Alumiiniosien anodisointi ajoneuvokäytössä
Annola, Juho (2023)
Kandidaatintyö
Annola, Juho
2023
School of Energy Systems, Konetekniikka
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20230907120716
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20230907120716
Tiivistelmä
Tässä kandidaatintyössä perehdytään alumiinin pintakäsittelymenetelmään anodisointiin sekä anodisoinnin sovelluksiin ajoneuvokäytössä. Tutkimus avaa alumiiniseosten vaikutusta anodisointiprosessiin sekä oksidikalvon muodostumiseen. Ajoneuvoteollisuuden käytetyimmät anodisointimenetelmät eritellään ja niiden ominaispiirteitä tarkastellaan, niin parametrien kuin menetelmillä muodostuvien oksidikalvojen osalta.
Anodisoinnilla syntyvä alumiinioksidikalvo luo perusmetallin pinnalle erinomaisen suojan korroosiota ja kulutusta vastaan. Oksidikalvon värjättävyyden ansiosta myös osien ulkonäköä voidaan parantaa. Ajoneuvoteollisuudessa anodisointia suoritetaan pääasiassa tyypin II- ja III- menetelmillä. Tyypin II-menetelmällä anodisoidut osat valmistetaan lähtökohtaisesti koristeelliseen käyttöön tai vaatimuksiltaan vähäisen korroosion- ja kulutuksenkeston sovelluksiin. Tyypin III-menetelmällä pinnoitetut osat sijoitetaan puolestaan kovaa mekaanista kulutusta tai maksimaalista korroosionkestoa vaativiin sovelluksiin.
Kokonaisuudessaan tutkimus pyrkii tarjoamaan kattavan sekä yksityiskohtaisen katsauksen anodisointiin ja sen eri variaatioihin ajoneuvoteollisuudessa. Tulosten pohjalta eri alumiiniseosten ja anodisointimenetelmien sekä parametrien valikointi on suoraviivaista. This bachelor’s thesis focuses on the surface treatment of aluminium known as anodizing and the applications of anodizing in the automotive industry. The study sheds light on the effect of aluminum alloys on the anodizing process and oxide layer formation. The most widely used anodizing processes in the automotive industry are identified and their characteristics examined, both in terms of parameters and oxide films formed by the methods.
The oxide film produced by anodizing creates excellent corrosion and wear resistance on the base metal surface. Thanks to the dyeability of the oxide film, the appearance of the parts can also be improved. In the automotive industry, anodizing is mainly carried out by type II and III methods. Type II anodized parts are primarily manufactured for decorative use or applications with low corrosion and wear resistance. Type III coated parts, on the other hand, are placed in applications requiring high mechanical wear or maximum corrosion resistance.
Overall, this thesis aims to provide a comprehensive and detailed overview of anodizing and its various variations in the automotive industry. Based on the results, the selection of different aluminium alloys, anodizing methods and parameters is made simple.
Anodisoinnilla syntyvä alumiinioksidikalvo luo perusmetallin pinnalle erinomaisen suojan korroosiota ja kulutusta vastaan. Oksidikalvon värjättävyyden ansiosta myös osien ulkonäköä voidaan parantaa. Ajoneuvoteollisuudessa anodisointia suoritetaan pääasiassa tyypin II- ja III- menetelmillä. Tyypin II-menetelmällä anodisoidut osat valmistetaan lähtökohtaisesti koristeelliseen käyttöön tai vaatimuksiltaan vähäisen korroosion- ja kulutuksenkeston sovelluksiin. Tyypin III-menetelmällä pinnoitetut osat sijoitetaan puolestaan kovaa mekaanista kulutusta tai maksimaalista korroosionkestoa vaativiin sovelluksiin.
Kokonaisuudessaan tutkimus pyrkii tarjoamaan kattavan sekä yksityiskohtaisen katsauksen anodisointiin ja sen eri variaatioihin ajoneuvoteollisuudessa. Tulosten pohjalta eri alumiiniseosten ja anodisointimenetelmien sekä parametrien valikointi on suoraviivaista.
The oxide film produced by anodizing creates excellent corrosion and wear resistance on the base metal surface. Thanks to the dyeability of the oxide film, the appearance of the parts can also be improved. In the automotive industry, anodizing is mainly carried out by type II and III methods. Type II anodized parts are primarily manufactured for decorative use or applications with low corrosion and wear resistance. Type III coated parts, on the other hand, are placed in applications requiring high mechanical wear or maximum corrosion resistance.
Overall, this thesis aims to provide a comprehensive and detailed overview of anodizing and its various variations in the automotive industry. Based on the results, the selection of different aluminium alloys, anodizing methods and parameters is made simple.
