Tietojohtaminen osana toimitusketjujen kehittämistä
Vasko, Eetu (2024)
Pro gradu -tutkielma
Vasko, Eetu
2024
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024040213908
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024040213908
Tiivistelmä
Toimitusketjujen merkitys organisaatioiden toiminnalle on kasvanut huomattavasti, johtuen jatkuvasti koventuvasta kansainvälisestä kilpailusta. Samalla myös tietojohtamisen merkitys organisaatioille, toimitusketjuille sekä näiden kehittämiselle on kasvanut huomattavasti, ja tietojohtamista pidetäänkin nykyään välttämättömänä ja kriittisenä osana toimitusketjujen hallintaa. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää miten organisaatiot kykenevät kehittämään toimitusketjujaan tietojohtamisen avulla.
Tämä tutkimus toteutettiin laadullisena monitapaustutkimuksena, johon aineisto kerättiin puolistrukturoitujen haastattelujen avulla. Tutkimuksen haastateltavat olivat toimitusketjujen parissa toimivia asiantuntijoita, jotka ovat työskennelleet suurissa Suomessa päätoimisesti toimivissa organisaatioissa. Kerätty aineisto analysointiin sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimuksen keskeiset tulokset osoittivat, että tietojohtamista pidetään välttämättömänä niin toimitusketjujen kehittämisen kuin myös niiden toiminnan kannalta. Tietojohtamista voidaan käyttää toimitusketjujen kehittämiseen jakamalla, keräämällä, luomalla ja hyödyntämällä toimitusketjuihin liittyvää operatiivista tietoa ja dataa toimitusketjujen eri jäsenten toimesta. Nämä toimitusketjujen jäsenet voivat tukea näitä tietoon liittyviä toimia erinäisten johtamistoimenpiteiden kautta, joilla pyritään edistämään tiedon käyttöä ja hallintaa. Tietojohtamista käytetään toimitusketjujen kehittämiseen, sillä se mahdollistaa paremman ymmärryksen ja päätöksenteon toimitusketjuissa, ja samalla tarjoaa useita operatiivisia hyötyjä. Kuitenkin tietojohtamiseen perustuvaa toimitusketjujen kehittämistä häiritsee tietoihin, järjestelmiin sekä toimintatapoihin liittyvät ongelmat ja haasteet. The importance of supply chains for the operations of organisations has considerably increased due to ever intensifying international competition. Simultaneously, the importance of knowledge management for organisations, supply chains and their development has grown significantly, and knowledge management can be considered as an essential component for supply chain management. The purpose of this study was to investigate how organisations can develop their supply chains through knowledge management.
This study was conducted as a qualitative multiple case study, for which the data was gathered through semi structured interviews. The interviewees of this study were experts working in the field of supply chains, who have been working in large organisations operating mainly in Finland. The gathered data was analysed using content analysis method.
The key findings of the study show, that knowledge management is considered to be necessary for both the development and operations of supply chains. Knowledge management can be used to develop supply chains by sharing, collecting, creating, and utilizing operational information and data related to supply chains by various members of supply chains. These supply chain members can support these knowledge-related actions through various managerial activities, which aim to improve the use and management of knowledge. Knowledge management is used in supply chain development as it enables better understanding and decision-making in supply chains, while also providing several operational benefits. However, the supply chain development that is based on knowledge management is hindered by problems and challenges related to knowledge, systems, and practices.
Tämä tutkimus toteutettiin laadullisena monitapaustutkimuksena, johon aineisto kerättiin puolistrukturoitujen haastattelujen avulla. Tutkimuksen haastateltavat olivat toimitusketjujen parissa toimivia asiantuntijoita, jotka ovat työskennelleet suurissa Suomessa päätoimisesti toimivissa organisaatioissa. Kerätty aineisto analysointiin sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimuksen keskeiset tulokset osoittivat, että tietojohtamista pidetään välttämättömänä niin toimitusketjujen kehittämisen kuin myös niiden toiminnan kannalta. Tietojohtamista voidaan käyttää toimitusketjujen kehittämiseen jakamalla, keräämällä, luomalla ja hyödyntämällä toimitusketjuihin liittyvää operatiivista tietoa ja dataa toimitusketjujen eri jäsenten toimesta. Nämä toimitusketjujen jäsenet voivat tukea näitä tietoon liittyviä toimia erinäisten johtamistoimenpiteiden kautta, joilla pyritään edistämään tiedon käyttöä ja hallintaa. Tietojohtamista käytetään toimitusketjujen kehittämiseen, sillä se mahdollistaa paremman ymmärryksen ja päätöksenteon toimitusketjuissa, ja samalla tarjoaa useita operatiivisia hyötyjä. Kuitenkin tietojohtamiseen perustuvaa toimitusketjujen kehittämistä häiritsee tietoihin, järjestelmiin sekä toimintatapoihin liittyvät ongelmat ja haasteet.
This study was conducted as a qualitative multiple case study, for which the data was gathered through semi structured interviews. The interviewees of this study were experts working in the field of supply chains, who have been working in large organisations operating mainly in Finland. The gathered data was analysed using content analysis method.
The key findings of the study show, that knowledge management is considered to be necessary for both the development and operations of supply chains. Knowledge management can be used to develop supply chains by sharing, collecting, creating, and utilizing operational information and data related to supply chains by various members of supply chains. These supply chain members can support these knowledge-related actions through various managerial activities, which aim to improve the use and management of knowledge. Knowledge management is used in supply chain development as it enables better understanding and decision-making in supply chains, while also providing several operational benefits. However, the supply chain development that is based on knowledge management is hindered by problems and challenges related to knowledge, systems, and practices.