Suunnittelun tiedontarvepisteet laitetoimittajalta laivanrakennuksessa
Juntunen, Juuso (2023)
Diplomityö
Juntunen, Juuso
2023
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023061956312
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023061956312
Tiivistelmä
Aikataulutus on tärkeä osa laivanrakennusprosessia, ja aikataulumetodien kehitys tulee olla kaikkien menestyvien telakoiden agendassa. Tämä diplomityö on toteutettu Helsinki Shipayard Oy:lle vuosien 2021 ja 2022 aikana, ja siinä tutkittiin, miten tiedontarvepisteet tulee aikatauluttaa oikein telakan toiminnan- ja konesuunnittelun näkökulmasta.
Tutkimustyö toteutettiin sekä tutustumalla telakan jo olemassa olevaan materiaaliin että ryhmähaastattelujen avulla. Ryhmähaastattelut toimivat diplomityön primäärisenä tiedonlähteenä.
Tutkimustyön aikana haastatteluja järjestettiin kuusi kappaletta, joissa yleisin osallistujamäärä oli kolme ihmistä telakan eri osastoilta. Näin varmistettiin mahdollisimman laaja otanta aiheeseen mahdollisimman monista eri näkökulmista. Haastattelujen pohjalta litteroitiin tieto pienempään kokonaisuuteen. Litteroinnin pohjalta luotiin aikataulumalli, joka kertoo sen käyttäjälle tiedontarvepisteen tärkeimmät aspektit sekä visuaalisesti osoittaa, mihin kohtaan laivan pääaikataulua kyseinen piste tulee aikatauluttaa. Scheduling is an important part of the shipbuilding process and the development of it should be on the agenda of every single shipyard in the world. This thesis was made for Helsinki Shipyard Oy in the years of 2021 and 2022, and its aim was to identify how information needs and it milestones should be scheduled so that it gives operational planning and machine design departments the most benefit.
The research was done by examining Helsinki Shipyard’s existing material regarding the research topic and by organizing group interview sessions within the Helsinki Shipyard organization.
In total, there were six group interviews with the normal attendance of three people from different departments from within the shipyard. This was done to ensure that the data collected was from multiple different waypoints and from multiple different departments. After the interviews, the data collected was transcribed and made into a text file. Based on this data, schedule model was created that shows the user all the important information regarding information needs milestones, while at the same time showing the user visually where in the main schedule should that milestone be placed.
Tutkimustyö toteutettiin sekä tutustumalla telakan jo olemassa olevaan materiaaliin että ryhmähaastattelujen avulla. Ryhmähaastattelut toimivat diplomityön primäärisenä tiedonlähteenä.
Tutkimustyön aikana haastatteluja järjestettiin kuusi kappaletta, joissa yleisin osallistujamäärä oli kolme ihmistä telakan eri osastoilta. Näin varmistettiin mahdollisimman laaja otanta aiheeseen mahdollisimman monista eri näkökulmista. Haastattelujen pohjalta litteroitiin tieto pienempään kokonaisuuteen. Litteroinnin pohjalta luotiin aikataulumalli, joka kertoo sen käyttäjälle tiedontarvepisteen tärkeimmät aspektit sekä visuaalisesti osoittaa, mihin kohtaan laivan pääaikataulua kyseinen piste tulee aikatauluttaa.
The research was done by examining Helsinki Shipyard’s existing material regarding the research topic and by organizing group interview sessions within the Helsinki Shipyard organization.
In total, there were six group interviews with the normal attendance of three people from different departments from within the shipyard. This was done to ensure that the data collected was from multiple different waypoints and from multiple different departments. After the interviews, the data collected was transcribed and made into a text file. Based on this data, schedule model was created that shows the user all the important information regarding information needs milestones, while at the same time showing the user visually where in the main schedule should that milestone be placed.
