Raskaan liikenteen sähköistyminen
Ahonen, Kasimir (2024)
Kandidaatintyö
Ahonen, Kasimir
2024
School of Energy Systems, Sähkötekniikka
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202402065878
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202402065878
Tiivistelmä
Tässä kandidaatintyössä tutkitaan raskaan liikenteen sähköistymisen tilannetta Euroopassa sekä muualla maailmassa. Raskaan liikenteen sähköistyminen on vielä hyvin varhaisessa vaiheessa, mutta järkevillä teknologian ratkaisuilla voidaan siitä tehdä kannattava vihreä vaihtoehto verrattuna perinteiseen polttomoottoriin.
Työ on kirjallisuuskatsaus, joka perustuu avoimesti saatavilla olevaan materiaaliin. Se on jaettu johdantoon, päälukuun, pohdintoihin ja yhteenvetoon. Osana johdantoa tutkittaan millaisilla direktiiveillä ja tukipaketeilla raskaan liikenteen sähköistymistä pyritään kiihdyttämään. Pääluvussa käydään läpi erilaisia teknologioita, joilla edistetään raskaan liikenteen sähköistymistä. Luvussa vertaillaan muun muassa vety- ja akkuteknologiaa ja tuodaan esille haasteita kuten latausinfrastruktuurin ja sähköverkon kapasiteetin riittävyys. Työssä on hyödynnetty runsaasti kuvia ja taulukoita havainnollistamaan dataa.
Työn lopussa vertaillaan tämänhetkisen raskaan liikenteen kaluston suorituskykyä, tuodaan esille omia pohdintoja sekä tehdään yhteenveto työstä. Kaluston vertailussa vertaillaan akku- ja vetyteknologiaa perinteiseen polttomoottoriin. In this bachelor’s thesis, the situation of the electric heavy-duty traffic in Europe and other parts of the world is studied. The electrification of the heavy-duty traffic is still at a very early stage, but with sensible technological solutions it can be made a profitable green alternative compared to the traditional combustion engine.
The work is a literature review based on openly available material. It is divided into introduction, main chapter, reflections, and summary. As part of the introduction, it is examined what kind of directives and support packages are used to accelerate the electrification of heavy-duty traffic. The main chapter reviews various technologies that promote the electrification of the heavy-duty traffic. The chapter compares for example, hydrogen and battery technology and highlights challenges such as the adequacy of charging infrastructure and power grid capacity. The work uses plenty of pictures and tables to illustrate the data.
At the end of the work, the performance of the current heavy duty truck fleet is compared, own considerations are brought forward, and a summary of the work is made. The comparison of the truck fleet is made between the battery- and hydrogen technology and the traditional internal combustion engine.
Työ on kirjallisuuskatsaus, joka perustuu avoimesti saatavilla olevaan materiaaliin. Se on jaettu johdantoon, päälukuun, pohdintoihin ja yhteenvetoon. Osana johdantoa tutkittaan millaisilla direktiiveillä ja tukipaketeilla raskaan liikenteen sähköistymistä pyritään kiihdyttämään. Pääluvussa käydään läpi erilaisia teknologioita, joilla edistetään raskaan liikenteen sähköistymistä. Luvussa vertaillaan muun muassa vety- ja akkuteknologiaa ja tuodaan esille haasteita kuten latausinfrastruktuurin ja sähköverkon kapasiteetin riittävyys. Työssä on hyödynnetty runsaasti kuvia ja taulukoita havainnollistamaan dataa.
Työn lopussa vertaillaan tämänhetkisen raskaan liikenteen kaluston suorituskykyä, tuodaan esille omia pohdintoja sekä tehdään yhteenveto työstä. Kaluston vertailussa vertaillaan akku- ja vetyteknologiaa perinteiseen polttomoottoriin.
The work is a literature review based on openly available material. It is divided into introduction, main chapter, reflections, and summary. As part of the introduction, it is examined what kind of directives and support packages are used to accelerate the electrification of heavy-duty traffic. The main chapter reviews various technologies that promote the electrification of the heavy-duty traffic. The chapter compares for example, hydrogen and battery technology and highlights challenges such as the adequacy of charging infrastructure and power grid capacity. The work uses plenty of pictures and tables to illustrate the data.
At the end of the work, the performance of the current heavy duty truck fleet is compared, own considerations are brought forward, and a summary of the work is made. The comparison of the truck fleet is made between the battery- and hydrogen technology and the traditional internal combustion engine.