Kiinteistön etähallintapalvelun toiminnan kehitysprojekti : case etähallintapalveluiden ja liiketoimintayksikön toimintamallin uudistus
Anttila, Joonas (2024)
Katso/ Avaa
Sisältö avataan julkiseksi: 02.04.2026
Diplomityö
Anttila, Joonas
2024
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024040213954
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024040213954
Tiivistelmä
Alati kehittyvässä liiketoimintaympäristössä yrityksen on tehtävä aktiivisesti valintoja ja edistettävä muutoksilla toimintaansa pärjätäkseen markkinoilla. Muutos on siis pysyvä olotila, mikäli yritys haluaa säilyttää kilpailu- ja suorituskykyään. Työn kohteena oleva liiketoiminta-alue on perinteinen, painottaen ruumiillista työtä, missä digitalisaatio hakee edelleen paikkaansa tuottavuuden kehittämisnäkökulmasta.
Diplomityön tavoitteena oli löytää toimeksiantajayhtiön liiketoimintayksikön ja liiketoiminnan tukipalveluna toimivan etähallintapalvelun välisestä toiminnasta kehityskohtia. Kehityskohdista valittiin rajaten liiketoimintayksikön johdolla merkittävimmät nykyiseen prosessiin vaikuttavat haasteet ja solmukohdat. Rajauksessa keskityttiin kehykseen, jossa näkymä tuottavuudesta ja suorituskyvystä kehittyisivät ja näistä viestimällä asiakaskokemusta saataisiin parannettua.
Työssä kehitettiin neljän kategorian kokonaisuutta saman toimitusprosessin sisällä. Työkaluina käytettiin LEAN-menetelmiä, sekä PDCA-kehityssykliä viitekehyksen sisällä. Tuloksena syntyi kehittyneitä ratkaisuita implementoitavaksi uutena toimintamallina etähallintapalveluiden ja liiketoimintayksikön välille. In a constantly evolving business environment, companies must actively make choices and promote changes in their operations to remain competitive in the market. Change is thus a permanent state if a company wishes to maintain its competitiveness and performance. The focus of the study is on a traditional business area, emphasizing manual labor, where digitalization is still seeking its place from the perspective of productivity improvement.
The aim of the master's thesis was to identify areas for development in the interaction between the business unit of the client company and the remote engineering services operating as a support service for the business. Development areas were selected by limiting the most significant challenges and bottlenecks affecting the current process under the leadership of the business unit. The focus was on a framework where perspectives on productivity and performance would evolve, and by communicating these, customer experience could be improved.
The study developed four categories within the same delivery process. Lean methods and the PDCA development cycle were used as tools within the framework. The result was the development of advanced solutions to be implemented as a new operating model between remote engineering services and the business unit.
Diplomityön tavoitteena oli löytää toimeksiantajayhtiön liiketoimintayksikön ja liiketoiminnan tukipalveluna toimivan etähallintapalvelun välisestä toiminnasta kehityskohtia. Kehityskohdista valittiin rajaten liiketoimintayksikön johdolla merkittävimmät nykyiseen prosessiin vaikuttavat haasteet ja solmukohdat. Rajauksessa keskityttiin kehykseen, jossa näkymä tuottavuudesta ja suorituskyvystä kehittyisivät ja näistä viestimällä asiakaskokemusta saataisiin parannettua.
Työssä kehitettiin neljän kategorian kokonaisuutta saman toimitusprosessin sisällä. Työkaluina käytettiin LEAN-menetelmiä, sekä PDCA-kehityssykliä viitekehyksen sisällä. Tuloksena syntyi kehittyneitä ratkaisuita implementoitavaksi uutena toimintamallina etähallintapalveluiden ja liiketoimintayksikön välille.
The aim of the master's thesis was to identify areas for development in the interaction between the business unit of the client company and the remote engineering services operating as a support service for the business. Development areas were selected by limiting the most significant challenges and bottlenecks affecting the current process under the leadership of the business unit. The focus was on a framework where perspectives on productivity and performance would evolve, and by communicating these, customer experience could be improved.
The study developed four categories within the same delivery process. Lean methods and the PDCA development cycle were used as tools within the framework. The result was the development of advanced solutions to be implemented as a new operating model between remote engineering services and the business unit.