In what ways can long-term supplier relationships impact innovation of the buyer organization
Parikka, Miko (2023)
Kandidaatintutkielma
Parikka, Miko
2023
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202401314948
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202401314948
Tiivistelmä
This thesis aims to study the main ways that long-term supplier relationships can benefit the innovation of the buyer organization. This thesis also aims to study the reasons behind this. This is made possible by interviewing the professionals working on the field, on both supplier and buyer side.
This thesis is conducted as qualitative research. Qualitative content analysis is utilized for the analysis of the data. The data analysed is collected by three conducted semi-structured interviews. The participants of the interviews were established professionals on their field, working in international companies.
The results of this thesis show that the main benefit the buyer organizations can receive from long-term supplier relationships, is the knowledge and information gain it allows. Along with this, smaller benefits can be found, for example in suppliers being proactive to benefit the buyer. Tämän tutkielman tarkoitus on selvittää tärkeimpiä tapoja, joilla pitkäaikaiset toimittajasuhteet voivat hyödyttää ostajaorganisaation innovaatiota. Tämän tutkielman tarkoitus on lisäksi tutkia syitä tämän takana. Tämä on mahdollistettu haastattelemalla ammattilaisia, jotka työskentelevät alalla. Haastateltavia on niin ostajataholta, kuin toimittajataholta.
Tämä tutkielma on suoritettu hyödyntämällä laadullista tutkimusta. Laadullista sisällönanalyysia on käytetty datan analysointiin. Analysoitu data on kerätty pitämällä kolme semi-strukturoitua haastattelua. Haastatteluihin osallistuneet olivat kokeneita alan ammattilaisia, jotka työskentelevät kansainvälisesti toimivissa yrityksissä.
Tämän tutkielman tulokset osoittavat, että suurin hyöty, jonka ostajaorganisaatio voi saada, on tiedon ja informaation saanti, jonka pitkäaikaiset toimittajasuhteet sallivat. Tämän lisäksi pienempiä hyötyjä on saatavilla, kuten toimittajien halu olla ennalta-aktiivinen ostajan hyödyksi.
This thesis is conducted as qualitative research. Qualitative content analysis is utilized for the analysis of the data. The data analysed is collected by three conducted semi-structured interviews. The participants of the interviews were established professionals on their field, working in international companies.
The results of this thesis show that the main benefit the buyer organizations can receive from long-term supplier relationships, is the knowledge and information gain it allows. Along with this, smaller benefits can be found, for example in suppliers being proactive to benefit the buyer.
Tämä tutkielma on suoritettu hyödyntämällä laadullista tutkimusta. Laadullista sisällönanalyysia on käytetty datan analysointiin. Analysoitu data on kerätty pitämällä kolme semi-strukturoitua haastattelua. Haastatteluihin osallistuneet olivat kokeneita alan ammattilaisia, jotka työskentelevät kansainvälisesti toimivissa yrityksissä.
Tämän tutkielman tulokset osoittavat, että suurin hyöty, jonka ostajaorganisaatio voi saada, on tiedon ja informaation saanti, jonka pitkäaikaiset toimittajasuhteet sallivat. Tämän lisäksi pienempiä hyötyjä on saatavilla, kuten toimittajien halu olla ennalta-aktiivinen ostajan hyödyksi.