Challenges in business-to-business employee influencer marketing
Laasonen, Anniina (2023)
Pro gradu -tutkielma
Laasonen, Anniina
2023
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231204150992
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231204150992
Tiivistelmä
The goal of this master's thesis is to identify the challenges employees experience in influencer marketing in the B2B sector. In addition, this study mapped motivation factors that are important for motivating employees and reducing challenges in the B2B sector.
The theoretical part of the thesis consists of presenting important main concepts and themes: influencer marketing, the role of employees in B2B marketing, challenges in employee influencer marketing, motivation factors, and employee engagement, with the help of previous studies and scientific articles. The semi-structured interview method was used as a research method. A hierarchical, 3-level classification method was used to analyze the research data. In the discussion and conclusions section of the thesis, the research results are compared in relation to the studies in the literature review.
The results of the thesis show that challenges appeared in three main categories: guidance challenges, differences in character traits, and improving the corporate brand. Two broader categories of motivation factors were created: support and employee commitment. The research findings revealed that employees experience uncertainty in B2B employee influencer marketing and express a desire for employers to provide material and support. The results showed that motivation factors have an impact on employees' motivation to implement B2B employee influencer marketing activities. Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on tunnistaa haasteita, joita työntekijät kokevat työntekijöiden vaikuttajamarkkinoinnissa B2B sektorilla. Lisäksi tässä tutkielmassa kartoitettiin motivaatiotekijöitä, joilla on merkitystä työntekijöiden motivoimiseen ja haasteiden vähentämiseen B2B sektorilla.
Tutkielman teoriaosuus muodostuu pääkäsitteiden ja teemojen esittelemisestä. Tutkielmassa on käytetty tutkimusmenetelmänä teemahaastattelumenetelmää. Tutkimusaineiston analysointi metodina käytettiin hierarkkista 3-tasoista luokittelumenetelmää. Tutkielman keskusteluosiossa vertaillaan tutkimustuloksia suhteessa kirjallisuuskatsaukseen tutkimuksiin.
Tutkielman tulokset osoittavat, että haasteita ilmeni 3 pääkategoriassa: ohjauksen haasteet, luonteenpiirteiden eroavaisuudet, yritysbrändin parantaminen. Motivaatiotekijöistä luotiin kaksi laajempaa luokkaa: työntekijän saama tuki ja työntekijän sitoutuminen. Tutkimustulokset osoittivat, työntekijät kokevat epävarmuutta B2B työntekijämarkkinoinnissa ja toivovat että työnantaja antaisi materiaalia ja tukisi tätä toimintaa. Tulokset osoittivat myös, että motivaatiotekijöillä on vaikutusta työntekijöiden halukkuuteen toteuttaa B2B vaikuttajamarkkinointia.
The theoretical part of the thesis consists of presenting important main concepts and themes: influencer marketing, the role of employees in B2B marketing, challenges in employee influencer marketing, motivation factors, and employee engagement, with the help of previous studies and scientific articles. The semi-structured interview method was used as a research method. A hierarchical, 3-level classification method was used to analyze the research data. In the discussion and conclusions section of the thesis, the research results are compared in relation to the studies in the literature review.
The results of the thesis show that challenges appeared in three main categories: guidance challenges, differences in character traits, and improving the corporate brand. Two broader categories of motivation factors were created: support and employee commitment. The research findings revealed that employees experience uncertainty in B2B employee influencer marketing and express a desire for employers to provide material and support. The results showed that motivation factors have an impact on employees' motivation to implement B2B employee influencer marketing activities.
Tutkielman teoriaosuus muodostuu pääkäsitteiden ja teemojen esittelemisestä. Tutkielmassa on käytetty tutkimusmenetelmänä teemahaastattelumenetelmää. Tutkimusaineiston analysointi metodina käytettiin hierarkkista 3-tasoista luokittelumenetelmää. Tutkielman keskusteluosiossa vertaillaan tutkimustuloksia suhteessa kirjallisuuskatsaukseen tutkimuksiin.
Tutkielman tulokset osoittavat, että haasteita ilmeni 3 pääkategoriassa: ohjauksen haasteet, luonteenpiirteiden eroavaisuudet, yritysbrändin parantaminen. Motivaatiotekijöistä luotiin kaksi laajempaa luokkaa: työntekijän saama tuki ja työntekijän sitoutuminen. Tutkimustulokset osoittivat, työntekijät kokevat epävarmuutta B2B työntekijämarkkinoinnissa ja toivovat että työnantaja antaisi materiaalia ja tukisi tätä toimintaa. Tulokset osoittivat myös, että motivaatiotekijöillä on vaikutusta työntekijöiden halukkuuteen toteuttaa B2B vaikuttajamarkkinointia.
Kokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineisto, joilla on samankaltaisia nimekkeitä, tekijöitä tai asiasanoja.
-
Influencer marketing ethics : the role of influencer intermediaries in shaping ethical standards for social media influencers
Muhammad, Aksa Ali (2025)Influencer marketing has experienced rapid growth in recent years, resulting in the increasing importance of influencer intermediaries. Previously seen as facilitators and moderators of influencer campaigns, intermediaries ... -
The interrelationship between employee advocacy in social media and employee engagement
Kuutsa, Maria (2016)The main goal of the thesis is to explore the interrelationship between employee engagement and employee advocacy in social media. This aim is further supported by the secondary goals that concentrate on studying the two ... -
Employer brand in the age of remote working, and the influence of employees' personality traits in the equation : a qualitative study during reverberations of the coronavirus pandemic
Lehto, Emma (2023)The Coronavirus pandemic forced most people to work remotely, and most companies had to adapt their operations to that. This qualitative research was carried out in Finland, and its purpose was to examine the relation ...



