Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Diplomityöt ja Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Diplomityöt ja Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Promoting supply chain engagement in carbon management in the logistics sector

Martikainen, Jasmin (2023)

Katso/Avaa
masters thesis_martikainen_jasmin.pdf (1.306Mb)
Lataukset: 


Pro gradu -tutkielma

Martikainen, Jasmin
2023

School of Business and Management, Kauppatieteet

Kaikki oikeudet pidätetään.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231030141807

Tiivistelmä

Climate change poses significant challenges and risks for not only businesses but also for their whole supply chains. Freight transport is one of the biggest consumers of global energy and it causes several negative externalities on the planet, which is why the logistics sector faces huge pressures to adopt green transport practices. However, the biggest proportion of GHG emissions are typically outside the direct control of focal companies in the operations of suppliers, and freight shippers rely heavily on their logistics service providers to make changes for greener transportation services. Sustainability must be seen as a cooperative effort and all members in the supply chain need to be engaged in carbon management.

This study aims to examine how supply chain engagement in carbon management could be promoted in the logistics sector. The study focuses on finding what are the drivers, barriers and means for companies in the logistics supply chain to promote engagement in carbon management. The focus is on engagement between logistics service provider and its suppliers and customers. Previous literature acts as the foundation for the empirical part of this study. The study was conducted as a qualitative case study and the data was collected through five semi-structured interviews from a logistics service provider and its suppliers and customers.

The results of the study show that information exchange and collaboration are the keys for promoting supply chain engagement in carbon management in the logistics sector. The biggest drivers include long-term and mutually beneficial relationships, customers, regulation and certification. The biggest barriers are cost, customers, lack of communication and information sharing, lack of own fleet and industry. It was discovered in the study that supply chain engagement can be promoted by first being aware of also the environmental freight transport costs and then sharing GHG emissions and other relevant data with the supply chain. It is also important that the customers share their interest for greener transport services. After information exchange companies in the supply chain need to collaboratively plan how to improve transport efficiency and to set shared green targets. Training and other knowledge sharing activities should be organized to increase the knowledge of other supply chain members on the topic.
 
Ilmastonmuutos aiheuttaa merkittäviä haasteita ja riskejä niin yrityksille kuin myös yritysten toimitusketjuille. Tavaraliikenne on yksi suurimmista globaalin energian kuluttajista ja se aiheuttaa lukuisia negatiivisia ulkoisvaikutuksia planeetalle, minkä takia logistiikan ala kohtaakin suuria paineita ottaa käyttöön vihreämpiä kuljetusvaihtoehtoja. Suurin osa kasvihuonekaasuista on kuitenkin tyypillisesti yritysten suoran hallinnan ulkopuolella toimittajien toiminnoissa, ja rahdinlähettäjät ovat usein riippuvaisia kuljetuspalveluidensa tarjoajista tehdäkseen muutoksia vihreämpään suuntaan. Ympäristövastuullisuus pitää nähdä yhteisenä tavoitteena ja kaikkien toimitusketjun jäsenten pitää olla sitoutuneita vähäpäästöisempiin vaihtoehtoihin.

Tämän tutkimuksen tavoitteena on tutkia miten edistää logistiikan alan toimitusketjun jäseniä sitoutumaan vähäpäästöisiin kuljetusvaihtoehtoihin. Tutkimus keskittyy löytämään mitä ajureita, esteitä ja keinoja yrityksillä on sitouttaa toimitusketjun jäseniä vihreämpiin kuljetusvaihtoehtoihin. Tutkimus keskittyy sitouttamiseen kuljetuspalveluiden tarjoajan ja sen toimittajien ja asiakkaiden välillä. Aiempi tieteellinen kirjallisuus toimii pohjana tutkimuksen empiiriselle osiolle. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tapaustutkimuksena ja aineisto kerättiin viiden puolistrukturoidun haastattelun avulla kuljetuspalveluiden tarjoajalta sekä sen toimittajilta ja asiakkailta.

Tutkimuksen tulokset osoittavat, että tiedonvaihto ja yhteistyö ovat avainasemassa edistämässä jäsenten sitouttamista vähäpäästöisiin vaihtoehtoihin. Suurimpina ajureina yrityksille tässä toimivat pitkäkestoiset, molempia osapuolia hyödyttävät suhteet, asiakkaat, sääntely sekä sertifiointi. Suurimpia esteitä puolestaan ovat hinta, asiakkaat, kommunikoinnin ja tiedonvaihdon puute, oman kaluston puute sekä teollisuus. Tutkimuksessa selvisi, että toimitusketjun sitouttamista voidaan edistää olemalla ensiksi tietoisia myös tavaraliikenteen aiheuttamista kustannuksista ympäristölle ja jakamalla tietoa kasvihuonepäästöistä toimitusketjun kanssa. Asiakkaiden on myös tärkeää ilmaista mielenkiintonsa vihreämpiä vaihtoehtoja kohtaan. Kun tietoa on jaettu osapuolten kesken, toimitusketjun yritysten täytyy yhdessä suunnitella miten parantaa kuljetusten tehokkuutta sekä asettaa yhteisiä vihreitä tavoitteita. Koulutusta ja muita tiedonvaihtoa edistäviä aktiviteetteja pitäisi järjestää, jotta kaikkien toimitusketjun jäsenten tietämys aiheesta kasvaisi.
 
Kokoelmat
  • Diplomityöt ja Pro gradu -tutkielmat [13871]
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetKoulutusohjelmaAvainsanatSyöttöajatYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste