Ympäristövastuu suomalaisten elintarvikeyritysten yritysvastuuraportoinnissa
Åhlgren, Kati (2023)
Pro gradu -tutkielma
Åhlgren, Kati
2023
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20230928137711
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20230928137711
Tiivistelmä
Yritysvastuuraportointi on yhteiskunnallisesti tärkeä, ja myös erittäin ajankohtainen aihe, joka herättää eri sidosryhmien kesken paljon keskustelua. Tässä tutkielmassa tarkasteltiin suurimpien suomalaisten elintarvikealan yritysten ympäristövastuun raportoinnin yleisimpiä teemoja, laajuutta ja tärkeimpiä raportoituja mittareita. Tavoitteena oli löytää yhtenäisiä käytäntöjä ja mahdollisia eroavaisuuksia ja/tai puutteita. Aihetta lähestyttiin yritysvastuun ja vastuullisuusraportoinnin teorioiden näkökulmasta sekä selvitettiin, miten tutkittavat yritykset ovat toteuttaneet raportoinnissaan Global Reporting Initiativen 300-sarjan ohjeistusta.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin tarkastelemalla seitsemän (7) suomalaisen elintarvikealan yrityksen yritysvastuuraportteja, vuosiraporttien vastuullisuusosiota sekä GRI-sisältöliitteitä. Analyysimenetelmänä on käytetty teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä, jota on täydennetty kvantifioidun lähestymistavan avulla. Tämän avulla on saatu myös määrällisiä tuloksia, joiden avulla on voitu arvioida raportoitujen ympäristövastuun teemojen laajuutta, merkitystä ja niiden tärkeyttä tutkittujen yritysten keskuudessa.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että vaikka tutkittujen yritysten vastuullisuusjulkaisut vaihtelevat tiedon määrän suhteen, niiden ympäristövastuuta koskeva sisältö ja painotukset säilyvät pääosin samankaltaisina. Suomalaisen elintarvikealan yritysten ympäristövastuun raportoinnin voidaan todeta olevan tällä hetkellä suhteellisen kattavaa ja isossa kuvassa yhtenäisesti suuntautunutta olennaisten teemojen ja yleisimpien mittareiden osalta. Tutkimustulokset osoittavat tiettyjä tärkeitä teemoja, jotka ovat tyypillisiä elintarviketeollisuudelle. Corporate responsibility reporting is socially important, and a very current topic that arouses a lot of discussion among different stakeholders. This thesis examined the most common themes, scope, and the most important reported metrics of the environmental sustainability reporting of the largest Finnish food industry companies. The goal was to find uniform practices and possible differences and/or deficiencies. The subject was approached from the perspective of corporate responsibility and sustainability reporting theories, and it was found out, how the investigated companies have implemented the Global Reporting Initiative's 300 series guidelines in their reporting.
The study was conducted as a qualitative study. The material was collected by examining the sustainability reports of seven (7) Finnish food industry companies, the responsibility section of their annual reports, and the GRI content appendices. Theory-guided content analysis has been used as the analysis method, supplemented by a quantified approach. With this, quantitative results have also been obtained to assess the extent, meaning, and importance of the reported themes of environmental responsibility among the investigated companies.
The results of the study showed that, although the responsibility publications of the investigated companies vary in terms of the amount of information, their content and emphasis on environmental responsibility remain mostly similar. The environmental responsibility reporting of Finnish food industry companies can be said to be currently relatively comprehensive and, in the big picture, uniformly oriented in terms of essential themes and the most common metrics. The survey results reveal certain important themes that are typical of the food industry.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin tarkastelemalla seitsemän (7) suomalaisen elintarvikealan yrityksen yritysvastuuraportteja, vuosiraporttien vastuullisuusosiota sekä GRI-sisältöliitteitä. Analyysimenetelmänä on käytetty teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä, jota on täydennetty kvantifioidun lähestymistavan avulla. Tämän avulla on saatu myös määrällisiä tuloksia, joiden avulla on voitu arvioida raportoitujen ympäristövastuun teemojen laajuutta, merkitystä ja niiden tärkeyttä tutkittujen yritysten keskuudessa.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että vaikka tutkittujen yritysten vastuullisuusjulkaisut vaihtelevat tiedon määrän suhteen, niiden ympäristövastuuta koskeva sisältö ja painotukset säilyvät pääosin samankaltaisina. Suomalaisen elintarvikealan yritysten ympäristövastuun raportoinnin voidaan todeta olevan tällä hetkellä suhteellisen kattavaa ja isossa kuvassa yhtenäisesti suuntautunutta olennaisten teemojen ja yleisimpien mittareiden osalta. Tutkimustulokset osoittavat tiettyjä tärkeitä teemoja, jotka ovat tyypillisiä elintarviketeollisuudelle.
The study was conducted as a qualitative study. The material was collected by examining the sustainability reports of seven (7) Finnish food industry companies, the responsibility section of their annual reports, and the GRI content appendices. Theory-guided content analysis has been used as the analysis method, supplemented by a quantified approach. With this, quantitative results have also been obtained to assess the extent, meaning, and importance of the reported themes of environmental responsibility among the investigated companies.
The results of the study showed that, although the responsibility publications of the investigated companies vary in terms of the amount of information, their content and emphasis on environmental responsibility remain mostly similar. The environmental responsibility reporting of Finnish food industry companies can be said to be currently relatively comprehensive and, in the big picture, uniformly oriented in terms of essential themes and the most common metrics. The survey results reveal certain important themes that are typical of the food industry.