Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Kandidaatin tutkintojen opinnäytetyöt
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Kandidaatin tutkintojen opinnäytetyöt
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Inflaation vaikutukset päivittäistavarakaupan kustannuksiin ja liiketoimintaan

Jäkälä, Miko (2023)

Katso/Avaa
Kandidaatintyö_Miko_Jäkälä.pdf (645.8Kb)
Lataukset: 


Kandidaatintyö

Jäkälä, Miko
2023

School of Engineering Science, Tuotantotalous

Kaikki oikeudet pidätetään.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202402015218

Tiivistelmä

Venäjän vuonna 2022 aloittama hyökkäyssota Ukrainaan sekä vuonna 2019 alkaneen globaalin koronapandemian jälkeiset talousvaikutukset ovat johtaneet voimistuneeseen inflaatioon maailman taloudessa. Inflaatio on ilmiö, joka nostaa yleistä hintatasoa ja johtaa rahan ostovoiman heikkenemiseen. Työn tavoitteena on selvittää, miten inflaatio on vaikuttanut Suomen päivittäistavarakauppaan ja kauppojen kannattavuuteen.

Työ toteutetaan integroituna kirjallisuuskatsauksena, jossa yhdistetään oleellisia tutkimuksia sekä tilastotietoa luoden uutta näkemystä aiheesta. Työssä käsitellään inflaatiolle merkittäviä käsitteitä, inflaation mittaamiseen käytettäviä indikaattoreita sekä inflaation kehittymistä viime vuosina. Lisäksi työssä käsitellään inflaation vaikutuksia kahden case-yrityksen tilinpäätöstietoihin sekä yleisesti yritysten kustannusrakenteeseen.

Työssä havaittiin inflaatiolla olleen merkittäviä vaikutuksia päivittäistavarakaupan toimintaympäristöön. Inflaatio nähtiin vaikuttavan erityisesti hintojen nousuna, tämän ollen seurausta kauppojen vastatoimena kustannusten nousulle. Hintojen nosto vaikutti kuluttajien ostovoimaan ja valintoihin, pienentäen ostovolyymiä. Samalla havaittiin kaupan kannattavuuteen kohdistuneen painetta eri tekijöiden kuten energia- ja tuottajahintojen nousun vaikutuksesta. Nämä tekijät vaikuttivat kauppojen kustannusrakenteessa sekä muuttuvien että kiinteiden kustannusten kohoamisena. Kustannusten noususta huolimatta kaupat pystyivät pitämään toimintansa kannattavana, kasvattaen sekä liikevaihtoa että -tulosta. Tämän mahdollisti suurelta osin kauppojen hintojen nosto, siirtäen nousseet kustannukset kuluttajille.
Kokoelmat
  • Kandidaatin tutkintojen opinnäytetyöt [6271]
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetKoulutusohjelmaAvainsanatSyöttöajatYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste