Teollisen rakentamisen logistiikkaprosessin ohjaukseen soveltuvan toimintamallin kehittäminen
Siikaoja, Ville (2023)
Diplomityö
Siikaoja, Ville
2023
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023061354392
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023061354392
Tiivistelmä
Rakennusalan yritykset ovat pyrkineet 2000-luvulla parantamaan niiden suorituskykyä mm. Lean-menetelmien käyttöönoton ja tuotantojärjestelmien kehittämisen avulla. Erityisesti teollinen rakentaminen ja tahtituotanto ovat alkaneet yleistymään rakentamisen toimialalla. Tahtituotannon käyttöönotto asettaa rakennusalan yrityksille (kohdeyritys) uuden tyyppisiä aikataulun hallintaan ja logistiikkaprosessin ohjaukseen liittyviä haasteita.
Tutkimuksen tavoitteena on kehittää teollisen rakentamisen logistiikkaprosessin ohjaukseen soveltuva toimintamalli. Tutkija jakaa toimintamallin kolmeen osaan, jotka ovat rakennushankkeen logistiikkaprosessin ohjaaminen, toimittajayhteistyö ja toimitusketjun integraatio. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena, jossa tutkimusaineiston keräämiseen käytettiin kirjallisuuskatsausta, empiiristä osallistuvaa havainnointia ja henkilökohtaisia haastatteluja. Kirjallisuuskatsauksessa käsitellään rakentamisen erityispiirteitä, sekä logistiikkaa ja toimitusketjun hallintaa. Tutkija raportoi kymmenen tutkimuskohteessa ja kumppanuusyrityksissä työskentelevän henkilön haastattelun avulla toimitusketjun hallinnan nykytilanteen kohdeyrityksessä.
Tutkija esittelee tutkimuksen tulokset, kehitetyn toimintamallin ja prosessikaaviot tutkimuksen lopussa sekä sen liitteenä. Tutkimuksessa esitetty toimintamalli luotiin pääasiassa kohdeyrityksen tarpeiden pohjalta ja siksi sen soveltamista muissa rakennusalan yrityksissä tulee tutkia ja harkita tarkoin ennen käyttöönottoa. Tutkimuksessa havaittiin, että organisaation eri osilla on omat tehtävänsä logistiikkaprosessin ohjauksessa ja toimitusketjuun osallistuvien yritysten tahtotila vaikuttaa siihen, kuinka syvää toimijoiden välistä integraatiota tavoitellaan. In recent years, companies in the construction industry have tried to improve their performance, e.g. through the introduction of Lean methods and the development of production systems. Industrialized construction and methods such as takt time planning have started to become more common in the construction industry. The introduction of takt time planning poses new types of challenges related to schedule management and control of the logistics process for construction companies.
This study aimed to develop an operating model suitable for controlling the logistics process of industrialized construction. The researcher divides the operating model into three parts, which are managing the logistics process of the construction project, supplier development and supply chain integration. The research was carried out as a case study and a literature review, empirical observation and personal interviews were used to collect the research material. The literature review discusses the inherent characteristics of the construction industry, as well as logistics and supply chain management. Using personal interviews, the researcher reports the current situation of supply chain management in the target company.
The researcher presents the results of the study, the developed operating model and process diagrams at the end of the study and in its appendix. The application of the operational model presented in the study in other construction companies should be carefully considered. According to the study, different parts of the organization have their own tasks in controlling the logistics process, and the depth of supply chain integration depends on the willingness of the partner companies.
Tutkimuksen tavoitteena on kehittää teollisen rakentamisen logistiikkaprosessin ohjaukseen soveltuva toimintamalli. Tutkija jakaa toimintamallin kolmeen osaan, jotka ovat rakennushankkeen logistiikkaprosessin ohjaaminen, toimittajayhteistyö ja toimitusketjun integraatio. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena, jossa tutkimusaineiston keräämiseen käytettiin kirjallisuuskatsausta, empiiristä osallistuvaa havainnointia ja henkilökohtaisia haastatteluja. Kirjallisuuskatsauksessa käsitellään rakentamisen erityispiirteitä, sekä logistiikkaa ja toimitusketjun hallintaa. Tutkija raportoi kymmenen tutkimuskohteessa ja kumppanuusyrityksissä työskentelevän henkilön haastattelun avulla toimitusketjun hallinnan nykytilanteen kohdeyrityksessä.
Tutkija esittelee tutkimuksen tulokset, kehitetyn toimintamallin ja prosessikaaviot tutkimuksen lopussa sekä sen liitteenä. Tutkimuksessa esitetty toimintamalli luotiin pääasiassa kohdeyrityksen tarpeiden pohjalta ja siksi sen soveltamista muissa rakennusalan yrityksissä tulee tutkia ja harkita tarkoin ennen käyttöönottoa. Tutkimuksessa havaittiin, että organisaation eri osilla on omat tehtävänsä logistiikkaprosessin ohjauksessa ja toimitusketjuun osallistuvien yritysten tahtotila vaikuttaa siihen, kuinka syvää toimijoiden välistä integraatiota tavoitellaan.
This study aimed to develop an operating model suitable for controlling the logistics process of industrialized construction. The researcher divides the operating model into three parts, which are managing the logistics process of the construction project, supplier development and supply chain integration. The research was carried out as a case study and a literature review, empirical observation and personal interviews were used to collect the research material. The literature review discusses the inherent characteristics of the construction industry, as well as logistics and supply chain management. Using personal interviews, the researcher reports the current situation of supply chain management in the target company.
The researcher presents the results of the study, the developed operating model and process diagrams at the end of the study and in its appendix. The application of the operational model presented in the study in other construction companies should be carefully considered. According to the study, different parts of the organization have their own tasks in controlling the logistics process, and the depth of supply chain integration depends on the willingness of the partner companies.
