Inflaation vaikutukset päivittäistavarakaupan kustannuksiin ja liiketoimintaan
Jäkälä, Miko (2023)
Kandidaatintyö
Jäkälä, Miko
2023
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202402015218
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202402015218
Tiivistelmä
Venäjän vuonna 2022 aloittama hyökkäyssota Ukrainaan sekä vuonna 2019 alkaneen globaalin koronapandemian jälkeiset talousvaikutukset ovat johtaneet voimistuneeseen inflaatioon maailman taloudessa. Inflaatio on ilmiö, joka nostaa yleistä hintatasoa ja johtaa rahan ostovoiman heikkenemiseen. Työn tavoitteena on selvittää, miten inflaatio on vaikuttanut Suomen päivittäistavarakauppaan ja kauppojen kannattavuuteen.
Työ toteutetaan integroituna kirjallisuuskatsauksena, jossa yhdistetään oleellisia tutkimuksia sekä tilastotietoa luoden uutta näkemystä aiheesta. Työssä käsitellään inflaatiolle merkittäviä käsitteitä, inflaation mittaamiseen käytettäviä indikaattoreita sekä inflaation kehittymistä viime vuosina. Lisäksi työssä käsitellään inflaation vaikutuksia kahden case-yrityksen tilinpäätöstietoihin sekä yleisesti yritysten kustannusrakenteeseen.
Työssä havaittiin inflaatiolla olleen merkittäviä vaikutuksia päivittäistavarakaupan toimintaympäristöön. Inflaatio nähtiin vaikuttavan erityisesti hintojen nousuna, tämän ollen seurausta kauppojen vastatoimena kustannusten nousulle. Hintojen nosto vaikutti kuluttajien ostovoimaan ja valintoihin, pienentäen ostovolyymiä. Samalla havaittiin kaupan kannattavuuteen kohdistuneen painetta eri tekijöiden kuten energia- ja tuottajahintojen nousun vaikutuksesta. Nämä tekijät vaikuttivat kauppojen kustannusrakenteessa sekä muuttuvien että kiinteiden kustannusten kohoamisena. Kustannusten noususta huolimatta kaupat pystyivät pitämään toimintansa kannattavana, kasvattaen sekä liikevaihtoa että -tulosta. Tämän mahdollisti suurelta osin kauppojen hintojen nosto, siirtäen nousseet kustannukset kuluttajille.
Työ toteutetaan integroituna kirjallisuuskatsauksena, jossa yhdistetään oleellisia tutkimuksia sekä tilastotietoa luoden uutta näkemystä aiheesta. Työssä käsitellään inflaatiolle merkittäviä käsitteitä, inflaation mittaamiseen käytettäviä indikaattoreita sekä inflaation kehittymistä viime vuosina. Lisäksi työssä käsitellään inflaation vaikutuksia kahden case-yrityksen tilinpäätöstietoihin sekä yleisesti yritysten kustannusrakenteeseen.
Työssä havaittiin inflaatiolla olleen merkittäviä vaikutuksia päivittäistavarakaupan toimintaympäristöön. Inflaatio nähtiin vaikuttavan erityisesti hintojen nousuna, tämän ollen seurausta kauppojen vastatoimena kustannusten nousulle. Hintojen nosto vaikutti kuluttajien ostovoimaan ja valintoihin, pienentäen ostovolyymiä. Samalla havaittiin kaupan kannattavuuteen kohdistuneen painetta eri tekijöiden kuten energia- ja tuottajahintojen nousun vaikutuksesta. Nämä tekijät vaikuttivat kauppojen kustannusrakenteessa sekä muuttuvien että kiinteiden kustannusten kohoamisena. Kustannusten noususta huolimatta kaupat pystyivät pitämään toimintansa kannattavana, kasvattaen sekä liikevaihtoa että -tulosta. Tämän mahdollisti suurelta osin kauppojen hintojen nosto, siirtäen nousseet kustannukset kuluttajille.