Kriittisten toimittajien toimittajahallinnan kehittäminen
Timperi, Samu (2024)
Diplomityö
Timperi, Samu
2024
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202401081729
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202401081729
Tiivistelmä
Toimittajahallinta on yksi yritystoiminnan peruselementeistä ja sillä voidaan saavuttaa huomattavia taloudellisia sekä ajankäytöllisiä etuja. Nykypäivän liiketoimintaympäristössä tehokas prosessinhallinta on keskeistä, koska liiketoimintaprosessit ovat lähes täysin digitalisoituneita ja kuuluvat sen tuomien mahdollisuuksien kautta entistä useampien osapuolten vastuualueisiin. Toimittajahallinnan tärkeys korostuu erityisesti silloin, kun yritys kasvaa ja solmii pitkäaikaisia sekä taloudellisesti merkittäviä toimitussopimuksia.
Tämä työ käsittelee suomalaisen energia- ja sähköverkkokonserniyhtiön toimittajahallinnan nykytilaa ja sen kehittämistä osana yhtiön jatkuvan parantamisen alla olevaa toimittajahallintaprosessia. Työ kohdistuu prosessinomaisen toiminnan kehitykseen, jonka keskiöön on määritelty kriittiset toimittajat ja niiden tehokas hallinta. Yhtiön motivaatio tutkimuksen toteuttamiseen koostuu toimittajahallinnan kokonaisvaltaisen kehittämisen halusta. Toimittajahallintaan on aiemmin tehtynä sisäinen viitekehys mutta sen sisältöä ei ole perusteltu kirjallisuuden tai muiden toimivaksi todettujen mallien kautta mikä luo akateemiselle tutkimukselle perustellun tarpeen. Yhtiön tavoitteena on saavuttaa selkeä toimittajahallintamalli mikä mahdollistaa prosessinomaisen toiminnan toteuttamisen nykyistä useammissa toiminnoissa, sekä toteutuneiden tapahtumien laajan seurantamahdollisuuden minkä avulla hankintayksikkö voi todentaa ohjeistusten mukaisen toiminnan.
Työssä tutkittiin olemassa olevien ohjeiden ja tukidokumenttien sisältöä painottaen prosessiläpikäyntejä ja niiden johdonmukaisuuksia. Näiden läpikäynnin jälkeen työn osaksi rakennettiin haastattelurunko ja sen läpikäynti toteutettiin useasta kriittisestä toiminnosta koostuvien henkilöiden kanssa. Näiden perusteella rakennettiin kirjallisuuteen tukeutuvat tulokset sekä kehitysehdotukset. Tutkimuskysymykset laadittiin kattamaan aiheita, joita voidaan hyödyntää jatkuvan parantamisen tukena. Supplier management is one of the basic elements of modern businesses and can achieve significant financial benefits. Effective process management is an essential key for achieving this because business processes are nowadays almost completely digitalized. Digitalization brings both opportunities and challenges because the amount of people that are involved in processes increases which spreads responsibility amongst companies. The importance of high-level supplier management is especially present when a company is growing and starts to implement long-term, and financially significant supply contracts.
This thesis discusses the status of supplier management in a Finnish energy and electricity company, and how it can be developed as a part of the company's ongoing supplier management enhancement project. The primary focus of this research is to improve process-centric approaches with special attention directed towards effective management of critical suppliers.
The motivation behind this study comes from the company's desire to enhance its overall supplier management procedures. While the company has previously built an internal framework for supplier management, it lacks a link to existing literature or established models which underscores the necessity for academic research. The goal is to build a well-defined supplier management model that helps the implementation of process-oriented activities across various functions.
The research included an examination of existing guidelines and documents, with a particular focus on process charts and their usability. After that, an interview framework was built, and interviews were executed with employees from various critical functions. Finally, development proposals were constructed from the information that was obtained through these and from a separate literature research part.
Tämä työ käsittelee suomalaisen energia- ja sähköverkkokonserniyhtiön toimittajahallinnan nykytilaa ja sen kehittämistä osana yhtiön jatkuvan parantamisen alla olevaa toimittajahallintaprosessia. Työ kohdistuu prosessinomaisen toiminnan kehitykseen, jonka keskiöön on määritelty kriittiset toimittajat ja niiden tehokas hallinta. Yhtiön motivaatio tutkimuksen toteuttamiseen koostuu toimittajahallinnan kokonaisvaltaisen kehittämisen halusta. Toimittajahallintaan on aiemmin tehtynä sisäinen viitekehys mutta sen sisältöä ei ole perusteltu kirjallisuuden tai muiden toimivaksi todettujen mallien kautta mikä luo akateemiselle tutkimukselle perustellun tarpeen. Yhtiön tavoitteena on saavuttaa selkeä toimittajahallintamalli mikä mahdollistaa prosessinomaisen toiminnan toteuttamisen nykyistä useammissa toiminnoissa, sekä toteutuneiden tapahtumien laajan seurantamahdollisuuden minkä avulla hankintayksikkö voi todentaa ohjeistusten mukaisen toiminnan.
Työssä tutkittiin olemassa olevien ohjeiden ja tukidokumenttien sisältöä painottaen prosessiläpikäyntejä ja niiden johdonmukaisuuksia. Näiden läpikäynnin jälkeen työn osaksi rakennettiin haastattelurunko ja sen läpikäynti toteutettiin useasta kriittisestä toiminnosta koostuvien henkilöiden kanssa. Näiden perusteella rakennettiin kirjallisuuteen tukeutuvat tulokset sekä kehitysehdotukset. Tutkimuskysymykset laadittiin kattamaan aiheita, joita voidaan hyödyntää jatkuvan parantamisen tukena.
This thesis discusses the status of supplier management in a Finnish energy and electricity company, and how it can be developed as a part of the company's ongoing supplier management enhancement project. The primary focus of this research is to improve process-centric approaches with special attention directed towards effective management of critical suppliers.
The motivation behind this study comes from the company's desire to enhance its overall supplier management procedures. While the company has previously built an internal framework for supplier management, it lacks a link to existing literature or established models which underscores the necessity for academic research. The goal is to build a well-defined supplier management model that helps the implementation of process-oriented activities across various functions.
The research included an examination of existing guidelines and documents, with a particular focus on process charts and their usability. After that, an interview framework was built, and interviews were executed with employees from various critical functions. Finally, development proposals were constructed from the information that was obtained through these and from a separate literature research part.
Kokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineisto, joilla on samankaltaisia nimekkeitä, tekijöitä tai asiasanoja.
-
The role of sustainability in supplier selection and evaluation
Huurinainen, Elisa (2022)The sustainability has received a lot of attention in organizations during the past decades. Companies should ensure their own sustainability but also their supply chains ‘sustainability. It is not an easy task because ... -
Toimittajatyytyväisyyden parantaminen suhdehallinnan keinoin case-yrityksessä
Kuoppala, Suvi (2022)Tämän Pro gradu -tutkielman tavoitteena on selvittää toimittajasuhteiden hallinnan nykytila case-yrityksessä ja miten toimittajasuhteita tulisi jatkossa kehittää niin, että tämän avulla yrityksen olisi mahdollista saavuttaa ... -
Supplier relationship management as a tool for strategic purchasing development, a sleep brand case study
Stolk, Benjamin (2021)Supplier relationship management (SRM) can be used as a strategic tool for organisations to improve their performance and capabilities, which in turn improves the competitive advantage. A company’s strategy influences the ...