Suorituskykymittariston rakentaminen pk-yritykseen
Kärki, Monna (2023)
Diplomityö
Kärki, Monna
2023
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231117147228
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231117147228
Tiivistelmä
Diplomityössä tarkastellaan suorituskyvyn mittaamista, siitä saatavia hyötyjä ja suorituskykymittariston rakentamista. Työssä perehdytään suorituskyvyn mittaamiseen pk-yrityksien, asiantuntijaorganisaatioiden ja projektiliiketoiminnan näkökulmiin, koska kohdeyrityksenä toimii projektiliiketoimintaan keskittynyt asiantuntijaorganisaatio. Tutkimuksen tavoitteena oli rakentaa kohdeyrityksenä toimineelle pienelle asiantuntijaorganisaatiolle suorituskykymittaristo. Työ on tutkimuksellinen kehityshanke, joka on toteutettu empiirisenä tapaustutkimuksena.
Aikaisemmista tutkimuksista selviää, että suorituskyvyn mittaamisen tulee olla liitetty yrityksen strategiaan ja tavoitteisiin. Mittaamisen avulla yritys kohdistaa huomionsa mitattaviin asioihin ja saa paremman käsityksen toimintansa tilasta. Suorituskykymittariston rakentaminen tulisi aloittaa yrityksen alkumäärittelyillä ja edetä näin suorituskyvyn osa-alueiden määrittämisen kautta mittareiden valintaan ja mittariston implementointiin sekä jatkuvaan kehittämiseen.
Kohdeyritykselle rakennettu mittaristo on kehitetty yhdessä yrityksen omistajien kanssa nojaten empiirisiin aineistoihin. Mittaristo on rakennettu nykytila-analyysin, sisäisen suorituskyvyn analyysin ja yrityksen tavoitteiden pohjalta. Tutkimuksellista kehittämistyötä tehtiin kirjallisuuskatsauksen, haastatteluiden ja kahden kyselyn nojalla. Empiirisen osuuden tulosten perusteella mittaristoon valittiin neljä eri suorituskyvyn osa-aluetta, joihin asetettiin mittarit. Suorituskykymittaristo on rakennettu kohdeyrityksen omistajien tueksi toiminnan seurantaan, analysointiin ja päätöksentekoon. Tutkimuksen lopputuloksena syntyi yksinkertainen prosessimalli suorituskykymittariston kehittämisen tueksi, joka on hyödynnettävissä myös muiden yrityksien suorituskykymittariston rakentamisessa. Lisäksi kohdeyritykselle rakennettiin liiketoimintaa tukeva mittaristo sekä esitettiin suosituksia mittariston jatkokehitystyöhön. The thesis examines performance measurement, its benefits and creating a performance measurement system. It examines performance measurement from the perspectives of SMEs, specialist organizations and project business, as the target company is a specialist organization focused on project business. The aim of the study was to build a performance measurement system for a small specialist organization that was the target company. The work is a research development project implemented as an empirical case study.
Previous studies show that performance measurement must be linked to the strategy and objectives of the organization. With the help of measurement, the company can focus its attention on what is being measured and get a better understanding of the state of its oper-ations. Building a performance measurement framework should start with the initial definition of the company and proceed through the identification of performance areas to the selection of metrics and the implementation and continuous development of the framework.
The performance measurement system for the target company has been developed together with the company's owners, based on empirical data. It is based on an analysis of the current situation, an analysis of internal performance and the company's objectives. The research development was based on a literature review, interviews and two questionnaires. Based on the results of the empirical part, four different areas of performance were selected for the performance measurement system, for which metrics were set. The performance measurement system was built to support the owners of the target company in monitoring, analyzing and decision-making. The study resulted in a process model to support the development of the performance measurement system, which can be used to build performance management system for other companies. In addition, a performance management system was built for the target company and recommendations were made for further development of the system.
Aikaisemmista tutkimuksista selviää, että suorituskyvyn mittaamisen tulee olla liitetty yrityksen strategiaan ja tavoitteisiin. Mittaamisen avulla yritys kohdistaa huomionsa mitattaviin asioihin ja saa paremman käsityksen toimintansa tilasta. Suorituskykymittariston rakentaminen tulisi aloittaa yrityksen alkumäärittelyillä ja edetä näin suorituskyvyn osa-alueiden määrittämisen kautta mittareiden valintaan ja mittariston implementointiin sekä jatkuvaan kehittämiseen.
Kohdeyritykselle rakennettu mittaristo on kehitetty yhdessä yrityksen omistajien kanssa nojaten empiirisiin aineistoihin. Mittaristo on rakennettu nykytila-analyysin, sisäisen suorituskyvyn analyysin ja yrityksen tavoitteiden pohjalta. Tutkimuksellista kehittämistyötä tehtiin kirjallisuuskatsauksen, haastatteluiden ja kahden kyselyn nojalla. Empiirisen osuuden tulosten perusteella mittaristoon valittiin neljä eri suorituskyvyn osa-aluetta, joihin asetettiin mittarit. Suorituskykymittaristo on rakennettu kohdeyrityksen omistajien tueksi toiminnan seurantaan, analysointiin ja päätöksentekoon. Tutkimuksen lopputuloksena syntyi yksinkertainen prosessimalli suorituskykymittariston kehittämisen tueksi, joka on hyödynnettävissä myös muiden yrityksien suorituskykymittariston rakentamisessa. Lisäksi kohdeyritykselle rakennettiin liiketoimintaa tukeva mittaristo sekä esitettiin suosituksia mittariston jatkokehitystyöhön.
Previous studies show that performance measurement must be linked to the strategy and objectives of the organization. With the help of measurement, the company can focus its attention on what is being measured and get a better understanding of the state of its oper-ations. Building a performance measurement framework should start with the initial definition of the company and proceed through the identification of performance areas to the selection of metrics and the implementation and continuous development of the framework.
The performance measurement system for the target company has been developed together with the company's owners, based on empirical data. It is based on an analysis of the current situation, an analysis of internal performance and the company's objectives. The research development was based on a literature review, interviews and two questionnaires. Based on the results of the empirical part, four different areas of performance were selected for the performance measurement system, for which metrics were set. The performance measurement system was built to support the owners of the target company in monitoring, analyzing and decision-making. The study resulted in a process model to support the development of the performance measurement system, which can be used to build performance management system for other companies. In addition, a performance management system was built for the target company and recommendations were made for further development of the system.