The potential benefits of simultaneous use of media mix modeling and attribution modeling for advertising effectiveness
Pajari, Riku (2023)
Pro gradu -tutkielma
Pajari, Riku
2023
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231121147980
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231121147980
Tiivistelmä
The topic of advertising effectiveness has gained a considerable attention as companies are becoming more data driven and focusing on the advertising effectiveness on business objectives. The purpose of this thesis is to find out if the simultaneous use of both media mix modeling and attribution modeling can be advantageous for improving advertising effectiveness and what could be the potential drawbacks and limitations. The thesis also investigates how well companies understand the aspects of effectiveness.
The data in this thesis was collected by using semi-structured interviews, which were conducted for five company representatives.
The results of the study highlight the benefits of both modeling approaches that can be complementary if used correctly. Findings also demonstrate lack of understanding about advertising effectiveness in many companies which further supports the use of especially media mix modeling. While the results support the simultaneous use of both tools, there are clear shortages in companies’ abilities to use both and the scale of benefits depends on multiple factors. Mainonnan tehokkuus konseptina on saanut paljon huomiota, kun yritykset ovat enenevissä määrin datavetoisia ja keskittyvät mainonnan tehokkuuteen liiketoiminnan tavoitteissa. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää onko media mix -mallinnuksen että attribuutiomallinnuksen rinnakkaiskäyttö perusteltua mainonnan tehokkuuden parantamiseksi ja mitä mahdollisia haittoja ja rajoituksia siihen liittyy. Opinnäytetyössä tarkastellaan myös sitä, kuinka hyvin yritykset ymmärtävät tehokkuuden komponentteja.
Tämän opinnäytetyön aineisto on kerätty käyttämällä puolistrukturoituja haastatteluja, jotka toteutettiin viidelle yrityksen edustajalle.
Tutkimuksen tulokset korostavat molempien mallinnusmenetelmien etuja, jotka oikein käytettynä tukevat toisiaan. Löydökset osoittavat myös monien yritysten ymmärryksen puutetta mainonnan tehokkuudesta, mikä tukee erityisesti media mix -mallinnuksen käyttöä. Vaikka tulokset tukevat molempien työkalujen samanaikaista käyttöä, monille yrityksille niiden hyödyntäminen ei ole mahdollista ja hyötyjen mittakaava riippuu useista tekijöistä.
The data in this thesis was collected by using semi-structured interviews, which were conducted for five company representatives.
The results of the study highlight the benefits of both modeling approaches that can be complementary if used correctly. Findings also demonstrate lack of understanding about advertising effectiveness in many companies which further supports the use of especially media mix modeling. While the results support the simultaneous use of both tools, there are clear shortages in companies’ abilities to use both and the scale of benefits depends on multiple factors.
Tämän opinnäytetyön aineisto on kerätty käyttämällä puolistrukturoituja haastatteluja, jotka toteutettiin viidelle yrityksen edustajalle.
Tutkimuksen tulokset korostavat molempien mallinnusmenetelmien etuja, jotka oikein käytettynä tukevat toisiaan. Löydökset osoittavat myös monien yritysten ymmärryksen puutetta mainonnan tehokkuudesta, mikä tukee erityisesti media mix -mallinnuksen käyttöä. Vaikka tulokset tukevat molempien työkalujen samanaikaista käyttöä, monille yrityksille niiden hyödyntäminen ei ole mahdollista ja hyötyjen mittakaava riippuu useista tekijöistä.
Kokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineisto, joilla on samankaltaisia nimekkeitä, tekijöitä tai asiasanoja.
-
Circular business model innovation – a process framework and a tool towards more circular economy
Talukder, Masudul Haque (2017)Circular economy can play a vital role to solve the material scarcity, environmental and social problems but it needs new business models. However, the existing methods for business model innovation are not competent in ... -
Washing and Dewatering of Different Starches in Pressure Filters
Salmela, Nina
Acta Universitatis LappeenrantaensisURN:ISSN:1456-4491 (10.11.2006)The main objective of this thesis was togenerate better filtration technologies for effective production of pure starchproducts, and thereby the optimisation of filtration sequences using created models, as well as the ... -
Gearing Towards Omnichannel Grocery Retail Through Business Model Innovation
Kärkkäinen, Toni (2015)Technological innovations and the advent of digitalization have led retail business into one of its biggest transformations of all time. Consumer behaviour has changed rapidly and the customers are ever more powerful, ...