Ympäristöväittämät tuote- ja yritysmarkkinoinnissa
Levänen, Kari (2023)
Kandidaatintutkielma
Levänen, Kari
2023
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023060652605
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023060652605
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintutkielman aiheena on yritysten ympäristömarkkinointistrategiat sekä ympäristöön liittyvät markkinointiväittämät. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten ympäristömarkkinointiväittämiä voidaan onnistuneesti rakentaa sekä käyttää korostaessaan tuotteiden ja liiketoiminnan ympäristöystävällisyyttä sekä miten niiden käytöstä mahdollisesti syntyviin haasteisiin tulisi varautua.
Aihetta käsitellään ympäristömarkkinointiin liittyvän kirjallisuuden sekä asiantuntijahaastatteluiden avulla. Tutkielmaa varten haastateltiin kahden eri esimerkkiyrityksen edustajaa, Metsä Groupin ilmasto- ja kiertotalousjohtaja sekä Sulapac Oy:n markkinointijohtajaa. Tutkielma toteutettiin laadullisena tutkimuksena, koska tavoitteena oli tutkia asiantuntijoiden näkemyksiä ympäristömarkkinoinnin ja ympäristöväitteiden rakentamisesta sekä näihin liittyvistä haasteista.
Tarkemmin ottaen tutkimuksessa perehdytään ympäristömarkkinointistrategiaan, ympäristömarkkinointiväittämien käytön motiiveihin ja haasteisiin sekä niihin varautumiseen. Tutkielmassa käsitellään myös ympäristömarkkinoinnin tulevaisuuden näkymiä. Tutkielma sivuaa myös yritysten yhteiskunnallista tarkoitusta sekä vastuuta, viherpesuun liittyviä ongelmia sekä läpinäkyvyyttä.
Tutkielman johtopäätöksistä keskeisin on tieteellisen ja riippumattoman osapuolen toteuttamien tutkimusten korostunut merkitys ympäristöön liittyvien markkinointiväittämien rakentamisessa ja tukemisessa vastuullisten yritysten markkinoinnissa. Lisäksi tutkielmassa havaittiin, että yritysten on huolellisesti tutkittava ja ymmärrettävä oma sekä kohdemarkkinansa ympäristötietoisuus ympäristömarkkinointistrategiaa rakentaessa. The topic of this bachelor's thesis is companies' environmental marketing strategies and the use of environmental marketing claims. The aim of the research is to determine how to successfully build and use environmental marketing claims to highlight the environmental friendliness of products and of a company, and how to prepare for challenges that may arise from their use.
The topic is addressed through literature on environmental marketing and expert interviews. Two representatives from different example companies were interviewed for this research, the VP Climate and Circular Economy of Metsä Group and the Chief Marketing Officer of Sulapac Oy. The research was conducted as a qualitative study as it aims to explore expert views on building credible environmental marketing claims and the challenges related to them.
Specifically, the research examines environmental marketing strategy, the motives, and challenges of using environmental marketing claims, and how to prepare for and respond to them. This thesis also includes views on the future of environmental marketing, the social purpose and responsibility of companies, problems related to greenwashing, and company transparency.
The main conclusion of the thesis is the emphasized importance of scientific and independent research conducted by a neutral third-party in the process of building and backing up environmental marketing claims in responsible companies and their marketing. Additionally, the thesis observed that companies must thoroughly investigate and understand their own company and their target market's environmental consciousness when developing new green marketing strategies.
Aihetta käsitellään ympäristömarkkinointiin liittyvän kirjallisuuden sekä asiantuntijahaastatteluiden avulla. Tutkielmaa varten haastateltiin kahden eri esimerkkiyrityksen edustajaa, Metsä Groupin ilmasto- ja kiertotalousjohtaja sekä Sulapac Oy:n markkinointijohtajaa. Tutkielma toteutettiin laadullisena tutkimuksena, koska tavoitteena oli tutkia asiantuntijoiden näkemyksiä ympäristömarkkinoinnin ja ympäristöväitteiden rakentamisesta sekä näihin liittyvistä haasteista.
Tarkemmin ottaen tutkimuksessa perehdytään ympäristömarkkinointistrategiaan, ympäristömarkkinointiväittämien käytön motiiveihin ja haasteisiin sekä niihin varautumiseen. Tutkielmassa käsitellään myös ympäristömarkkinoinnin tulevaisuuden näkymiä. Tutkielma sivuaa myös yritysten yhteiskunnallista tarkoitusta sekä vastuuta, viherpesuun liittyviä ongelmia sekä läpinäkyvyyttä.
Tutkielman johtopäätöksistä keskeisin on tieteellisen ja riippumattoman osapuolen toteuttamien tutkimusten korostunut merkitys ympäristöön liittyvien markkinointiväittämien rakentamisessa ja tukemisessa vastuullisten yritysten markkinoinnissa. Lisäksi tutkielmassa havaittiin, että yritysten on huolellisesti tutkittava ja ymmärrettävä oma sekä kohdemarkkinansa ympäristötietoisuus ympäristömarkkinointistrategiaa rakentaessa.
The topic is addressed through literature on environmental marketing and expert interviews. Two representatives from different example companies were interviewed for this research, the VP Climate and Circular Economy of Metsä Group and the Chief Marketing Officer of Sulapac Oy. The research was conducted as a qualitative study as it aims to explore expert views on building credible environmental marketing claims and the challenges related to them.
Specifically, the research examines environmental marketing strategy, the motives, and challenges of using environmental marketing claims, and how to prepare for and respond to them. This thesis also includes views on the future of environmental marketing, the social purpose and responsibility of companies, problems related to greenwashing, and company transparency.
The main conclusion of the thesis is the emphasized importance of scientific and independent research conducted by a neutral third-party in the process of building and backing up environmental marketing claims in responsible companies and their marketing. Additionally, the thesis observed that companies must thoroughly investigate and understand their own company and their target market's environmental consciousness when developing new green marketing strategies.