelminä kirjallisuuskatsausta ja internet-tutkimusta, joista jälkimmäistä käytetään tukena kolmansien osapuolien tukemien laitteiden ja palveluiden löytämiseen.
Työn tuloksena oli ennen kaikkea tieto siitä, että kolmansien osapuolien ratkaisuita voidaan käyttää vaihtoehtona uuden laitteen ostamiselle etenkin Android-laitteiden keskuudessa. Vaihtoehto ei kuitenkaan ratkaise ongelmaa juuriltaan, vaan on lähinnä väliaikainen ratkaisu. Työssä määritettiin myös mobiililaitteen yleinen elinkaari, joka kuvaa vaiheet, jotka laite käy läpi ollessaan käyttäjän hallussa. Software support defines the end-of-life of a device, especially that of a mobile device, for many users. When software support ends, and no new updates will arrive, the security of a device also suffers and eventually, applications also stop working.
The aim of this work is to research the life cycle of software and how third parties not related to the manufacturer can extend that. The methods that were used consisted of a literature review and internet research that was used to aid with the discovery of appropriate devices and services, the support of which third parties had an influence on.
The result of the work was that these third-party solutions can be used as an alternative to simply buying a new device, especially with Android devices. This alternative doesn’t solve the root problem however and is only a temporary solution. A general life cycle of a mobile device was also defined in the work. This describes the phases the device goes through in the hands of the user.
Tässä työssä tutkitaan ohjelmiston elinkaarta, sekä miten sitä voidaan kolmansien, valmistajasta riippumattomien osapuolien avulla pidentää. Tutkimuksessa käytettiin menetelminä kirjallisuuskatsausta ja internet-tutkimusta, joista jälkimmäistä käytetään tukena kolmansien osapuolien tukemien laitteiden ja palveluiden löytämiseen.
Työn tuloksena oli ennen kaikkea tieto siitä, että kolmansien osapuolien ratkaisuita voidaan käyttää vaihtoehtona uuden laitteen ostamiselle etenkin Android-laitteiden keskuudessa. Vaihtoehto ei kuitenkaan ratkaise ongelmaa juuriltaan, vaan on lähinnä väliaikainen ratkaisu. Työssä määritettiin myös mobiililaitteen yleinen elinkaari, joka kuvaa vaiheet, jotka laite käy läpi ollessaan käyttäjän hallussa.
The aim of this work is to research the life cycle of software and how third parties not related to the manufacturer can extend that. The methods that were used consisted of a literature review and internet research that was used to aid with the discovery of appropriate devices and services, the support of which third parties had an influence on.
The result of the work was that these third-party solutions can be used as an alternative to simply buying a new device, especially with Android devices. This alternative doesn’t solve the root problem however and is only a temporary solution. A general life cycle of a mobile device was also defined in the work. This describes the phases the device goes through in the hands of the user.
