Biodiversity reporting in the fashion industry : how fast fashion and luxury fashion companies report on biodiversity?
Kivi, Neea (2023)
Kandidaatintutkielma
Kivi, Neea
2023
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202402126689
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202402126689
Tiivistelmä
Textile production has a negative impact on the environment, threatening biodiversity in the process. Excessive use of natural resources over the long term leads to a reduction in biodiversity, posing a significant threat to both humanity and nature. Human and corporate activities significantly affect biological diversity, highlighting the need for fashion industry companies to consider biodiversity in their decision-making.
This bachelor’s thesis examines biodiversity reporting in the fashion industry, focusing on fast fashion companies and luxury fashion companies. The study is limited to examining various fast fashion and luxury fashion companies globally.
The research is conducted as a qualitative study, specifically as content analysis, which focuses on examining the annual reports and sustainability reports of selected fashion companies. The study assesses the extent and content of these reports, concurrently analyzing whether the current reporting on biodiversity by companies is sufficient. To analyze the extent, the study looks at the lengths of the reports and the quantity of content. To assess content, the reports are analyzed using theory-driven content analysis, utilizing the SMART classification as a framework.
The results of the study indicate that the content of biodiversity reporting varies among fast fashion and luxury fashion companies and within these categories. The reports highlight the importance of biodiversity, but concrete actions are still partially lacking. Tekstiilituotanto vaikuttaa ympäristöön negatiivisella tavalla uhaten samalla luonnon monimuotoisuutta. Liiallinen luonnonvarojen käyttö pitkällä aikavälillä aiheuttaa biodiversiteetin vähenemistä, mikä on merkittävä uhka sekä ihmiskunnalle että luonnolle. Ihmisten ja yritysten toiminta vaikuttaa huomattavasti biologiseen monimuotoisuuteen, minkä vuoksi muotialan yritysten on otettava biodiversiteetti huomioon päätöksenteossaan.
Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastellaan biodiversiteettiraportointia muotialalla, keskittyen pikamuotiyrityksiin sekä luksusmuotiyrityksiin. Tutkimus on rajoitettu tarkastelemaan eri pikamuodin sekä luksusmuodin yrityksiä maailmalla.
Tutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena, tarkemmin sisällönanalyysinä, joka keskittyy tarkastelemaan valittujen muotialan yritysten vuosikertomuksia ja vastuullisuusraportteja. Tutkimuksessa arvioidaan näiden raporttien laajuutta sekä sisältöä, analysoiden, onko yritysten nykyinen raportointi biodiversiteetistä riittävää. Laajuuden analysoimiseksi tutkimuksessa tarkastellaan raporttien pituutta ja sisältöjen määrää. Sisältöjen arvioimiseksi yritysten raportteja on analysoitu teorialähtöisen sisällönanalyysin avulla, SMART-luokittelua viitekehyksenä käyttäen.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että biodiversiteettiraportoinnin sisällöt vaihtelevat pikamuoti- ja luksusmuotiyritysten välillä sekä tämän jaottelun sisällä. Raporteilta käy ilmi, että yrityksen mainitsevat biodiversiteetin tärkeydestä, mutta konkreettiset toimet ovat vielä osittain puutteellisia.
This bachelor’s thesis examines biodiversity reporting in the fashion industry, focusing on fast fashion companies and luxury fashion companies. The study is limited to examining various fast fashion and luxury fashion companies globally.
The research is conducted as a qualitative study, specifically as content analysis, which focuses on examining the annual reports and sustainability reports of selected fashion companies. The study assesses the extent and content of these reports, concurrently analyzing whether the current reporting on biodiversity by companies is sufficient. To analyze the extent, the study looks at the lengths of the reports and the quantity of content. To assess content, the reports are analyzed using theory-driven content analysis, utilizing the SMART classification as a framework.
The results of the study indicate that the content of biodiversity reporting varies among fast fashion and luxury fashion companies and within these categories. The reports highlight the importance of biodiversity, but concrete actions are still partially lacking.
Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastellaan biodiversiteettiraportointia muotialalla, keskittyen pikamuotiyrityksiin sekä luksusmuotiyrityksiin. Tutkimus on rajoitettu tarkastelemaan eri pikamuodin sekä luksusmuodin yrityksiä maailmalla.
Tutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena, tarkemmin sisällönanalyysinä, joka keskittyy tarkastelemaan valittujen muotialan yritysten vuosikertomuksia ja vastuullisuusraportteja. Tutkimuksessa arvioidaan näiden raporttien laajuutta sekä sisältöä, analysoiden, onko yritysten nykyinen raportointi biodiversiteetistä riittävää. Laajuuden analysoimiseksi tutkimuksessa tarkastellaan raporttien pituutta ja sisältöjen määrää. Sisältöjen arvioimiseksi yritysten raportteja on analysoitu teorialähtöisen sisällönanalyysin avulla, SMART-luokittelua viitekehyksenä käyttäen.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että biodiversiteettiraportoinnin sisällöt vaihtelevat pikamuoti- ja luksusmuotiyritysten välillä sekä tämän jaottelun sisällä. Raporteilta käy ilmi, että yrityksen mainitsevat biodiversiteetin tärkeydestä, mutta konkreettiset toimet ovat vielä osittain puutteellisia.